משרד התיירות נגד ביטול הכפר בפלמחים: "פגיעה בתיירות"

סמנכ"ל במשרד תוקף: "התוכנית רוויה בכשלים; החוף יוותר פתוח"

"הטיעון שלפיו הקמת כפר נופש חדש בפלמחים תפקיע את החוף מידי הציבור - מופרך מיסודו", כך כותב ערן ניצן, סמנכ"ל פיתוח תשתיות והשקעות במשרד התיירות, למנהלת מחוז מרכז במשרד הפנים, רות יוסף.

במכתב שהגיע ל"גלובס" כותב ניצן, כי על פי התוכנית הקיימת, גם לאחר הקמת כפר הנופש במקום, "חוף הים יוותר פתוח לציבור הרחב, כפי שקיים כבר כיום בחוף כורסי, באילת ובמקומות נוספים". ניצן תוקף במכתבו גם את התוכנית המוצעת היום (מח/279), הקוראת לביטול כפר הנופש פלמחים ולהרחבת גבולות הגן הלאומי במקום.

"התוכנית המוצעת רוויה בכשלים משפטיים ותכנוניים. כך לדוגמה, לא פורסמו הודעות בהתאם להוראות החוק. זאת, למרות החלטת הוועדה הקודמת בנושא. מחדל זה נבע מהעובדה הפשוטה, שלפיה יזם התוכנית להרחבת הגן הלאומי חושש כי הפרסום הנדרש עלול לייצר נגדו חשיפה תקציבית מצד יזמי התוכנית התקפה (כפר הנופש). כך נוצר מצב שבו ההליך התכנוני קודם ללא מתן אפשרות ליזם לערער על ההחלטה ולטעון את טענותיו".

עוד הוא כותב: "אין ספק כי התוכנית המוצעת כוללת פגיעה ישירה בקניין. עם זאת, התוכנית איננה כוללת כתב שיפוי כנדרש ובכך חושפת את יזמי התוכנית (רט"ג) ושאר המעורבים לתביעות משפטיות בעלות משמעות תקציבית כבדה. לדעתנו, לא ניתן לקדם את הדיון בנושא ללא הסדרת סוגיה זו".

עוד לדבריו, ביטול כפר הנופש אינה תוצאה של חשיבה כוללת. "קבלת החלטות על פי לחצים נקודתיים עלולה לפגוע לדעתנו פגיעה חמורה במערכת התכנון, המבוססת על היררכיה תכנונית, המתבטאת בתכניות מתאר ארציות ומחוזיות. ההשלכות של קבלת התוכנית המוצעת עלולות לייצר חוסר ודאות מוחלט בכל הקשור לתוכניות בייעוד מלונאי לסוגיו. בכך, תחטא מערכת התכנון לייעודה, שכולל שקיפות ויצירת ודאות תכנונית- קניינית. פגיעה זו עלולה להרתיע משקיעים עתידיים בתחום התיירות ובכך עלול להיגרם נזק כבד לפיתוחו של ענף התיירות בישראל".

לסיום מדגיש ניצן, כי משרד התיירות חולק נחרצות על הטענה שהועלתה על ידי תומכי התוכנית האמורה, שלפיה אין ביקוש אמיתי לכפרי נופש בישראל.