בורסות אירופה ננעלו בירידות חדות; מילאנו צנחה 4.7%

הניקיי ביפן ירד ב-2.3% ■ החוזים על מדדי וול סטריט עולים בכ-0.3%

ירידות חדות בשווקים לאחר הבחירות באיטליה ונאומו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי. מדדי המניות באירופה נפלו היום מאז הפתיחה ובורסות אסיה ננעלו בירידות בחדות גם כן, נוכח הפלונטר הפוליטי באיטליה לאחר הבחירות.

באירופה, הבחירות באיטליה מדאיגות את השווקים. מתוצאות הבחירות עולה כי ברסני קיבל 29.5% מהקולות בבית התחתון, ברלוסקוני עם 29.1% וגרילו עם 25.5%. רה"מ היוצא מריו מונטי, שהוביל את צעדי הצנע בשנים האחרונות, קיבל 10.5% בלבד. הנתונים מעידים על מצב בלתי אפשרי של כמעט שוויון בין סילביו ברלוסקוני, פייר לואיג'י ברסני ובפה גרילו, בשני בתי הפרלמנט - העליון והתחתון.

בשווקים חוששים מעלייה של ברלוסקוני לראשות הממשלה, או מהליכה לבחירות חוזרות. "חוסר הוודאות באיטליה משפיע כמובן על השווקים מכיוון שחוסר היכולת להרכיב ממשלה חדשה ישפיע על הנגישות של איטליה לשוקי האג"ח ועל המשך הרפורמות וההסכמות עם גוש האירו", כתבו היום כלכלני ברקליס קפיטל. (לסיפור המלא)

ברננקי מרגיע את המשקיעים

יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, שלח הערב מסר מרגיע לשווקים, בעודו מבהיר כי תוכניות ההרחבה הכמותית של ה'פד' יימשכו כמתוכנן, עד אשר מצב האבטלה בכלכלה האמריקנית יראה שיפור משמעותי.

"רכישות האג"ח יימשכו עד שנראה שיפור משמעותי באבטלה", הבהיר ברננקי, בעדות שנשא בקונגרס האמריקני שנפתחה היום ב-17:00 (שעוננו), וצפויה להימשך גם מחר. ברננקי העניק למשקיעים את שציפו, כאשר שלל הפסקה או האטה של תוכנית רכישות האג"ח, במסגרתן הוא רוכש אג"ח ממשלתיות ומגובות משכנתאות בהיקף כולל של 85 מיליארד דולר (במסגרת ה-QE3 ו"אופריישן טוויסט") - וזאת, לאחר שרמזים למהלכים כאלה ניתנו בפרוטוקולי הריבית של הפדרל ריזרב לחודש פברואר.

הניקיי נפל 2.3%

ירידות שערים נרשמו בבורסות אסיה היום לאחר סגירה שלילית בוול סטריט עקב חוסר ודאות בנוגע להרכבת ממשלה חדשה באיטליה. בורסות אסיה קוטעות בכך יומיים של עליות ומדד MSCI מאבד 0.4% לאחר שעלה בכ-10% משלהי אוקטובר.

מדד MSCI אסיה נסחר לפי מכפיל רווח של 14.8 על הרווחים הצפויים בשנה הקרובה, לעומת 13.5% ב-S&P 500 ומכפיל עתידי של 12.4 במדד Stoxx 600 האירופי.

"משקיעים רבים מעריכים מחדש את הסיכונים", אמר לבלומברג אסטרטג השקעות בכיר במורגן סטנלי ביפן. "הבחירות באיטליה גורמות לחוסר ודאות , אם כי הפעם יש לגוש האירו רשת ביטחון - אפשרות לרכישת אג"ח לא מוגבלת של הבנק המרכזי".

ביפן, הין רושם היום התחזקות משמעותית מול הדולר, מה שהפיל מניות של יצואניות גדולות בטוקיו. בהקשר זה נציין את ניקון , הונדה מוטור וניסאן מוטור.