אובמה: אזרחי ארה"ב לא צריכים לעבוד - ולחיות בעוני

אובמה על מצב האומה: לא צריך ממשלה גדולה יותר אלא חכמה יותר ■ "מצב האומה – איתן" ■ קורא להעלאת שכר המינימום ל-9 דולר לשעה והסכם סחר חופשי עם אירופה

נאומו של ברק אובמה על מצב האומה, אמש (ג'), לפני שני בתי הקונגרס, היה נאום של נשיא מנצח, חדור ביטחון עצמי, שחש שקיבל מנדט מהבוחרים ליישם את המצע שפרש לפניהם בבחירות לפני שלושה חודשים. זה היה נאום של מנהיג שחש שארבע השנים הראשונות של כהונתו העלו את הכלכלה הלאומית על מסלול צמיחה אחרי אחד מהמשברים הכלכליים החמורים ביותר בתולדותיה. וזה היה נאום משופע ברעיונות שלקוחים מהתיאולוגיה הדמוקרטית - העלאת שכר המינימום, צעדים לבלימת התחממות כדור-הארץ, השקעות באנרגיה ירוקה ובבתי-ספר, הגבלת התפוצה של כלי נשק ורפורמות מפליגות בחוקי ההגירה. זה היה נאום שהאופוזיציה הרפובליקנית לא אהבה.

את ישראל הזכיר אובמה בשורה וחצי: "נתייצב איתנות לימין ישראל בחיפוש אחר ביטחון ושלום בר-קיימא וזה יהיה המסר שלי בביקורי במזה"ת בחודש הבא".

בתחילת הנאום הניח אובמה את המסד לאופטימיות לאומית: "אחרי עשור של מלחמה שוחקת, החיילים והחיילות האמיצים שלנו שבים הביתה. לאחר שנים של מיתון מתיש, העסקים בארה"ב יצרו יותר משישה מיליון מקומות עבודה חדשים. אנו קונים יותר מכוניות מתוצרת ארה"ב משקנינו בחמש השנים שחלפו, ואנו מייבאים פחות נפט ממה שקנינו ב-20 השנים שעברו. שוק הנדל"ן לדיור הולך ומבריא, שוק המניות מתאושש והצרכנים, החולים ובעלי הבתים נהנים מהגנה חזקה יותר על זכויותיהם מאשר אי פעם".

"יחדיו, פילסנו דרך מהריסות המשבר ואנו יכולים לומר בביטחון מחודש - מצב האומה שלנו עתה איתן יותר".

ויחד עם זאת, הוסיף אובמה, יש עדיין מיליוני אמריקנים שעבודתם ומסירותם אינן מתוגמלות כראוי. הכלכלה יוצרת משרות, אך אנשים רבים מדי עדיין אינם יכולים למצוא משרות מלאות. רווחי התאגידים זינקו למרומי שיא, אך לאחר יותר מעשר שנים, השכר וההכנסות בקושי רשמו עליה.

"משימת הדור שלנו, אפוא, היא להתניע מחדש את המנוע האמיתי של הצמיחה הכלכלית בארה"ב - מעמד בינוני משגשג ועולה", הכריז הנשיא. "המשימה שלנו שטרם נשלמה היא לחדש את העיסקה הבסיסית שבנתה את הארץ הזו - הרעיון שאם אתה עובד קשה ונושא באחריות שמוטלת עליך, תוכל להתקדם, ולא חשוב מהיכן באת, איך אתה נראה ואת מי אתה אוהב".

"המשימה שלנו שטרם נשלמה היא לוודא שהממשלה הזו תפעל למען רבים, לא רק למען מעטים; שהיא תעודד יזמה חופשית, תתגמל יזמה פרטית ותפתח דלתות הזדמנות לכל ילד ברחבי הארץ הגדולה הזו".

ואובמה הוסיף: "כלכלה בצמיחה, שיוצרת משרות טובות של המעמד הבינוני, חייבת להיות כוכב הצפון שמנחה את המאמצים שלנו. מדי יום אנו חייבים לשאול את עצמנו, כאומה, שלוש שאלות: איך למשוך מקומות עבודה חדשים לארה"ב? איך נצייד את האזרחים בכישורים הנחוצים לאיוש המשרות החדשות? ומה צריך לעשות כדי לוודא שעבודה קשה תוביל לתנאי מחיה סבירים".

"העם האמריקני אינו מצפה שממשלתו תפתור כל בעיה; העם אינו מצפה שהקונגרס יסכים על כל נושא", אמר אובמה. "... איננו צריכים ממשלה גדולה יותר אלא ממשלה חכמה יותר שתקבע קדימויות ותשקיע בצמיחה רחבת בסיס".

שלושה צעדים שהעלה הנשיא הם עושי הכותרות: פתיחת מו"מ עם האיחוד האירופי על הסכם סחר חופשי, בנוסח הסכם הסחר החופשי של אמריקה הצפונית (נאפט"א); החשת הנסיגה מאפגניסטאן והעלאת שכר המינימום. בשידור החי של הנאום היה אפשר לראות את חמיצות פניהם של המחוקקים הרפובליקניים לשמע הרעיון האחרון.

הנשיא קרא לעשות מאמצים פדרליים נמרצים להניף כ-15 מיליון אזרחים מביצת העוני ע"י העלאת שכר המינימום במשק מ-7.25 דולר לשעה ל-9 דולר עד סוף 2015. הוא אף קרא להזרים השקעות חדשות לתכניות לגני ילדים, לתכניות לימוד במתמטיקה ובמדעים ולמכללות קהיליתיות כדי לסייע לעובדים לרכוש את הכישורים הנדרשים בכלכלה החדשה.

"בואו נכריז הלילה שבאומה העשירה ביותר עלי אדמות, איש אינו חייב לעבוד במשרה מלאה ועדיין לחיות בעוני", קרא הנשיא. "צעד זה לבדו יעלה יעלה את ההכנסות של מיליוני משפחות עובדות. הצעד הזה יכול להיות ההבדל בין קניית מזון לבין הזדקקות למוסדות צדקה; בין הזדמנות לשלם שכר דירה לבין פינוי מאונס ממקום המגורים; בין לגרד קיום בציפורניים לבין התקדמות של ממש בחיים".

כצפוי, קרא אובמה לקונגרס לאשר 50 מיליארד דולר לתיקון ושיפור תשתיות - כבישים, גשרים ומסילות ברזל, שחלקם נמצאים במצב רעוע, בתכנית שהוא כינה "קודם כל בואו נתקן זאת" (Fix It First ). הוא הדגיש, שהשקעות אלה, ויזמות אחרות שהציע לא יגדילו את הגירעון התקציבי אפילו ב-10 סנטים מפני שהתקציב הפדרלי יישאר מתחת לתקרה שלעליה הסכימו שתי המפלגות ב-2011.

הנשיא קרא לקונגרס להימנע מסדרת קיצוצי הרוחב שתיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר מפני שהקיצוצים האלה, בכללם גילוח מיליארדי דולר ממשרד ההגנה בפרישה לעשר שנים, עלולים לבלום את הצמיחה ולדרדר את המשק להאטה. הוא הבהיר שממשלו, והממשל הקודם, קיצצו את הגירעון התקציבי ב-2.5 טריליון דולר בעשור שחלף. במקום קיצוצים דרקוניים, קרא אובמה לקונגרס להסכים על חבילה סבירה של קיצוצים בהוצאות הממשלה והעלאות מס. התגובה הרפובליקנית להצעה זו: "הנשיא אינו רציני".

בנושאי חוץ, שנדחקו לשולי הנאום, קרא אובמה לאיראן להכיר בעובדה שעתה הזמן לפיתרון דיפלומטי, "מפני שהקואליציה (למניעת גירעון איראן) מאוחדת בדרישתה שעל איראן למלא את כל התחייבויותיה ואנו נעשה כל מה שנחוץ כדי למנוע ממנה השגת נשק גרעיני".

על סוריה: "נוסיף ללחוץ על המשטר הסורי שרוצח את אזרחיו שלו ונתמוך במנהיגי האופוזיציה שמכבדים את הזכויות של כל סורי".

ועל הניסוי הגרעיני שערכה קוריאה הצפונית אתמול אמר אובמה: "פרובוקציות מהסוג שראינו אמש רק יבודדו יותר את קוריאה צפונית, בשעה שאנו נתייצב לימין בעלות בריתנו, נחזק את מערכות ההגנה מפני טילים שלנו ונוביל את העולם בקמפיין לנקיטת פעולה תקיפה יותר נגד איומים כאלה".