מהפך בצה"ל בגזרת הטנדרים: פורד יוצאת, דודג' נכנסת

אחרי 10 שנים של הצטיידות בטנדרים כבדים של פורד, יצטייד צה"ל באלפי טנדרים כבדים של קרייזלר/דודג' המתחרה ■ המכרז, בהיקף מאות מיליוני דולרים, יתבצע בכספי סיוע

מהפך בצה"ל: אחרי 10 שנים שבהם הצטייד צה"ל בטנדרים כבדים מתוצרת פורד זכתה קרייזלר במכרז ההצטיידות החדש של הצבא עם הטנדר הכבד דודג' ראם 3500.

המכרז, שנחשף לראשונה ב"גלובס", נחשב לאחד הגדולים ביותר של משרד הביטחון והוא כולל רכישת כ-3000 כלים לפחות בשווי, שמוערך בכ-750 מיליון שקל לפחות. המכרז כולו מתבצע מכספי הסיוע הביטחוני ולפיכך היה פתוח רק ליצרנים אמריקנים.

הטנדרים הכבדים הם "חוט השדרה" של הכלים הטקטיים בצה"ל והם משמשים במגוון רחב מאד תפקידי לוגיסטיקה, קשר, רפואה, חילוץ והובלה. חלק מהכלים צפויים להירכש עם ערכות מיגון נגד ירי ואחרים עם מגוון רחב של התקנים ייעודיים, שצפויים להיות מורכבים בארצות הברית ויעלו את ערך הרכישה.

את התחזוקה והשירות תספק לצה"ל בישראל חברת מכשירי תנועה, בין השאר באמצעות רשת השירות של משאיות "מאן", שאותה רכשה לאחרונה. אספקת הכלים תתבצע באמצעות חברת בת של "מכשירי תנועה" שפועלת בארצות הברית ומשמשת כדילר היקף ההכנסות מתחזוקה וחלפים בלבד מוערך בעשרות מיליוני שקלים בשנה. אולם בענף מעריכים כי בשנים האחרונות, עם התיישנות הצי, המכרז היווה מוקד להפסדים עבור דלק רכב ולא מוקד רווח.

במקביל צפויה קרייזלר להיכנס בחודשים הבאים לתחום הטנדרים הקלים בישראל עם גרסת טורבו-דיזל חדשה של הטנדר "ראם 1500", שייצורה יתחיל בהמשך השנה. הרכב, שמותאם לרישיון ב', יצויד בקבינה כפולה, הנעה כפולה ומנוע הטורבו דיזל V6 של הג'יפ גראנד צ'ירוקי עם תיבה אוטומטית בת 8 מהירויות.