רני צים: בלי ההתנגדות של ביג, הייתי הבעלים של אופיס דיפו

ביג מרכזי קניות התנגדה שצים ירכוש את אופיס דיפו, והרשת נמכרה לבסוף לאבי מלכה ■ שורה של ספקים שנותרו עם חובות פתוחים נערכים לתבוע את הרשת

"אלמלא ההתנגדות של ביג מרכזי קניות, אני הייתי היום הבעלים של אופיס דיפו. זו הייתה יכולה להיות חברה אחרת בכל המובנים. המותג צים סנטרס מפריע לביג בפיתוח המרכזים המסחריים שלה. ביקשתי ארכה של 3 שנים כדי שסניפי אופיס דיפו ייצאו ממרכזי, ביג אך הם דרשו פינוי מיידי" - כך אומר היום (ד') רני צים, יומיים לאחר שביטל את הצעתו לרכישת רשת אופיס דיפו, שנמכרה לבסוף לאבי מלכה.

- קבוצת מלכה הציעה 43 מיליון שקל, ואתה 38 מיליון שקל. יכולת לשפר את ההצעה?

"זו לא הייתה בעיה של מחיר. הבנקים הלכו איתנו בלי שום בעיה, ולא היה צריך להעלות את המחיר. הבעיה היחידה הייתה ההתנגדות של ביג".

בתוך כך, ההסכם שנחתם עם מלכה משאיר ספקים רבים של אופיס דיפו, ביניהם גם ישפאר ורשף פתרונות הדפסה, להתמודד על גביית החובות עם בעלי השליטה הקודמים של הרשת.

עו"ד טל בננסון, המייצג את עמותת דיונון הטוענת לחוב של 7 מיליון שקל, לצד נושים נוספים שהצטרפו עם חובות כוללים של 15 מיליון שקל, מפנה אצבע מאשימה כלפי בנק מזרחי-טפחות וכלפי צחי פישביין, שניהל בעבר את הרשת.

"לפי ההסדר שהציע מלכה במקור, גם הנושים הלא מובטחים היו צריכים לקבל 90% מכספם. אלא שלפי ההסדר כיום, רק הבנקים מקבלים כסף. זכויותיהם של הנושים הלא מובטחים הכוללים את הספקים נגרעו, כך שההסדר הנוכחי הוביל לפגיעה מקסימלית בנושים, שיצטרכו לחפש את צעדיהם במקום אחר", אומר עו"ד בננסון.

לדבריו, "הספקים שכבר התאגדו מבקשים להגיש תביעות אישיות נגד כל הגורמים המעורבים בעניין: החל מהגורמים שגרמו לכך שלא יהיה הסדר נושים, ובראשם בנק מזרחי-טפחות שפסל את האפשרות הזו; ומעבר לבנק התביעות הן נגד צחי פישביין, שהתעורר חשש שפעולותיו כמנכ"ל הרשת לשעבר נעשו בחוסר תום-לב בתקופה שהוא ניהל את העסק".

"תביעות אישיות"

מי שמייצג ספקים קטנים שחובותיהם נאמדים במאות אלפי שקלים הוא עו"ד אסף ברם ממשרד ברם, סלוצקי ושות, שמציג השקפה מתונה יותר: "הטענה שלנו היא כלפי בעלי השליטה, נושאי המשרה והדירקטורים, שהתנהלו ברשלנות והביאו את אופיס דיפו לאן שהגיעה. הכוונה היא שבסופו של דבר יוגשו תביעות אישיות נגד כל המעורבים. רמי שביט ואנשיו יצרכו להתעסק בזה בשנים הקרובות. אני לא רואה מצב שהם יוצאים והולכים הביתה עם חובות של עשרות מיליונים כלפי נושים שנשארו באפס".

ממזרחי-טפחות נמסר בתגובה: "הבנק מעולם לא היה הבעלים של אופיס דיפו וגם לא ניהל את החברה, ובוודאי שאינו אחראי בשום צורה שהיא למצב העסקי שאליו הידרדרה ולהשלכותיו על ספקי החברה. טענות על חובות אבודים ונזקים כספיים צריכות להיות מופנות למי שגרם להם, ולא לבנק שהעמיד אשראי שבזכותו יכלה החברה לפעול. הניסיון לטעון כי הבנק דחה הצעה טובה כביכול לרכישת החברה והעדיף על פניה הליכה לבית המשפט, הוא לא פחות מהזוי ומופרך".

צחי פישביין מסר בתגובה: "נאמנותי לאופיס דיפו והתנהלותי ישרת-הדרך אינן מוטלות בספק. אין לי כל חשש מבדיקה, תביעה או כל האשמה. כשישקע האבק והרוכש החדש יוביל את אופיס דיפו לדרך חדשה, נדון בעובדות ובאמת היחידה - מה הביא את אופיס דיפו לקריסה. עזבתי בסוף 2007 רשת מובילה, רווחית ומצליחה. ב-5 שנים האחרונות עשו כל טעות, ומי שעשה אותה יודע".

שביט מסר: "טרם קיבלנו את התביעה. כשתתקבל, נלמד אותה ונגיב בהתאם".