צפוף באוזן: מי צריך כ"כ הרבה תוכניות ריאליטי מוזיקליות?

ז'אנר תוכניות המוזיקה נחלש בעולם, אך בישראל הוא מסרב לדעוך ■ לתוך הזירה הצפופה של "כוכב נולד", "The Voice", "בית-ספר למוסיקה" ו"אייל גולן קורא לך", צפויה רשת להכניס גם את "X פקטור" ■ מי ישלם את מחיר השוק הרווי?

בשבוע השני של העונה ה-12 של "אמריקן איידול", תוכנית הכישרונות האמריקאית, שודר ריב דרמטי בין שתי השופטות, מריה קארי וניקי מינאז'. הפרק, שבמהלכו יצאה מינאז' מהאולפן בהפגנתיות וסירבה לקחת חלק בצילומים, קודם כבר מהרגע שצולם באוקטובר האחרון.

הדינמיקה בין השופטים הייתה תמיד חלק בלתי נפרד מהצלחתה של התוכנית, אך ברשת FOX תלו בריב הזה תקוות מרובות, שכן נתוני הצפייה ב"איידול" הגיעו בשתי עונותיה האחרונות לקרקעית.

הגמר הקודם היה הנמוך בתולדות התוכנית ומשך 20.7 מיליון צופים בלבד, ובהפקה הניחו שאם לא המוזיקה, לפחות "קרב החתולות" יחזיר את האמריקאים הביתה. מה רבה הייתה הפליאה כי הפרק רשם שפל של 16 מיליון צופים ו-5.4 נקודות רייטינג בלבד.

בישראל, הריב המתוקשר בין המנטורים ב-"The Voice" הישראלית, שבא לידי ביטוי בכתבה ב"ידיעות אחרונות" בסוף השבוע האחרון, דווקא הועיל לרייטינג הנסוג של התוכנית. לאחר שבשלב זה של העונה התוכנית הספיקה לרדת לא אחת אל מתחת לקו 30% הצפייה, המשדר במוצ"ש האחרון האמיר ל-36.2% והוביל את רשת, לראשונה מזה זמן רב, אל ראש טבלת הצפייה.

להבדיל מ"איידול", מצבה של תוכנית הדגל של רשת טוב בהרבה - התוכנית ממשיכה לספק נתונים מצוינים ודי יציבים בפריים-טיים. אך כבר עכשיו ברור שנתוני העונה השנייה, היקרה ביותר בלוח השידורים בטלוויזיה היום, נמוכים מנתוני העונה הראשונה.

פרקי האודישנים, שבאופן מסורתי בפורמט מסוג זה משיגים את הרייטינג הגבוה ביותר, היו נמוכים בעונה זו ב-12% מהפרקים המקבילים בעונה שעברה (40.4% בעונה ששודרה בראשית 2012 לעומת 35.6% לעונה זו).

כיום משודרות על המסך בישראל לא פחות מ-3 תוכניות בז'אנר ריאליטי הכישרונות. פרט ל-"The Voice", ישנה גם "בית-ספר למוסיקה" של קשת שכובשת את טבלאות הרייטינג, ו"אייל גולן קורא לך" ששוברת שיאים בערוץ 24.

הזירה צפויה לקבל מנת חיזוק רצינית, ככל הנראה כבר בסתיו הקרוב, כשרשת תעלה גרסה ישראלית למגה-פורמט שטרם שודר בארץ, "X פקטור".

מתברר כי היה מוקדם מדי להספיד את הז'אנר. אך ייתכן כי הסיבות האמיתיות המונעות את דעיכתו בישראל, הן לא בהכרח כלכליות.

מאז אותו פרק מאכזב בסוף ינואר, המשיכה "אמריקן איידול", שהובילה מסורתית את טבלאות הצפייה, לצלול. ביום רביעי האחרון הגיעה לנתון הנמוך ביותר מאז יולי 2002, עם 4.3 נקודות רייטינג, והובסה על-ידי ערב הקומדיות של CBS. גם אחיותיה, "The Voice" ו-"X פקטור" האמריקאיות, ממשיכות לאבד צופים.

סיימון קאוול, יוצר "X פקטור", שגם עומד בראש צוות השופטים בה ובכללם הכוכבת בריטני ספירס, אמר בדצמבר האחרון במסיבת עיתונאים כי השוק צפוף מדי בתוכניות מהז'אנר, וכי מדובר ב"אובר-קיל". לדבריו, "זה כמו לשתות קפה עם 14 כפיות סוכר, כשביקשת רק שתיים".

ואם השוק האמריקאי צפוף, מה נאמר אנחנו. "זה לא הגיוני", אומר גורם בכיר בתעשייה על ריבוי תוכניות הז'אנר. "בשלב מסוים נגיע לרוויה מלראות 'אנשים שבאים להגשים חלום'. מעבר לזה, אנחנו מדינה קטנה - ובשלב מסוים נגיע למצב שייגמרו הכישרונות".

זכיינית ערוץ 2 רשת רכשה את "X פקטור" בסוף 2012 ומיד העלתה הילוך כדי להיכנס לעבודה. היא ערכה מכרז בין חברות ההפקה, ושתיים הגיעו לשלב הגמר: קונסטנטין - החברה הבינלאומית שמפיקה את "The Voice"; ואבוט-המאירי של איתן אבוט וגיא המאירי, שעומדת מאחורי הצלחת "הישרדות" ו"דייט בחשיכה".

מחזיקת הפורמט, פרימנטל, דרשה מינימום השקעה על מנת לשמור על נאותות הפקה. ההצעה של אבוט-המאירי הייתה היעילה יותר כלכלית, והיא נבחרה.

"מירוץ חימוש"

על-פי הערכה, הפורמט של "X פקטור, שנחשב ליקר ומורכב, יעלה לרשת בין 250-300 אלף דולר לתוכנית. סכום נמוך יחסית לעולם, שיצריך שינויים יצירתיים בפורמט, אך מאוד גבוה בעבור הטלוויזיה המסחרית הנאבקת שלנו.

גם פרק של "The Voice" עולה בעונה זו סכום דומה, ועל-פי הערכות בתעשייה, לחברת ההפקה קונסטנטין יש הסכם מימון עם רשת על מנת לקיים את השידור.

בכל הקשור לרייטינג, רשת נמצאת באחת התקופות הטובות בתולדותיה. ואולם, יותר מאדם אחד בתעשיית הטלוויזיה רואה בהחלטה לקחת פורמט בינלאומי גדול נוסף ולהשקיע סכום כה גבוה בהפקתו, חלק מ"מירוץ חימוש". היו שאמרו גם כי "מדובר במהלך לא הגיוני".

הערכות מדברות על כך שרשת נערכת למיזוג אפשרי בטלוויזיה המסחרית עד לסוף השנה, ורוצה להגיע למהלך כזה עם כמה שיותר נכסים דומיננטיים, זאת על מנת לשפר את עמדתה בהסכמי ההתקשרות.

אחרי "The Voice", "בוס הסוואה" ו"בלתי הפיך", המשודרות עכשיו על מסך רשת ואשר חצו את רף 30% הצפייה, עוד תוכנית דגל עם מספרים כאלה תיתן לזכיינית את הנפח המתאים להיות הכוח החזק באיחוד עם גוף די נחות במותגים כמו ערוץ 10.

גם מול גוף שאורוותו מלאה בסוסים מנצחים כמו קשת, זה לא יזיק. גם אם מהלך הפקת הפורמט לא יהיה רווחי בהכרח, זו שעת ה-ש'.

ברשת סירבו להגיב לדברים.

הישג נוסף של רשת בהעלאת "X פקטור" בסתיו עשוי להיות המשך פגיעה במותג "כוכב נולד" הוותיק ואולי גם המבוסס במותגי הז'אנר בישראל. אחרי שרף הריגוש של הצופה המקומי עלה בתוכנית כמו "The Voice" ואפילו "האח הגדול", לא הצליחה "כוכב נולד" בעונתה העשירית ששודרה ב-2012, לעמוד בציפיות.

"כוכב נולד 10", שהשירה הייתה המרכיב העיקרי מאז קמה כנגזרת של השעשועון "לא נפסיק לשיר", הגיעה לממוצע צפייה של 27.1%, לעומת עונת השיא שלה, שנה לפני, שעמדה על 29.5%.

כישרון לא מספיק

"כישרון נטו, ולא שום דבר אחר, זה טוב אבל כבר לא מספיק. היום כל אחת מהתוכניות מנסה להביא עוד משהו למשוואה", אומר בכיר בתעשייה.

לדבריו, הצורך לעטוף את השירה ברמת ריגוש גבוהה התחדד, וקול מרגש כבר לא מספיק. ה"עוד משהו" הזה בא לידי ביטוי בסיפורים אנושיים מרגשים עד חריגים, באירוע אולפני כמו הכיסאות המסתובבים או בשופטים מוכרים משוסים זה בזה. או בילדים.

"בית-ספר למוסיקה" אמנם נקראת כך, אבל המוזיקה היא הסיפור המשני בה. המתמודדים הרכים והעיסוק בהם לא משאירים עין יבשה בבית. היא מנגנת על מקום רגשי שונה לחלוטין מזה של תוכנית כישרונות מהשורה.

לכן, בניגוד לפורמט של "The Voice", "בית-ספר למוסיקה" של קשת התחזקה בעונה זו. עד כה ממוצע הצפייה העונתי שלה עומד על 34.4% - עלייה של 4.6% לעומת ממוצע העונה הקודמת (לאחר 5 פרקים).

"אייל גולן קורא לך" קרובה יותר לז'אנר, אך יש לזכור כי הצלחתה היא בתחומיו של ערוץ נישה, וכך גם המספרים. ועדיין, היא מספרת סיפור שונה מזה של תחרות זמר.

"אפשר להגיד שהסיפור הוא לא רק מוזיקה, אבל הוא בהחלט גם המוזיקה", אומר עורך התוכנית אורי סלעי, "לא תחזיק היום עם תוכנית מוזיקה שלא מתעסקים בה בעוד דברים מסביב, כמו שולחן השופטים וסיפורים אישיים. אבל חלק גדול מהצופים רוצה לשמוע שירים, ולכן הוא מגיע. הוא יודע מה הוא שומע ויודע להגיד אם זה מעניין בשבילו או לא".

סלעי מוסיף: "ועדיין, ב-'X פקטור' האמריקאי האחרון הפכו את הפורמט למעין דרמת נעורים כזו, 'ג'רזי שור', עם סיפורים עם התחלה, אמצע וסוף".

הפלטפורמות מרוויחות כסף

"כוכב נולד" תשוב לעונה נוספת, כך הודיעו בקשת, וכבר ברור שהמטרה היא לשדרג את הפורמט לעידן המגה-תוכניות של ה-30%-40%. "מסע ישראלי", כפי שהיה בתוכנית העשור, לא "עושה את זה" מספיק לקהל שכבר לא מתרגש בקלות, למרות הערך התרבותי המוסף שבו.

בעוד שהעיסוק במוזיקה מייקר את ההפקה, בשל הצורך לשלם עבור נגנים, חזרות וזכויות ליוצרים, צריך לזכור כי בישראל מצבו של שוק המוזיקה שונה לחלוטין מזה שבארה"ב. בתוכניות כמו "אמריקן איידול" יש נדבך הכנסות גדול ממכירת אלבומים והופעות, אחרי שנגמרים שידורי הטלוויזיה. פה האפשרות מוגבלת, שכן גם כך מתי מעט מרוויחים בישראל כסף ממוזיקה.

"הפלטפורמות, למיטב ידיעתי, מרוויחות כסף מהתוכניות האלה, ולכן עושות אותן", אומרת טמירה ירדני - האישה שמאחורי טדי הפקות, מפיקת "כוכב נולד" ו"בית-ספר למוסיקה" - "מה גם שזו סוגה שלא בהכרח מחויבת ברגולציה, ולפחות בקשת אני יודעת שיש מרכיב ערכי גדול בלעשות תוכניות חיוביות כמו 'כוכב נולד', שחולקים בהן כבוד לזמר העברי".

לדבריה, "באשר למה שבא אחרי שנגמרת התוכנית, המצב העגום של המוזיקה בארץ ידוע, ועם זה אנחנו מתמודדים. לרוב יוצאי 'כוכב' יש כישרון, השאלה היא מה עושים איתו אחר-כך. אבל זו לא הסיבה שבגללה יש 'כוכב נולד'".

לדברי ירדני, "כמובן שיש עייפות אחרי כל השנים, 'אמריקן איידול' אחרי 11 שנה ו'כוכב נולד' אחרי 10 שנים. ובמדינה קטנה כמו שלנו צמחו עוד שני פורמטים, ועכשיו יגיע שלישי. זה משמעותי. עכשיו, כשאנחנו עורכים אודישנים ל'כוכב', תהינו אם יהיו אנשים בכלל, והופתענו הפתעה גדולה. אין לך מושג באיזו רצינות לוקחים את זה. כל יום חוזרים עם בציר של אנשים טובים, וזה מפתיע.

"זה נכון שאנחנו יושבים חודשים רבים כדי לחשוב מה לעשות כדי שהתוכנית תחדש ותרגש. למרות שחבטו בנו והרייטינג ירד, בסך-הכול זו הייתה עונה טובה. ועדיין אנחנו יושבים על המדוכה".

- יש שאומרים שעם שוק כה רווי, מישהו לא ישרוד פה.

"כל פלטפורמה מרוויחה מהתוכנית שלה. רשת מרוויחה מ-'The Voice', קשת בטוח הרוויחה מ-10 עונות של 'כוכב נולד', מרוויחים מ'בית-ספר למוסיקה', וגם הפלטפורמה של אייל גולן מרוויחה ממנו. למרות ש'אמריקן איידול' יורדת באחוזי הצפייה, היא עדיין מכניסה כסף ששווה להחזיק את התוכנית בגללו. לכן, התשובה לשאלתך מאוד פשוטה: ביום שזה לא ירוויח - זה יירד".

כוכב נולד
 כוכב נולד

עלות הפקה לפרק
 עלות הפקה לפרק