קרוגמן: "כולם מבוהלים מהבחירות באיטליה - ובצדק"

דריכות בשווקים לקראת פרסום תוצאות המדגם בבחירות באיטליה בשעה 16:00 ■ החשש הגדול: הצבעה נגד מדיניות הצנע שתטלטל את כלכלת אירופה והבורסות בעולם ■ עושים סדר: מי נגד מי בבחירות לנשיאות באיטליה?

האם הבחירות באיטליה יקטעו את הראלי בשווקים ויכניסו את הכלכלה העולמית לסחרחורת? אם לשפוט לפי אתרים פיננסיים בחו"ל ודעת מומחים, לבחירות באיטליה תהיה השפעה מכרעת על כיוון השווקים בתקופה הקרובה. חתן פרס נובל לכלכלה פול קרוגמן כותב היום (ב') בטור שלו שמדובר בבחירות על המשך מדיניות הצנע באירופה ושיש סיבה מוצדקת לאנשים בכל העולם להיבהל מהבחירות הללו.

תוצאות המדגם יפורסמו היום בשעה 16:00 (שעון ישראל). לכאורה, איטליה הלכה בדרך הנכונה מאז שסילביו ברלוסקוני הודח ומריו מונטי הקים ממשלת טכנוקרטים: התקציב קוצץ, המסים עלו והכל במטרה לקצץ בגירעון ולרצות את הבנק המרכזי האירופי ואת גרמניה. אלא שהכלכלה נחלשה וגורמים קיצוניים בפוליטיקה התחזקו. כעת, ברלוסקוני ודומיו מבטיחים לבטל את העלאות המסים, במה שעלול לסחרר את אירופה.

עושים סדר: מי נגד מי בבחירות באיטליה?

"משקיפים מבחוץ מבוהלים מהבחירות באיטליה היום, ובצדק", כותב היום קרוגמן. "גם אם הסיוט הגדול לא יתממש וברלוסקוני לא יחזור לשלטון, תוצאה טובה שישיגו ברלוסקוני או גרילו - או שניהם - תגרום לחוסר יציבות לא רק באיטליה, אלא בכל אירופה".

קרוגמן מזכיר שגם מדינות אחרות נקלעו לחוסר יציבות פוליטית בשל משבר החוב באירופה, וטוען כי יש לבצע שינויים במדיניות הצנע: "האירופים המכובדים לא מוכנים להודות שהגזירות שהם כפו על המדינות עמוסות החובות הן כישלון חרוץ. אם זה לא ישתנה, הבחירות באיטליה יהיו רק הקדמה לרדיקליות מסוכנת שעתידה לבוא".