מי פתח פוזיציית לונג על הבנקים וגרף רווח של 7 מיליארד ד'?

באתר הכלכלי "ביזניס אינסיידר" ערכו רשימה של פוזיציות המסחר הטובות בהיסטוריה ■ ג'ון פולסון הרוויח כ-4 מיליארד דולר משורט על שוק הדיור, בעוד ג'ים רוג'רס הימר נגד הליש"ט וגרף רווחים של מיליארד דולר

בכל יום מסחר, מאות אלפי משקיעים מבצעים עסקאות ביניהם, אך אפשר להודות בכך, את מרבית הפעולות אף אחד לא יזכור בעתיד. בדיוק מהסיבה הזו, המשקיעים שהפכו להיות חלק מההיסטוריה של שוק ההון היו צריכים לפתוח פוזיציה מצליחה שהניבה להם מיליארדי דולרים. באתר הכלכלי הפופולרי "ביזניס אינסיידר" ריכזו את פוזיציות המסחר המוצלחות ביותר בהיסטוריה של שוק ההון.

פוזיציית מסחר טובה נחשבת לאחת כזו שבה המשקיע שפתח אותה מגייס את כל כישוריו והאינטואיציות שלו כדי לחזות את הרגע הנכון שבו הנכס בו הוא משקיע יעלה או ירד בהתאם לכיוון שעליו הוא הימר, כאשר לפעמים הפוזיציה שהם פתחו מנוגדת לגמרי למגמה בשוק. כמובן שגם מידה מסויימת של מזל מעורבת בעניין.

כך למשל, ג'ון פולסון פתח פוזיציית שורט על שוק הדיור האמריקאי כאשר כולם בוול סטריט היו שוריים על השוק. הסוף כמובן ידוע - בועת הדיור התפוצצה והובילה למשבר פיננסי שנמשך עד היום. פולסון גרף לכיסו רווחים של כ-3-4 מיליארד דולר כתוצאה מכך. גם ג'ים צ'אנוס פתח את הפוזיציה הנכונה בזמן הנכון - שורט על מניית אנרון בתקופה שכולם קנו אותה.

אילו עוד פוזיציות מסחר נחשבות לטובות בהיסטוריה?

1. ג'ייסי ליברמור - שורט על השוק ב-1929 - אחד מסוחרי השורט הראשונים והמצליחים ביותר בעולם. ליברמור ידוע בפוזיציות המוצלחות שהוא פתח בתחילת המאה הקודמת. בין היתר, ליברמור ביצע שורט על השוק בשנת 1907 וגרף מיליון דולר כאשר השווקים קרסו באותה שנה. לאחר מכן ליברמור ביצע שורט על החיטה בשנת 1925 וגרף 3 מיליון דולר. אולם, הוא הצטרף לליגה של הגדולים כאשר פתח פוזיציית שורט על המשבר הגדול של 1929 וגרף 100 מיליון דולר כאשר השוק קרס.

2. פול טודור ג'ונס - שורט על השוק ב-1987 - ג'ונס עשה שימוש בניתוח טכני ונתונים היסטורים של מדד ה-S&P לפני שהחליט לפתוח פוזיציית שורט רגע לפני "יום שני השחור" ב-1987, בו מדד הדאו צנח ב-22% והניב לג'ונס רווחים של כ-100 מיליון דולר.

3. אנדי קריגר - שורט על ה"קיווי" - זמן קצר לאחר "יום שני השחור" ב-1987, רבים נטשו את הדולר האמריקאי לטובת מטבעות אחרים כגון המטבע של ניו-זילנד. קריגר, סבר כי הדולר הניו-זילנדי, המכונה "קיווי", מנופח מדי ולכן פתח עליו פוזיציית שורט באמצעות רכישת אופציות (כלי פיננסי חדש באותה תקופה) וגרף רווחים של כ-300 מיליון דולר.

4. ג'ים רוג'רס - לונג על הסחורות - בשלהי שנות ה-90' רוג'רס סבר כי שוק הסחורות יזנק ולכן פתח פוזיציית לונג ארוכה על השוק. ב-1998 שוק הסחורות נכנס לראלי שנמשך כמעט עשור ורוג'רס גרף מיליארדים.

5. ג'ורג' סורוס - שורט על הליש"ט - בשנות ה-90' כאשר כלכלת בריטניה דשדשה, המשקיע האגדי ג'ורג' סורוס ניצל את ההזדמנות ופתח פוזיציית שורט עצומה על המטבע הבריטי. מעבר לכך, סורוס גם מינף את ההשקעה שלו ולקח אשראי מהבנקים כדי להגדיל את הפוזיצייה שלו. זמן קצר לאחר מכן, ממשלת בריטניה הבינה כי לא כדאי לה להמשיך ולנפח באופן מלאכותי את שער הליש"ט. התוצאה - המטבע הבריטי צנח בחדות וסורוס גרף רווחים של מיליארד דולר.

6. ג'ון טמפלטון - שורט על מניות האינטרנט והטכנולוגיה - המשקיע האגדי היה אחד מחלוצי סוחרי השורט בעולם, אך את ההשקעה המוצלחת ביותר שלו הוא עשה כ-8 שנים לפני מותו, בשנת 2000, רגע לפני התפוצצות בועת הדוט.קום. טמלפטון פתח פוזיציות שורט על מגוון רחב של מניות טכנולוגיה ואינטרנט ושילשל לכיסו כ-80 מיליון דולר בתוך מספר שבועות. "זה היה הכסף הכי קל שהרווחתי", הוא העיד לאחר מכן.

7. דיוויד טפר - פוזיציית לונג על מניות הבנקים - ב-2009, רגע אחרי המשבר הפיננסי שהיכה בשווקים, כאשר כולם חשבו שהמערכת הפיננסית הגלובלית נמצאת על סף קריסה, טפר שמר על קור רוח ורכש כמות עצומה של מניות הבנקים הגדולים, כגון סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה, שמחירן צנח בעשרות אחוזים לשפל היסטורי. בסוף אותה שנה, מניית בנק אוף אמריקה ריבעה את ערכה וסיטי שילשה את מחיר המניה שלה, ושניהן ביחד הניבו לקרן הגידור של טפר 7 מיליארד דולר.