יעקב בורובסקי: פגמים מהותיים בבחירת מנהל ערוץ 1

מי שנבחר לתפקיד ע"י ועדת המכרזים היה משה נסטלבאום ■ בורובסקי, חבר הוועד המנהל של רשות השידור: "ועדת האיתור הפכה ל'ציר עוקף ועדות מכרזים'"

עיתונאי רשות השידור וחבר הוועד המנהל של הרשות, יעקב בורובסקי, קוראים להכריז כי הליך בחירת מנהל ערוץ 1 מבוטל.

בורובסקי כתב לחברי המליאה מכתב, ובו צירף מכתב שכתב לאמיר גילת, יו"ר הרשות, ב-11 בפברואר, יום לאחר שנועדה ועדת האיתור וקיבלה את החלטותיה.

בורובסקי הביא שורה של סיבות בגינן ההליך היה לא תקין. בסופו של דבר מי שנבחר על-ידי הוועדה היה משה נסטלבאום, למרות שהודעה על המינוי לא התקבלה עד לרגע זה.

"ניתן היה להתרשם כי הופעל לחץ על אחד מן המעומדים שלא יציג את מועמדותו", כתב בורובסקי. "הוועדה לא קיימה דיון מקיף בתלונות שהונחו על שולחנה הנוגעות להליכים משמעתיים המתקיימים כלפי מי מהמעומדים; אל הח"מ הגיעו תגובות ממעומדים פוטנציאליים שאמורים היו להופיע בפני הוועדה כי סיכוייהם נמוכים עד קלושים, ומסיבה זו בחרו שלא להופיע בפני הוועדה; הוועדה התעלמה לחלוטין וכלל לא דנה במעומדים שהופיעו במהלך השנתיים האחרונות בפני ועדות המכרזים הפנימיים והחיצוניים, ובהחלטותיה פעלה בניגוד להחלטות ועדות המכרזים בגינם פנית למליאה וביקשת להקים ועדת איתור.

"יוצא אפוא שוועדת האיתור הפכה ל'ציר עוקף ועדות מכרזים', המכשיר את שפסלו חברי ועדת המכרזים שונה במובהק מדברי ההסבר שניתנו לחברי המליאה, בעת שזו נתבקשה לאשר ועדת איתור מנימוקים של רצון לחופש פעולה וחיפוש אחר הטובים ביותר בשוק".

לדברי בורובסקי, "הוועדה הצביעה ולא מצאה אף מעומד הראוי להיות כשיר ראשון, בניגוד גמור למהותה של ועדת איתור שצריכה להצביע על מספר ראויים בפני הגוף המחליט, במקרה זה המליאה; הוועדה פסלה את כשירותם של המעומדים הנוספים בניגוד גמור למלל שהביעו כל חברי הוועדה, כלומר כאשר נדרש כל אחד לדרג את מועמדיו, איש לא טען כי הוצגו מעומדים בלתי כשרים, נהפוך הוא - חלק מהמועמדים זכו להערכה בגין כישוריהם, ואחרים בשל ניסיונם והכשרתם.

"הוועדה, כאשר פסלה מועמדים אחרים, התעלמה מהמלצות של טובים. כך, לדוגמה, הציע מבקר המדינה להופיע בפני הוועדה על-פי דבריך, וכל אלה לא נלקחו בחשבון לטובת המועמדים.

"מסיבות אלה ואחרות אבקשך להעביר לכל חברי המליאה, מנכ"ל הרשות והלשכה המשפטית את מכתבי זה, תוך דרישה לקיום דיון דחוף במליאה, במטרה לבטל את ועדת האיתור בשל הפגמים המהותיים שנפלו בעבודתה וכן בשל הפסילה הגורפת של כל המעומדים האחרים לבקשת המנכ"ל, דבר שיוצר הרושם כי ועדת האיתור לא שמעה את המועמדים בלב פתוח ובנפש חפצה, וגל השמועות המוקדמות על תוצאה צפויה לא היה בבחינת נבואה שמגשימה את עצמה אלא עובדה כואבת לצערי".

לדברי בורובסקי, אם יצטרפו לבקשתו עוד 9 חברי מליאה, "יש לראות בכך דרישה לקיום ישיבה שלא מן המניין לביטול ועדת האיתור".

הבוקר (ב') הצטרפו לבקשתו אגודות העיתונאים בירושלים ובתל-אביב.

גילת, במכתב התשובה שלו, דחה את עיקר טענותיו של בורובסקי ואולם כתב לו: "אני ער לתחושתך, והתסכול במקרה הוא גם שלי. הצלחת מנהל הטלוויזיה הנוכחי תימדד, בין השאר, שבפעם הבאה יגישו מועמדות עשרות אנשים ולא רק כמה בודדים".

במכתבו כתב יו"ר הרשות כי "חברי הוועדה אמרו במהלך הדיון את דעתם על כל אחד מהמועמדים, ולאחר שהסתמן כי בעת הזו - ערב התנעת הרפורמה - המועמד צריך להיות מתוך הרשות, וכי היכולת שלו לנהל את עובדי הרשות צריכה להיות המרכיב הדומיננטי בבחירה, הוחלט לבחור במר נסטלבאום כמתאים ביותר מבחינה מקצועית...

"מעבר לכך, הוועדה ממתינה להתייחסות נציבות שירות המדינה, שהבטיחה כי תזרז את ההליך. דומני שעד אז דיון פומבי בעניין עלול לשבש את החקירה, לפגוע בצנעת הפרט של המועמד, לגרום לו נזק בלתי הפיך, וכל זאת בעת שהעניין כולו עדיין בבדיקה של הגורמים המוסמכים".

גילת כותב לבורובסקי: "דומני שאין איש שפעל יותר ממני לאיתור מועמדים שיופיעו בפני ועדת האיתור. בחודשים האחרונים השקעתי זמן רב בניסיונות לאתר מועמדים, לרבות בשיחות טלפון, בפגישות אישיות. לפחות שני מועמדים פוטנציאליים הסכימו, וראיתי בהם מועמדים ריציניים ומובילים לנהל את הטלוויזיה הישראלית, אך לצערי אחד מהם התמנה בינתיים לתפקיד בכיר אחר, והשני הודיע לי ביום כינוס ועדת האיתור כי החליט סופית שלא להגיש מועמדות. מועמדים אחרים סירבו מלכתחילה לקבל את ההצעה, וסוג שלישי של מועמדים היה כזה שהסכים לקחת על עצמו את התפקיד בתנאי שיובטח לו מראש".