שלמה מעוז מבהיר: "כל חיי אני דואג לאוכלוסייה המבוגרת"

מעוז: "דבריי צוטטו בצורה שגויה ופוגענית. המשפטים נאמרו בציניות כדי להמחיש את הפרדקוס בין העלייה החדה בתוחלת החיים, לבין הקושי לחסוך כדי להתקיים בגיל מבוגר בכבוד בעולם המודרני"

הכלכלן שלמה מעוז מגיב על הדברים שצוטטו מפיו בכנס שנערך בשבוע שעבר, בהם לכאורה אמר ש"אנשים מסרבים למות": "דבריי צוטטו בצורה שגויה ופוגענית. המשפטים נאמרו בציניות כדי להמחיש את הפרדקוס בין העלייה החדה בתוחלת החיים, לבין הקושי לחסוך כדי להתקיים בגיל מבוגר בכבוד בעולם המודרני". (לכתבה על דברי שלמה מעוז בכנס)

"המסר שלי היה הפוך לחלוטין והוא שעלינו להיערך כספית וכלכלית בצורה נכונה על מנת לאפשר לאוכלוסייה המתבגרת להזדקן בכבוד. יחד עם היתרונות של הרפואה המערבית המתקדמת, שכולנו שמחים עליה,לא חלה התקדמות מתאימה באפשרויות החיסכון ובקיצבאות שיאפשרו חיים ראויים ומכובדים לאוכלוסיה המזדקנת".

"אוכלוסיית הקשישים בישראל עומדת כיום בפני קושי כלכלי גדול. מאז אמצע שנות השבעים עלתה תוחלת החיים בישראל ב-7.5-8 שנים בממוצע. מנגד, הירידה בריביות בשווקים מאז המשבר העולמי של 2008 מקשה לייצר תשואות טובות לחסכונות לקראת הפנסיה. כמו כן, קצבאות הזקנה של הביטוח הלאומי לא מעודכנות כראוי ולא לוקחות בחשבון את העלייה בהוצאות של אדם ככל שגילו עולה. הרי לא יכול להיות מצב שאדם בן 70 ואדם בן 80 יקבלו את אותה קצבה בעוד המבוגר יותר נדרש להוצאות מרובות יותר על בריאות, דיור מוגן, סיעוד וכו'".

מעוז הוסיף: "נעשה לי עוול. אנשים מבוגרים חשים פגועים מדבריי בזמן שמי שמכיר אותי יודע שאני מקדיש ממרצי ומכספי לסיוע לקשישים ונלחם למען העברת תקציבים לאוכלוסייה המבוגרת ולנכים מאלה שיכולים לעבוד ואינם רוצים להשתתף במעגל התעסוקה. הדרך הכי קלה של המלעיזים היא לקחת משפט שולי שנאמר כדי להמחיש את גודל המצוקה שאיתה מתמודד העולם המערבי ולהפוך אותו לכותרת. כל זה במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שאיתה אגב מתמודד כל העולם המערבי, כיצד יוכל הדור הבא לדאוג לדור ההורים. מדובר בנושא רציני לדיון ציבורי מעמיק שחשוב להעלותו על סדר היום".

לסיום אומר מעוז: "450 איש שישבו באולם הכנס הבינו את דבריי כפי שנאמרו וצר לי שיחצ"ן פזיז אחד כשל בהבנה ומיהר להוציא הודעה מעוותת לעיתונות, שהוציאה את דבריי מהקשרם באופן חריג ופוגעני. אני ידוע כמי שאומר תמיד את האמת ואת אשר על ליבו ומעולם לא התנצלתי על דבריי, גם כאשר שילמתי מחיר אישי כבד על כך. הפעם, בגלל שמדובר באנשים מבוגרים, שגם אני נמנה עליהם, ושהם קרובים לליבי וכל חיי אני נלחם עבורם - אני חש צורך להבהיר את דבריי ולהתנצל בפני כל מי שנפגע מהסילוף של דבריי".