שפירא: "מן הראוי היה שנאמן ימתין לכינון ממשלה חדשה"

מאבקי הכוח בלשכת עוה"ד הובילו את שר המשפטים יעקב נאמן להודיע על הקמת ועדה ציבורית שתבחן את התנהלות הלשכה ■ מבקר המדינה יוסף שפירא מצטרף למתנגדים להחלטה: "הביקורת על תפקוד לשכת עוה"ד היא במסגרת סמכויותיי"

עימות בין מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, לבין שר המשפטים היוצא, פרופ' יעקב נאמן: המבקר יוצא בחריפות כנגד החלטתו של נאמן להקים ועדה ציבורית מייעצת, בראשות השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה, לבדיקת מצבה הקשה של לשכת עורכי הדין.

לדברי המבקר, על נאמן היה להימנע מהקמת הוועדה בשלהי כהונתו ובטרם נכנס לתפקידו שר משפטים חדש, ובנוסף יש לדבריו לשנות את הרכבה של הוועדה ולכלול בה נציגים נוספים.

לפני 3 שבועות החליט שר המשפטים נאמן להקים ועדה שתבחן את התנהלות לשכת עורכי הדין ותמליץ על שינויי חקיקה ושינויים מבניים בלשכה, ואפשר שגם על נטילת סמכויות מהלשכה בחזרה לרשויות השלטון, וזאת נוכח "המצב הבלתי אפשרי שאליה הגיעה הלשכה".

ההחלטה על הקמת הוועדה הציבורית באה ימים אחדים לאחר ביקורת חריפה על התנהלות הלשכה מצד שופט בית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב קובי ורדי, באחת מהעתירות המינהליות שהגישו בכירי הלשכה אלה נגד אלה.

בעקבות פסק הדין החליט השר נאמן להקים ועדה ציבורית, שתבחן את התנהלות הלשכה ואת ההסדרים שעל פיהם היא פועלת. הוועדה אמורה להתייחס למכלול הסוגיות הסובבות את התנהלות הלשכה, ובין היתר למבנה הלשכה ומוסדותיה השונים, ברמה המחוזית והארצית, יחסי הגומלין ביניהם, חלוקת התקציב בין הוועד המרכזי לוועדים המחוזיים, תפקידי החובה והרשות של הלשכה וכן הצורך בבקרה חיצונית על התנהלותה הכספית של הלשכה, הן במישור ההכנסות והן במישור ההוצאות.

מעמד מיוחד למקצוע

על צעדו השנוי במחלוקת של נאמן בירך ראש לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי, אך נמתחה ביקורת מצד פורום ראשי המחוזות בלשכה. כעת מצטרף אליהם גם מבקר המדינה שפירא, ששימש בעצמו בעבר כיו"ר ועד מחוז ירושלים בלשכת עורכי הדין.

המבקר מסר ל"גלובס" כי "אם סבור שר המשפטים כי יש לבחון את נושא מבנה הלשכה, הרי שיש להרחיב את חברי הוועדה כך שזו תכלול נציגים נוספים רלוונטיים".

שפירא הוסיף כי "בהינתן ששר המשפטים מסיים עתה את תפקידו, ובהינתן שהוועדה טרם התכנסה, מן הראוי היה להמתין על מנת לדון בכל הפרטים, עם כינון הממשלה וכינונה של ועדת החוקה חוק ומשפט בכנסת".

מבקר המדינה מציין עוד כי ביקורת על תפקודה והתנהלותה של הלשכה היא במסגרת סמכויותיו שלו - דהיינו, של משרד מבקר המדינה. לדבריו, חוק הלשכה קובע כי "הלשכה תעמוד לבקרתו של מבקר המדינה", דהיינו הלשכה היינה גוף מבוקר, וביקורות נעשות בה בהתאם. אף משרד המשפטים הינו גוף מבוקר, ומהלך שכזה ייתכן ויוכל להיות נושא לביקורת בהתאם לחוק".

ואכן, לפני חודשים אחדים פירסם המבקר דוח על התנהלות לשכת עורכי הדין ועל המצב הקשה שנוצר בה עקב העימות בין מוסדותיה הארציים לבין המחוזות.

לדברי שפירא, "ללשכת עורכי הדין מעמד מיוחד למקצוע עריכת הדין. לבד מתפקידיה באשר למתמחים, קבלת חברים לשירותיה והשיפוט המשמעתי, נקבע בחוק כי הלשכה רשאית, בין השאר, לחוות דעתה על הצעות חוק בענייני בתי המשפט וסדרי דין, ולפעול להגנת ענייניהם המקצועיים של חברי הלשכה.

"מערכת המשפט בנויה ממשולש שווה-צלעות; השופטים, עורכי הדין והפרקליטות, לרבות היועץ המשפטי לממשלה. תפקידה של הלשכה במערכת כוללת זו עלה לא אחת על המדוכה, עוד בתקופה שפרופ' דוד ליבאי היה בעל תפקיד בה, ולאחר מכן בעת שכיהן כשר המשפטים".

מלשכת שר המשפטים נמסר בתגובה: "בכל הקשור לעניין הקמת הוועדה שעליה מדובר, טרם נתקבלה בלשכת שר המשפטים פנייה בנושא מטעם משרד מבקר המדינה. ברגע שתתקבל פנייה כזו, נלמד אותה ולאחר מכן נוכל להתייחס לדברים".