עו"ד שמרון: השכר שלי במועצת הצמחים - "שכר בייביסיטר"

עו"ד דוד שמרון העיד במשפטו של מיכאל אילון, לשעבר מנכ"ל מועצת הצמחים, על נסיבות מינויו ליועמ"ש המועצה ■ "18 אלף דולר לחודש שקיבלתי - שכר נמוך"

"18 אלף דולר לחודש שקיבלתי כשכר-טרחה כיועץ המשפטי במועצת הצמחים, זה היה שכר בייביסיטר, שכר נמוך" - כך העיד עו"ד דוד שמרון, מקורבו של ראש הממשלה ומי שמנהל מטעם הליכוד-ביתנו את המשא-ומתן הקואליציוני, במשפטו של מיכאל אילון, לשעבר מנכ"ל מועצת הצמחים, על נסיבות מינויו לתפקיד יועמ"ש מועצת הצמחים.

משפטו של מיכאל אילון מתנהל בפני השופט רפי ארניה בבית משפט השלום בראשון-לציון. כתב האישום נגד אילון, בן 68, פעיל ליכוד ותיק ממושב ישרש, הוגש במאי 2010, באשמת מירמה והפרת אמונים, זיוף מסמך, שימוש במסמך מזויף, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קבלת דבר במירמה וגניבה בידי מורשה.

אילון, ששימש כיועצו של שר החקלאות דאז ישראל כ"ץ, מונה על-ידו למנכ"ל מועצת הצמחים - גוף שאיחד את מועצת הפרחים, ההדרים, הפירות והירקות. הוא מואשם כי העניק לעו"ד שמרון את תפקיד היועץ המשפטי של המועצה ללא הליך מסודר של בחינת מועמדים, מבלי שקיבל הצעת מחיר משמרון או ממועמד נוסף, ובלא שתיעד בכתב את הליך המינוי.

על-פי כתב האישום, רק כחודש לאחר ששמרון החל לשמש בתפקיד, נערך הסכם בין הצדדים, שבו סוכם ששמרון יקבל שכר-טרחה חודשי בסך 10,000 דולר. כ-4 חודשים לאחר מכן ביקש שמרון להגדיל את הסכום ל-18 אלף דולר, ובקשתו אושרה רטרואקטיבית, דהיינו הוא קיבל את הסכום הגבוה בדיעבד החל מיום עבודתו הראשון עבור המועצה.

אילון מואשם עוד כי פעל לזיוף מסמך המתעד כביכול הליך מינוי ראוי של שמרון לתפקיד, וזאת עקב בדיקה בנושא מטעם משרד מבקר המדינה. בשבוע הבא אמור להעיד במשפט שר התחבורה ישראל כ"ץ עצמו.

לא עוסק בפוליטיקה

שמרון מספר כי הוא בעל רישיון עריכת דין משנת 1978, שותף במשרד "א.ש. שמרון, מולכו פרסקו ושות'". קודם לכן התמחה בפרקליטות וכן במשרדו של דן אבי-יצחק, והוא עוסק במשפט מסחרי, אזרחי, "ולא מעט עם גופים ציבוריים בעיקר".

התובעת, עו"ד אליאנא דניאל, שאלה את שמרון לגבי מעורבותו בחיים הפוליטיים. "אני נמצא בפריפריה של החיים הפוליטיים", משיב שמרון, "אני משמש יועץ משפטי גם של גופים פוליטיים וגם של אישים פוליטיים, ביניהם מי שמשמש כיום כראש הממשלה, בנימין נתניהו. אני לא עוסק בעצמי בפוליטיקה, אני לא חבר של שום מרכז מפלגה. נבחרתי פעם לחבר מועצה במבשרת ציון, אבל התייחסתי לזה יותר כוועד שכונה מאשר לפעילות פוליטית. אני חבר הליכוד מאז 1974, כשהשתחררתי ממילואים אחרי מלחמת יום כיפור".

כיצד התמנה שמרון ליועץ המשפטי של מועצת הצמחים? לדברי שמרון, בפברואר 2004 פנה אליו שר החקלאות דאז, ישראל כ"ץ, "שאני מכיר אותו היכרות לא מאוד עמוקה", ושאל אם יהיה מוכן לשמש בתפקיד. "השיחה הייתה לא ארוכה, שיחה טלפונית של דקה או שתיים. אמרתי לו שזה מעניין אותי. בעקבות זאת נפגשתי עם מיכאל אילון, שהוא כמדומני מנכ"ל המועצה, ובעקבות הפגישה וההצעה שהצעתי, מוניתי במארס 2004 כיועץ המשפטי של מועצת הצמחים".

את כ"ץ הכיר שמרון, לדבריו, במספר הזדמנויות - פעם כששימש כעוזרו של אריאל שרון במשרד המסחר והתעשייה, פעם נוספת כשהיו חברים יחדיו במטה הפריימריז של בנימין נתניהו, ופעם שלישית כשכ"ץ הציע לשמרון להתמנות ליו"ר חברת אגרקסקו.

"אני מאוד היססתי, כי אין לי חשק לכהן בתפקידים מהסוג הזה מכל מיני סיבות", העיד שמרון, "גם חששתי שעלולה להיווצר סוגיה של ניגוד עניינים והקשר האמיץ שלי עם נתניהו".

בסופו של דבר ערך מנהל רשות החברות הממשלתיות דאז, אייל גבאי, בדיקה בנושא מול השופט יצחק רביבי, שכיהן כיו"ר הוועדה לבדיקת מינויים על-פי חוק החברות הממשלתיות, והוא פסל את מועמדותו של שמרון לתפקיד.

וכך תיאר שמרון את "הקשר האמיץ" שלו עם נתניהו. "יש בינינו קרבת משפחה. אמא שלי הייתה בת-דודה של אבא שלו, ואנחנו הכרנו כילדים קטנים. היחסים בין ההורים היו מאוד קרובים, ולימים, כשטיפה התבגרנו, נוצר בינינו קשר מאוד מאוד אמיץ שנמשך עשרות שנים, והוא קשר מאוד חזק, גם מקצועי וגם אישי, בכל הרמות".

ריטיינר חודשי קבוע

בחזרה לתהליך מינויו של שמרון כיועמ"ש במועצת הצמחים. "מיכאל אילון קיבל אותי לפגישה בחביבות רבה, ושוחחנו בענייני מועצת הצמחים. הוא הדריך אותי והסביר לי מה זה מועצת הצמחים וכו', ואמר שאני מועמד ושהוא בודק מספר מועמדים, וביקש ממני להגיש הצעה".

השניים סיכמו כי שכר-טרחתו של שמרון יהיה בצורת ריטיינר חודשי קבוע, ולא כשכר-טרחה משתנה, בהתאם לשעות העבודה בפועל באותו חודש.

"כתבנו מסמך של הצעת שכר-טרחה", סיפר שמרון, "ואני אמרתי שייקבע שכר-טרחה שרירותי כלשהו, 10,000 דולר כל חודש, ואני ביקשתי והוא הסכים שלימים, כשיתברר היקף הפעילות הממשית, יהיה עדכון רטרואקטיבי של שכר-הטרחה מתחילה".

התובעת שואלת את שמרון אם הוא מכיר מקרה נוסף בשירות המדינה, שבו נשכרים בעלי תפקידים מבלי לברר מראש את שכרם. "בשירות המדינה לא נתקלתי בזה, בשוק בפרטי נתקלתי בזה הרבה", מודה שמרון.

השופט ארניה מתערב: "זה מאוד לא הגיוני שייקבע יועץ משפטי במדינה ללא קביעת השכר מראש, יש לזה תקציב מסוים, זה לא כמו השוק הפרטי. זה בולט לעין שאין הסכם התקשרות. זה לא תמוה בעיניך?".

"קשה לי לומר אם זה תמוה או לא תמוה", עונה שמרון, "מה יכול לקרות בין אנשים הגונים בנסיבות כאלה? נניח שלא מצליחים להגיע להסכמה על שכר; אז הולכים הביתה, לא קרה שום דבר, אכלנו בורקס בישיבה הזאת, ושלום על ישראל".

שמרון ניסה להציב את שכר-הטרחה שקיבל ממועצת הצמחים במקום נמוך על סולם השכר המקובל לעורכי דין. "10,000 דולר מבטא את זה שזה לא דבר זניח, וזה לא איזה דבר עצום, ובתור מספר התחלתי אפשר לחיות איתו. די מהר ראיתי שזה שואב עבודה וטיפול".

את שכר-הטרחה המעודכן, 18 אלף דולר לחודש, הגדיר שמרון כך: "מישהו קרא לזה שכר בייביסיטר, הוא אמר לי מה אתה משוגע אתה עובד בשכר בייביסיטר, אבל בסדר. אני לא מזלזל ב-18 אלף דולר, אבל כל דבר צריך לאמוד אותו מול מה אתה נותן בו. זה לא היה שכר גבוה, ממש לא, גם לא יחסית למה שאנחנו מקבלים במקומות אחרים. אני יודע שבהתייחס להיקף העבודה זה היה שכר נמוך".

שכר לא גבוה יחסית

עו"ד שמרון מסר בתגובה: "לא מוניתי כיועמ"ש מועצת הצמחים בשיחת טלפון עם שר החקלאות. השר פנה אליי והציע שאגיש מועמדותי. בעקבות זאת נפגשתי עם מר אילון, שאמר לי אז שישנם מספר מועמדים. בעניין זה הוגשו ראיות לבית המשפט.

"תחומי עיסוקי כוללים את מכלול הנושאים שבהם עוסקת המועצה. נערך הסכם שכר-טרחה בין משרדי לבין מועצת הצמחים בסמוך לתחילת העבודה. בהיעדר ידיעה על היקף העבודה, ומחמת אי-הסכמת מר אילון לשכור את שירותינו על בסיס תעריף שעתי כפי שהצעתי, נוצר צורך לקבוע תעריף ריטיינר זמני, תוך התאמתו למציאות כאשר היקף העבודה בפועל יתברר. הדבר בא לידי ביטוי בהסכם במפורש. הדברים הובהרו במהלך העדות.

"שכר משרדי בסופו של דבר, אף לאחר העלאתו, לא היה גבוה כלל ביחס להיקף השירותים שנדרשו וכוח-האדם שהועמד לרשות המועצה, והיה נמוך מזה ששולם ליועצים המשפטיים שקדמו לי במועצות שקדמו למועצה המאוחדת. העניין כולו נדון בבית המשפט במשפט בו שימשתי עד, ולא צד". (ת"פ 27532/05/10).