8,000 מבקרים ביריד הדירות; "קשה לקנות דירה ראשונה; מרחם על הזוגות הצעירים"

הביקוש הגובר לדירות חדשות גרמו לחברות המשתתפות ביריד להעניק הנחות קטנות יותר מאשר העניקו בירידים קודמים ■ "דירות חדשות ויד שנייה עולות אותו דבר; זה לא נורמלי, ולכן אני צופה שמחירי דירות יד שנייה יירדו ב-30%"

הביקוש שרק הולך וגובר לדירות ומחירי הנדל"ן הגבוהים הביא אלפי אנשים להגיע ליריד הדירות של מרכז הבנייה הישראלי בגני התערוכה בתל-אביב. לצד חברות גדולות ומוכרות כמו למשל שיכון ובינוי נדל"ן, אשדר, אאורה ישראל, אזורים, קבוצת לוינשטיין וגינדי החזקות שהציעו דירות למכירה ברחבי הארץ ניתן היה למצוא גם לא מעט קבוצות רכישה, חברות קטנות שזו הפעם הראשונה שלהן ביריד וגם מתווכים ונציגי בנקים למשכנתאות.

בניגוד לירידים קודמים בהם היה נראה שהקבלנים התחרו בניהם על מי נותן הנחה מפתה יותר לרוכשים הפוטנציאלים, הפעם רוב החברות לא החצינו את המבצעים אלא בחרו להקים ביתנים גדולים ובולטים. את ההנחות המובטחות עדיין היה ניתן למצוא אך בסדרי גודל קטנים יותר.

כמו בכל יריד, גם הפעם ניתן לחלק את 8000 המבקרים שהגיעו ביומו הראשון לשלושה סוגים: זוגות צעירים, משקיעים וגורמים שונים הקשורים בצורה זו או אחרת לענף הנדל"ן (מתווכים, קבלנים אחרים שאינם מציגים, אנשי שיווק, יועצים ועוד).

בעוד אנשי השיווק היזמים והקבלנים נראו מרוצים מכמות האנשים שפקדו את המקום, הזוגות הצעירים שחיפשו דירה לרכישה נראו מרוצים קצת פחות: "היינו גם ביריד הקודם, ובאנו לראות מה השתנה. אז לא מצאנו דירה בתקציב שלנו ונראה מה יהיה היום", כך סיפרו ליהי ודקל שפיגלר, זוג צעיר שמחפש דירה באשור המרכז. "אנחנו כבר עושים סקר שוק מספר חודשים אבל עוד לא מצאנו משהו מתאים לתקציב. יש עכשיו הרבה הבטחות של הפוליטיקאים להורדת מחירי הדירות ואנחנו לא מתכוונים לרכוש דירה בקרוב, נחכה ונראה מה יהיה, נותנים להם הזדמנות להוכיח עצמם". בני הזוג שפיגלר מחפשים דירה בין מצליח בדרום לצור יצחק בצפון. לשאלה אם הם לא שוקלים להרחיק מעט יותר הם עונים שכל עוד אין תחבורה נאותה והזדמנויות תעסוקה זו לא אופציה מבחינתם.

זוג צעיר נוסף שהגיע לחפש דירה ביריד קצת פסימי יותר לגבי הסיכוי שהמחירים יירדו: "אנחנו לא מאמינים להצהרות של הפוליטיקאים על ירידות מחירים", אומרים גלית ורועי עדות, "גם אם כן ירצו ויעשו משהו בתחום הזה יקחו עוד הרבה שנים עד שנראה את זה בשטח. נכון לעכשיו, אנחנו זוג עם השכלה אקדמאית שמרוויחים מעל הממוצע ולא יכולים למצוא דירה בתקציב שלנו שעומד על כמיליון שקל. כל מה שיש כאן ביריד זה לא לזוגות צעירים", בדומה לזוג הקודם, גם בני הזוג עדות מסבירים שיציאה אל מחוץ לגבולות המרכז איננה ריאלית בגלל קשיי תעסוקה ותחבורה. "חשבנו אולי על רכישת דירת מחוץ למרכז כהשקעה כדי שנשכיר אותה ונגור בשכירות במרכז אבל זה לקחת סיכון גדול מידי. זה מפחיד, מה אם הדירה תעמוד ריקה? נשלם גם משכנתא וגם שכירות יחד? נפסיד פעמיים".

גם לאלו שיש כבר בבעלותם דירה והגיעו ליריד כדי לחפש נכס להשקעה לא היו מילים לנחם את הזוגות הצעירים שלא מצליחים למצוא דירה. "אני ואשתי מחפשים נכס להשקעה. הילדים שלי כבר גדולים ורכשו דירות כבר לפני שנים שזה עוד היה אפשרי", אומר גדי ורטהיים, "אבל אם הם היו צריכים לקנות דירה היום זו הייתה בעיה. אני לא יודע איך אנשים עומדים במשכנתאות הענק שהם לוקחים. קשה היום מאוד לקנות דירה ראשונה ואני מרחם על הזוגות הצעירים שאין להם עזרה. קשה להם עכשיו ולהערכתי יהיה להם אפילו קשה יותר בעתיד". לשאלה מה דעתו על הבטחות הפוליטיקאים להורדת מחירי הדירות הוא עונה בחצי חיוך שאין שום סיכוי שהם יתקיימו.

בעוד רוב אנשי הענף מצביעים על כך שהמחסור בהיצע לצד הביקוש הגובר יגרום לעליית מחירים נוספת, יש גם כאלו שמדברים דווקא על ירידה: "המצב היום במסגרתו דירות חדשות ודירות יד שנייה עולות אותו הדבר, הוא מצב לא נורמלי בשוק", כך אומר בני קרת, מנכ"ל פרסום אזימוט ויועץ אסטרטגי לשיווק ונדל"ן. "השוק חייב לתקן את עצמו ואני צופה ירידה של 15% בממוצע במחירי דירות היד שנייה. זה מה שיקרה ב-2013. קשה היום ליזמים למכור כי 30% מהציבור כבר מבולבל מכל ההצהרות וההבטחות יחד עם ההשפעה של ההגבלות על גובה ההון העצמי שהטיל בנק ישראל".