הראל: "לבצע פעולה מערכתית כדי להוריד מחירי הדירות"

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "על מנת לטפל בעלייה המתמשכת במחירי הדיור באופן מלא, יהיה צורך לפעול גם בצד ההיצע"

"לאור המשך עליית מחירי הדיור בנק ישראל בחר להטיל היום עוד הגבלות על שוק המשכנתאות על ידי הגדלת כריות ההון שהבנקים נדרשים להחזיק כנגד משכנתאות בשיעור מימון הגבוה מ-45% מערך הנכס. להערכתנו צעד זה אפקטיבי יותר מאשר הצעדים הקודמים מאחר שהוא פוגע בתיאבון של הבנקים לתת משכנתאות מסוג זה".

כך סבור עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, בהמשך לצעדי בנק ישראל האחרונים בתחום הדיור, שפורסמו היום (ג'). הוראה שהוציא המפקח על הבנקים מחייבת את הבנקים להפריש יותר לחובות מסוכנים בגין כל משכנתא שהם יתנו לרוכשי הדירות. ההוראה עלולה להביא להקטנת המשכנתאות בשוק. הבנקים יצטרכו לבצע את ההוראות החדשות כבר בדוחות הרבעון הראשון של 2013.

"יחד עם זאת להערכתנו, על מנת לטפל בעלייה המתמשכת במחירי הדיור באופן מלא, יהיה צורך לפעול גם בצד ההיצע - על ידי הפשרת שטחים, הגדלת האשראי לקבלנים, ציפוף הבניה ואישורי בניה לגובה", מסביר קליין. "ברור שתחומים אלה אינם בסמכותו של בנק ישראל ולכן נדרשת פעולה רב מערכתית משולבת".

בנוסף, מעריך קליין כי "הטלת המגבלות החדשות מעלה את הסיכוי להורדת ריבית נוספת בקרוב מאחר שהמשך עליית מחירי הדיור ללא טיפול הייתה מהגורמים המשמעותיים שעיכבו את הורדת הריבית עד כה".