איטליה הצליחה לגייס 8.75 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח

(עדכון) - הביקושים היו נמוכים יותר מהנפקה דומה שנערכה בסוף ינואר ■ תשואת האג"ח ל-10 שנים באיטליה מזנקת ל-4.72% ■ ברלוסקוני שולל ברית עם מונטי ■ סיטי: "אלה הבחירות הראשונות באירופה שבהן הבוחרים לא עשו את הדבר הנכון"

איטליה צולחת את המבחן הכלכלי הראשון שלה אחרי הבחירות: הכלכלה השלישית בגודלה באירופה הצליחה לגייס היום (ג') 8.75 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ממשלתיות ל-6 חודשים. האג"ח הונפקו בריבית של 1.237% ולאחר ההנפקה נמשכת העלייה בתשואות האג"ח של איטליה. תשואת האג"ח ל-10 שנים נסחרת סביב 4.72%, לעומת 4.13% אתמול.

איטליה אמנם עמדה ביעד ההנפקה היום, אך יש לציין כי הביקושים היו חלשים יותר בהשוואה להנפקה דומה ב-29 בינואר. היום נרשמו ביקושי יתר של פי 1.65 מהכמות המוצעת, בעוד היום נרשמו ביקושי יתר של פי 1.44 בלבד. מחר תנסה איטליה למכור אג"ח ל-5 ו-10 שנים בהיקף של 6.5 מיליארד אירו.

בתוך כך, סילביו ברלוסקוני הודיע היום כי הוא שולל ברית עם רה"מ היוצא מריו מונטי. מונטי ייפגש בהמשך עם נגיד הבנק המרכזי של איטליה ועם שר האוצר כדי לדון עימם בהתפתחויות הכלכליות עקב הבחירות. בגרמניה קרא היום שר האוצר לאיטליה לדבוק ברפורמות ובצעדי הצנע.

המשקיעים בשוקי המניות מסביב לעולם קיבלו מאתמול בערב "פיק ברכיים" נוכח המדגמים שפורסמו על הבחירות באיטליה, המעידים על פלונטר פוליטי. סילביו ברלוסקוני, שדגל בביטול העלאות המסים וצעדי הצנע בניגוד מוחלט לעמדת גרמניה והבנק המרכזי האירופי, אמנם לא ניצח בבחירות, אך המפלגות התומכות בצנע ספגו מכה והתסבוכת הפוליטית הדגישה את החשש אותו הציף אתמול חתן פרס נובל לכלכלה פול קרוגמן: הקיצוניים מתחזקים, והדבר עלול להתפשט למדינות אחרות באירופה.

קרוגמן: "כולם מבוהלים מהבחירות באיטליה - ובצדק"

וול סטריט נפלה אמש בשיעור של עד 1.8% ובבורסות אסיה נרשמות הבוקר ירידות של עד 2.2%. במסגרת הבריחה מנכסים מסוכנים, הדולר התחזק מול האירו ומחיר הנפט ירד. מדד ה-VIX, הידוע בכינויו "מדד הפחד", נסק ב-34%, במה שמעיד אולי יותר מכל על חשש המשקיעים מתיקון עמוק בשווקים. בורסת מילאנו צונחת היום בכ-4%.

"אלה הבחירות הראשונות באירופה שבהן הבוחרים לא עשו את הדבר הנכון", כתב סטיבן אנגלנדר, "גורו המט"ח" של בנק סיטי. "הבוחרים נתנו תמיכה מפתיעה בפוליטיקאים שדחו את מדיניות הצנע ובמקרים מסוימים אפילו מתנגדים לאירו כמטבע אחיד. זה יכול להיות בעיה גדולה אם זה יתפשט למדינות אחרות באירופה. העלייה בבורסת איטליה לא הייתה מספיקה כדי להסיט את תשומת הלב מהאבטלה הגבוהה והצנע".

אנגלנדר טוען שעל הפוליטיקאים באירופה למצוא דרך להקל על הציבור מבחינת צעדי הצנע ולהתמקד בהאצת הצמיחה - ומהר. לדבריו, "הבחירות יותר בעייתיות מבהלה זמנית בשווקים או שינוי בסנטימנט המשקיעים, כיוון שאי אפשר לפתור את בעיית הבחירות באמצעות הדפסות כספים".

כאמור, מדד ה-VIX זינק אמש ב-34% - העלייה החדה ביותר מזה 18 חודשים. המדד עלה לרמה של 18.99 נקודות בעוד מדדי המניות נפלו, מה שמעיד על עלייה חדה במפלס החששות של המשקיעים, בדומה לקיץ 2011; גם אז, כזכור, חששות מחוסר יציבות פוליטית באירופה (והורדת דירוג האשראי של ארה"ב) גרמו לתיקון חריף בשווקים שנמשך מספר חודשים.

ההשוואה לקיץ 2011 מתבקשת למדי, לא רק בגלל אותן הבעיות באירופה שטלטלו את השווקים, אלא גם בגלל הפלונטר הפוליטי בארה"ב. באוגוסט 2011 ההתכתשות בין הרפובליקאים לדמוקרטים הובילה להורדת דירוג האשראי של ארה"ב ע"י S&P; בימים אלה, כידוע, הצדדים מתכתשים סביב ה-sequester, קיצוצים אוטומטיים של 85 מיליארד דולר בתקציב שעלולים לפגוע בצמיחה. הקיצוצים ייכנסו לתוקף ב-1 במארס אלא אם הקונגרס ימצא פתרון, אך כל הסאגה הזו מדגישה שוב את בעיית המשילות של הנשיא ברק אובמה.