ביוליין: "ייתכן שתוצאות ביניים טובות יובילו לכניסת שותפים"

אחרי שנכנסה לנאסד"ק ב-2012, ביוליין מסמנת את 2013 כשנה שתכריע את גורלם של כמה מהמוצרים שלה ■ המנכ"לית: "לא מסתמכים על מוצר אחד בלבד" ■ ב-17 במארס עתידה החברה להודיע על תוצאות הביניים בניסוי לסכיזופרניה

שנת 2013 מסתמנת כשנה מעניינת עבור ביוליין . את 2012 ניצלה החברה להצטייד במוצרים חדשים, ולבסס את מעמדה כחברה דואלית שנסחרת גם בנאסד"ק, ואפילו גייסה שם הון. 2013 מסתמנת כשנה עם דגש על תוצאות קליניות בכמה מן המוצרים, החדשים והוותיקים. אחת התוצאות החשובות תפורסם בשבוע שמתחיל ב-17 במארס. אז אמורה ביוליין להודיע על תוצאות ביניים של ניסוי קליני שלב IIb במוצר העצמאי המוביל שלה - המוצר לטיפול בסכיזופרניה. התוצאות יפורסמו על בסיס מידע מ-235 חולים.

אך רגע לפני כן, השלימה ביוליין גיוס של 8 מיליון דולר מקרן ההון סיכון אורבימד. הקרן רכשה אגרות מעקב אחר מניית ביוליין (מסוג ADR שכל אחת מקבילה ל-10 מניות ביוליין בתל-אביב), במחיר של 3 דולרים לאגרת - דיסקאונט של 24% על מחירן אתמול. ל"גלובס" נודע כי השתיים ניהלו מו"מ כבר כמה חודשים, ואף דובר על השקעה גבוהה יותר, אך הדבר ירד מהפרק בשל דילול גדול מדי של המשקיעים. אורבימד ישראל מנהלת מעל 200 מיליון דולר להשקעות בביומד ישראלי בלבד.

גורמים בשוק ההון הישראלי הביעו אתמול תרעומת על כך שביוליין הנפיקה בדיסקאונט לגורמים מוסדיים, ובעבר הנפיקה למשקיעים אמריקאים, ולא שיתפה בהצעה את הגורמים הישראלים.

בכל זאת, מדובר באיתות חיובי עבור החברה: אורבימד בחרה להיכנס רגע לפני פרסום תוצאות הביניים, ככל הנראה מתוך הנחה כי ערך החברה יעלה אחרי הפרסום. כמו כן, היא כנראה מאמינה גם בצנרת המוצרים של ביוליין, במודל שלה ובהנהלתה.

מניית החברה ירדה היום במהלך המסחר בת"א 4%, למחיר של 142 אגורות - שהם 3.8 דולרים ל-ADR, המחיר שבו נסגר המסחר במניה אתמול בנאסד"ק. שווי השוק של החברה הוא 67.7 מיליון דולר.

"חשוב לתאם ציפיות לגבי תוצאות הניסוי", אומרת ד"ר כינרת סוויצקי, מנכ"לית החברה, "אנחנו לא נראה אותן ולא נוכל לדווח מהן. ועדה בלתי תלויה תראה אותן ותמליץ לנו אם כדאי להמשיך, ובמקרה שכן גם על כמה חולים נוספים עלינו לגייס. כמה שפחות חולים יותר טוב, כי זה אומר שכבר ב-235 החולים הראשונים רואים היטב את ההבדל בין קבוצת הניסוי לקבוצת הביקורת. אם ידרשו 1,000 - כנראה אין טעם להמשיך".

החברה נערכת לתרחיש של גיוס של עוד כ-200-250 חולים. במקרה כזה התוצאות המלאות יגיעו כנראה עד סוף השנה. "אנחנו מאמינים כי תוצאות ביניים טובות יכולות להיות בסיס להאצת השיחות עם שותפים פוטנציאליים לפיתוח התרופה", אומרת סוויצקי.

הייחוד של התרופה של ביוליין היא שהיא מטפלת בהפרעות הקוגניטיביות בסכיזופרניה (למשל בעיות בחישוב, בזיכרון), ולא רק בפסיכוזה. כיום אין מוצר כזה בשוק. לאחרונה נכשלה חברת אלי לילי בניסוי שלב III, "שפעל במנגנון שונה לגמרי משלנו", מרגיעה סוויצקי.

- ואם הניסוי לא יצליח?

"אנחנו מאמינים במוצר, אחרת לא היינו מריצים ניסוי כל כך גדול לבדנו. אבל בדיוק בגלל השאלה הזו הקמנו את ביוליין כחברה של מגוון מוצרים מתחומים שונים. זו התעשייה, ומסוכן מדי לבנות על מוצר אחד בלבד".

המוצר השני בחשיבותו הוא ה-BL1040, שניתן בזמן התקף לב ואמור להפחית את הנזק. אקריה האמריקאית, שרכשה את זכויות הפיתוח, עורכת בו ניסוי, כנראה אחרון לפני שיווק. "קשה לגייס חולים לניסוי כזה, ולכן הם פתחו כ-90 מרכזים", אומרת סוויצקי, "זה לא זול, והם הולכים על זה בכל הכוח".

שדרגה את מעמדה בארה"ב

כדי למלא את צנרת המוצרים, רכשה השנה החברה שני מוצרים בשלבים מתקדמים יחסית. הראשון הוא מוצר לסרטן דם מסוג AML מחברת ביוקיין שבקבוצת כת"ב. המוצר "שואב" את התאים הסרטניים מהמקום הטבעי שלהם, וכך מאפשר לכימותרפיה לעבוד טוב יותר. ניסוי קליני ראשון ייצא לדרך עד אמצע 2013 ואמור להסתיים ב-2014, אך תוצאות ביניים אמורות להגיע עוד השנה.

הרכישה השנייה, וזו שהקפיצה בינואר 2012 את מניית ביוליין, היא של מוצר לצהבת נגיפית. "ניכנס בקרוב לניסוי ראשון בבני אדם. בחרנו בניסוי גדול יחסית, שעשוי להיות בסיס לרכישת המוצר", אומרת סוויצקי.

תחום הצהבת היה חם מאוד ב-2012. העסקה הגדולה בתחום הייתה רכישת מוצר ב-11 מיליארד דולר. שני מוצרים אחרים נכשלו, ועתה ממתינים לגורלם שניים נוספים. "התחום דינמי מאוד, ויש תחושה שהשוק יקבע בקרוב את המרכיבים של הקוקטייל. לא משנה מה יהיה בו, אנחנו יכולים להשלים אותו, כי בעוד תרופות אחרות עובדות ישירות על הווירוס, אנחנו עובדים על התאים של החולה, ומפריעים לווירוס לנצל אותם".

החברה מחזיקה גם במוצר לטיפול בנגעי עור שכבר מאושר לשיווק, אך שותפות פוטנציאליות מעוניינות כרגע בניסוי נוסף. "המוצר הזה יכול להתבסס בשוק במהירות, כי הוא לרוב פרטי ולא מבוסס על שיפוי ביטוחי", אומרת סוויצקי. שני מוצרים נוספים שעומדים בפני כניסה לניסויים הם מוצר לטיפול במעי דלקתי, וכן מוצר לטיפול בצליאק שפועל על ידי ספיחת גלוטן.

באשר למצבה הכספי של החברה מציין סמנכ"ל הכספים, פיל סרלייו, כי נכון לסוף הרבעון השלישי של 2012 יש לה בקופה 26 מיליון דולר, והיא שורפת 15-18 מיליון דולר לשנה. קצב זה צפוי להישמר בשנים הקרובות. כיום כ-40% ממניות החברה נסחרות ב-ADR. Ayer, קרן אמריקאית המתמחה במדעי החיים, מחזיקה ב-6% מהחברה, וטבע, שלאחר ההשקעה של אורבימד תחזיק ב-4.4%, אך זו השקעה היסטורית. "לטבע אין נציגות בדירקטוריון, ולא ידוע לנו על רצון למכור את המניות", אומרת סוויצקי.

- יש לכם עניין בשותף אסטרטגי קבוע בביוליין עצמה?

"זו אחת מבין הרבה אפשרויות, אבל אין כרגע משהו ספציפי".

נקודות ציון
 נקודות ציון