צפו: "דירה לזוג ממעמד הביניים? רק אם יפסיק לחיות"

צפו בזוגות המתוסכלים ביריד הנדל"ן של מרכז הבנייה הישראלי: "חבל שאין יותר דירות במרכז. חבל גם שאי אפשר פשוט להעביר את המרכז לפריפריה" ■ "ביבי הבטיח לבנות 150 אלף דירות לזוגות צעירים - בינתיים לא ראיתי אף דירה"

על רקע הנתונים המעידים על המשך עליית מחירי הדירות, הגיעו במהלך סוף השבוע האחרון אלפי אנשים ליריד הדירות של מרכז הבנייה הישראלי בגני התערוכה. בין המבקרים ניתן היה למצוא זוגות צעירים, משקיעים ולא מעט אנשים הקשורים בצורה זו או אחרת לענף.

רבים מהזוגות הצעירים מחפשים בין דוכני היריד 'מציאות' אולם בסופו של דבר מתאכזבים להבין פעם נוספת שההון העצמי שהם מצליחים לגרד לא מספיק לדירת חלומותיהם במרכז.

במקביל, רבים מהם לא חושבים אפילו על יציאה לפריפרייה ומסבירים כי כל עוד לא ישתנה מצב התעסוקה והתחבורה חלופה זו איננה אפשרית מבחינתם.

כראייה לכך, ניתן היה לראות את הדוכן של תנועת 'אור' שמציע חלופה של התיישבות ביישובי הפריפרייה שאומנם זכתה לעניין רב אולם בסופו של דבר הצליחה לדבר אל ליבם של כ-40 משפחות בלבד שזוהו על ידי אנשי התנועה כמשפחות רציניות השוקלות מעבר לגליל או לנגב.

בכל הנוגע להבטחות הממשלה לטפל במחירי הדיור, הדעות חלוקות. חלק מהמבקרים ביריד אופטימיים וסבורים כי יש לתת לממשלה החדשה ולנבחרי הציבור הטריים את ההזדמנות בעוד חלק אחר מהמבקרים שוללים זאת על הסף ולא מאמינים שיש לזה סיכוי.

"אני חושבת שהמחירים רק יעלו ויעלו - חבל שאין יותר דירות במרכז. חבל שאי אפשר להעביר פשוט את המרכז לפריפריה", אמרה אחת מהרוכשות הפוטנציאליות.

"אני פונה מכאן לביבי. הוא הבטיח לבנות דירות לזוגות צעירים - 150 אלף דירות. בינתיים לא ראיתי אף דירה", אמר מבקר אחר. "אני מבקש מביבי להוריד את כל המסים לזוגות צעירים על דירות - כך אולי הזוגות יוכלו לחשוב על להגיע לדירה".

מבקרת נוספת נשאלה האם זוג במעמד הביניים יכול לרכוש היום דירה, ואמרה כי "זה אפשרי - אבל זה אומר שאתה מפסיק לחיות. לגמרי. אתה עובד רק בשביל הדירה, אתה חי ונושם רק בשביל זה".

על רקע תחושת הבלבול שחוו רוב המבקרים ביריד, אמר בני קרת, מנכ"ל פרסום אזימוט ויועץ אסטרטגי לשיווק ונדל"ן, כי "בשל הגזירות הרבות של הממשלה, בחודש האחרונים חלק גדול מהאנשים מבולבלים מאוד ולא רוכשים - משך הרכישה מתארך והבנקים לא משחררים אשראי - וכל השוק נמצא בהמתנה או האטה קלה".

"מי שיחכה טיפה עם ההשקעה או עם רכישת הנכס, ישלם פחות בעוד שנה או שנה וחצי", אמר יוסי מימן, מבעלי יוקרה אסתט. בני קרת הוסיף, כי "הממשלה תהיה חייבת לעשות למען הזוגות הצעירים וכך אנחנו מקווים - וזה יביא לירידת מחירים של דירות יד ראשונה, ובהמשך ישפיע בתקווה גם על שוק הדירות מיד שנייה".

לעומת הפסימיות בציבור הרחב לגבי ירידות מחירים אפשריות, דווקא מספר גורמים הפעילים בענף הביעו אופטימיות ואמרו כי המצב הנוכחי אינו יכול להימשך ולהערכתם שנת 2013 תתאפיין בירידת מחירי הדירות.