מישהו הלשין על טבע? שילמה מס של 0.3% בלבד ב-2012

בדיקת "גלובס": ענקית הגנריקה שוקלת לשלם למדינה 700 מיליון ד' על רווחים כלואים, במקום 10 מיליארד דולר ■ אז איך זה לשלם 50% מול 0.3%?

מדי שנה חושף המסמך השנתי של טבע (F20) פרטים די מעניינים על ענקית הגנריקה הישראלית. השנה, ועל רקע חוק הרווחים הכלואים שעבר בנובמבר אשתקד והביקורת הקשה שהופנתה כלפי החברות הישראליות שאמורות ליהנות ממנו - המסמך השנתי של טבע ממחיש כי היא החברה הישראלית שנהנתה עד כה מהטבות המס הכבדות ביותר, וכי היא זו שמחזיקה בחלק ניכר מסך הרווחים הכלואים של כל חברות הענק הישראליות שזכו להטבות מס בגין החוק לעידוד השקעות הון.

טבע
 טבע

מהמסמך של טבע, שהוגש אמש (ג') לרשות לני"ע האמריקנית, עולה כי במקרה שטבע תחליט עד נובמבר 2013 לחלק דיבידנד מתוך סך רווחיה הכלואים - וזאת לפי חוק הרווחים הכלואים - היא תוכל ליהנות מהטבת מס ולשלם לרשות המסים בארץ תשלום חד-פעמי של 700 מיליון דולר, בערך 2.6 מיליארד שקל.

כזכור, חוק הרווחים הכלואים הוא תוצר של החוק לעידוד השקעות הון שנחקק כבר בשנת 1959 ונועד לעודד חברות להשקיע בארץ. חוק זה קבע כי כל חברה שמוגדרת כ"מפעל מאושר" זכאית להטבות מס, שלמעשה מאפסות את שיעור המס שהיא משלמת בארץ. עוד קבע החוק כי כשחברה הכפופה לו תרצה לחלק לבעלי מניותיה דיבידנד מתוך אותם רווחים שלא מוסו (במסגרת החוק), היא תיאלץ לשלם בגינם מס בשיעור של 15% וכן מס חברות שכרגע עומד על 25%, ובסך - 40%.

תנאי זה יצר מצב שבו חברות ענק, שצברו רווחי עתק במשך עשרות שנים (כמו צ'ק פוינט), לא חילקו דיבידנד בגלל חבות המס שהייתה נוצרת להן בגין החלוקה. כדי לא לשלם את אותו מס, הן למעשה "כלאו" את אותם רווחים שלא מוסו. כך נוצר חוק הרווחים הכלואים, חוק שבבסיסו מאפשר לחברות לשלם מס נמוך בהרבה מ-15% על הדיבידנד שיחלקו מתוך אותם רווחים שלא מוסו, ומשחרר אותן מתשלום מס חברות של 25%. כך למעשה, מקנה החוק לאותן חברות הטבות מס נוספות. החוק, דרך אגב, קובע מסלולי הטבה שונים, ולא שיעור מס אחיד לכל החברות.

במקרה של טבע, כאמור, מציינת החברה כי במקרה שאכן תנצל את חוק הרווחים הכלואים, שומת המס החד-פעמית שלה תעמוד על 700 מיליון דולר. "גלובס", כזכור, חשף במאי אשתקד כי סך הרווחים הכלואים של טבע עומדים על 40 מיליארד שקל בקירוב מתוך סך של 100 מיליארד שקל ששוכבים בקופות חברות הענק הישראליות. על בסיס נתון זה, שיעור המס שתשלם טבע יעמוד על 6%-7%, ולא יותר - נתון שמתאים לממוצע שיעורי המס השונים במסלולי החוק השונים.

המס שמשלמת טבע
 המס שמשלמת טבע

5 מיליון דולר מס לשנה

נתון זה שמציינת טבע הוא רק דוגמה אחת להטבות המס הענקיות שנפלו בחלקה של החברה במהלך שנות פעילותה. "גלובס" בדק את תשלומי המס של החברה לאורך 10 השנים האחרונות (2003-2012), והממצאים הם די מדהימים: במהלך תקופה זו הרוויחה טבע 17.2 מיליארד דולר, שעליהם שילמה מס כולל של 1.9 מיליארד דולר - מס שמשקף שיעור מס אפקטיבי של 10.7% בלבד. יותר מזה. אשתקד שיעור המס האפקטיבי של טבע היה שלילי - לראשונה זה לפחות 10 שנים - ועמד על מינוס 7.5%, וזה למעשה אומר שטבע קיבלה הטבת מס בגובה של 137 מיליון דולר (ראו טבלה).

כאשר מנטרלים את תשלומי המס של החברה רק בגין פעילותה בארץ, הממצאים הרבה יותר מדהימים: סך רווחיה של טבע המיוחסים לפעילותה בארץ, באותו עשור, עמדו על 14.2 מיליארד דולר ובגינם שילמה טבע מס של 787 מיליון דולר, שיעור מס אפקטיבי של 5.6% בלבד.

וזה לא עוד לא הכול. אשתקד, נפל שיעור המס ששילמה טבע בארץ לשפל של לפחות עשור: 0.3% בלבד או מס של 5 מיליון דולר ולא יותר.

נתונים אלו ממחישים ביתר שאת את הטבות המס הענקיות שלהן זכו חברות כמו טבע, צ'ק פוינט ואחרות במהלך העשור האחרון, ואת הפן השלילי של החוק לעידוד השקעות הון - חוק שאולי לאחר 54 שנה כבר אינו מצדיק את עצמו.

טבע
 טבע