מיוחד: עשרות המלצות השקעה על מניות, אג"ח ונדל"ן

איזה מניות ואיגרות חוב כדאי לרכוש בשנת 2013, ממה עדיף להיזהר ואיפה אפשר למצוא הזדמנויות השקעה? ■ מדריך ההשקעות המלא של מגזין "moneytime" לוקח אתכם יד ביד - אלה המקומות שכדאי לשים בהם את הכסף

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון

בעד: שוק המניות האמריקני

הצפי שלנו הוא כי התאוששות הדרגתית בשוק העבודה האמריקני והתייצבות הפעילות הכלכלית הגלובלית, שתביא עימה לקיטון בגירעון הסחר, בצוותא עם שיפור מהותי בשוק הדיור, יביאו להעלאת קצב הצמיחה בארה"ב במחצית השנייה של שנת 2013.

אנו מניחים, כי הפד ימשיך להחזיק במדיניות של ריבית אפסית במהלך שנת 2013, וכן ימשיך בהרחבות כמותיות. אנו מעריכים, כי רווחי החברות הנכללות במדד S&P 500 יצמחו בשנת 2013 בשיעור הנע בין 4% ל-7%, ואילו הכנסות החברות הנכללות במדד זה יצמחו בכ-2.7%.

על אף הצפי שלנו להמשך הפחתת תחזיות רווח והכנסות בטווח הקצר, אנו סבורים כי בהינתן תשואת דיבידנד ממוצעת של כ-2.3%, הגבוהה מהותית מתשואת אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים, ובהינתן צמיחה נאה הן בשורת ההכנסות והן בשורת הרווח, שוק המניות האמריקני נותר אטרקטיבי להשקעה. זאת על אף עליות השערים הנאות בשנת 2012.

נגד: אג"ח ממשלת ספרד לעשר שנים

אנו סבורים, כי ירידת התשואות הדרמטית באיגרות החוב הממשלתיות לעשר שנים של ממשלת ספרד, מרמות שיא של מעל ל-7.5% לרמה של כ-5%, אינה מבטאת בצורה הולמת את הסיכון הגלום בהשקעה.

הירידה החדה בתשואות היא פועל יוצא של אמון בלתי מוגבל ומוגזם בנגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, שהבטיח לעולם כי יעשה הכול כדי לשמר את גוש האירו שלם.

משבר החובות האירופי היה ונותר כאב הראש הגדול ביותר של הכלכלה הגלובלית בשנת 2013 ובשנים הבאות; אולם ייתכן כי הרגיעה בשווקים תימשך זמן מסוים, בחסות האינטרסים הפוליטיים בגרמניה וצעדי התמרוץ של הבנק המרכזי האירופי.

מצבה העגום של כלכלת ספרד, הבא לידי ביטוי בגירעון תופח המצוי בדרכו הבטוחה לכ-100% תוצר, תוצר מתכווץ, אבטלה דמיונית אשר חצתה זה מכבר רף של 25%, שוק נדל"ן בנפילה חופשית, מערכת בנקאות מונשמת, מחוזות קורסים ועוד, מלמדים ולו במעט על עומק הבור שכרו לעצמם הספרדים. כל עלייה במפלס הלחץ באירופה תבוא לידי ביטוי בעליית תשואות מחודשת באיגרות החוב הממשלתיות הספרדיות.

יניב קוניס, מנהל מחלקת פיתוח מוצרים וחדשנות בפסגות

בעד: נדל"ן בארה"ב ובאירופה

בזמן שאצלנו כולם מלינים על מחירי הדיור היקרים, בעולם שוק הנדל"ן מתחיל רק עכשיו תהליך של התאוששות. מחירי הדיור באירופה נמצאים ברמות שפל לאור המיתון בגוש האירו, ואילו שוק הדיור האמריקני החל להראות בשנה האחרונה ניצנים של פריחה מחודשת. הנתונים שזורמים מארה"ב, אודות הגידול במכירות בתים, קיטון המלאי הקיים וכמובן השיפור היחסי בשוק העבודה, מעידים כי שוק זה צפוי ליהנות ממגמה חיובית בשנים הקרובות.

בעוד מחירי הדיור בישראל רשמו עלייה של יותר מ-60% בחמש השנים האחרונות, בעולם המערבי חלה ירידה מצטברת של יותר מ-20% (מינוס 26% בארה"ב). במדינות שחוו משבר כלכלי עמוק, כמו ספרד, יוון ואירלנד, מחירי הבתים אף איבדו שיעור חד יותר מערכם.

במבט קדימה, שוקי הנדל"ן בארה"ב וגם באירופה צפויים ליהנות מביקושים של המשקיעים המקומיים, שזוכים כיום לריבית ריאלית שלילית במכשירי החיסכון הסולידיים. לכן, להערכתנו, השקעה בתקופה הנוכחית בנדל"ן בארה"ב ובאירופה היא מעניינת מאוד.

נגד: אג"ח ממשלת גרמניה

הייתם מסכימים לסכן את כספכם למשך שנתיים מבלי לקבל ריבית בתמורה? כנראה שלא. שימו לב לנתון הבא: התשואה הגלומה באג"ח ממשלת גרמניה לפדיון בעוד שנתיים עומדת על 0% במונחי נטו (כשלוקחים בחשבון עלויות מסחר). לצורך כך עלינו לסכן את כספנו למשך שנתיים, ועל הדרך להיחשף לשער החליפין אירו-שקל.

אפשר להשיג תוצאה דומה באמצעות רכישת אירו בבנק או בהשקעה בתעודת התחייבות צמודת אירו. בנוסף, השקעה באג"ח של ממשלת גרמניה לתקופה של 10 שנים צפויה להניב תשואה של 1.55% בלבד בשנה - נמוך מתשואת מק"מ לשנה בישראל.

למשקיעים ישראלים אין כדאיות כלכלית באג"ח אלו ברמות התשואה הנוכחיות ויש סבירות לא מועטה שאג"ח ממשלת גרמניה יחוו השנה תיקון כואב.

תוסיפו לכך את ממד חוסר הוודאות, שיצטרף לשוק הגרמני בעקבות הבחירות הפדרליות שייערכו במדינה בספטמבר 2013, ותקבלו השקעה שממנה כדאי מאוד להיזהר בשנה הקרובה.

ארז קופטש, מחלקת מחקר, בנק דיסקונט

בעד: אבוג'ן

מחסור בשטחים חקלאיים וגידול בהיקף האוכלוסייה בעולם, ובעיקר העלייה ברמת החיים ובדרישות למזון עתיר פרוטאינים, יובילו לגידול בביקושים לפיתוחים טכנולוגיים גנטיים בתחום החקלאות.

מרבית החקלאות ביבשת אמריקה עושה שימוש בזרעים מהונדסים גנטית, ומגמה זו היא הצומחת ביותר בתעשיית האגרו-כימיה העולמית. שימוש בזרעים מהונדסים גנטית מאפשר מקסום הרווח מכל יחידת קרקע חקלאית. להערכתנו, מגמה זו תימשך ותשפיע על אימוץ מוצרים גנטיים מסחריים חדשים על ידי חקלאים.

לאבוג'ן שיתופי פעולה רבים עם חברות דומיננטיות בתחום החקלאות בעולם. באחרונה ביצעה החברה שינוי ארגוני, הכולל הקמת ארבע חטיבות מוצרים נפרדות: לשיפור עמידות צמחים לתנאי מזג אוויר; לשיפור עמידות למזיקים; פיתוחים אגרו-כימיים; ופיתוח תחום הביו-דיזל. שינוי זה עשוי להוביל לחתימת הסכמי מסחור משמעותיים עם חברות גלובליות בענף החקלאות, ולהוביל להצפת ערך משמעותית.

בנוסף, בתעשייה ריכוזית כתעשיית החקלאות העולמית, אבוג'ן עשויה להוות מטרה מעניינת מאוד לרכישה. להערכתנו, מנייתה נסחרת בשווי נמוך משמעותית ביחס לפוטנציאל השווי במקרה של עסקת רכישה.

נציין, כי לצד הסיכוי המדהים, קיים סיכון גדול, המאפיין חברות מחקר ופיתוח מסוגה של אבוג'ן, העוסקות בפיתוח מוצרים עתידיים.

משה אוזקרגוז, אנליסט מניות חו"ל, בנק דיסקונט

נגד: סקטור הבנקאות האמריקני

שנת 2012 הייתה מצוינת עבור מניותיהם של בנקי הענק האמריקניים, שהניבו בממוצע תשואה של 26% לעומת 13% במדד S&P 500. הרוח הגבית מאחורי השיפור בתוצאות היה הצרכן האמריקני, שנהנה מהתאוששות מחירי הנדל"ן, מיחזר את המשכנתא, ואף יצא מבונקר של מספר שנים והחליף גם את הרכב.

מצד הצרכן, על אף השיפור ביציבות הבנקים, כמו שהתבטא בעמידה במבחני הלחץ של הפד, הדינמיקה של גידול מהיר באשראי צרכני, לרכישות רכב ובתים או מיחזור משכנתאות, תיחלש ככל שניכנס אל תוך 2013, על רקע נטל המס הגדל על אזרחי ארה"ב ואי ודאות תעסוקתית. רוח נגדית זו עשויה לחלחל לשורה התחתונה של תוצאות הבנקים כבר ברבעון השני של 2013.

מהצד העסקי, כתוצאה משחיקה במרווחי הריבית, חלק מהבנקים האמריקניים הגדילו חשיפה לאירופה, על ידי רכישת תיקי אשראי מניבי תשואה גבוהה מבנקים אירופיים בעיצומו של משבר החוב האירופי במהלך השנה החולפת. סוגיית משבר החוב האירופי, שנעלמה מהכותרות אך טרם נפתרה, עשויה לשוב למרכז הבמה בעיתוי לא נוח.

להערכתנו, המומנטום החיובי במניות הבנקים יימשך בטווח קצר, אך הוא צפוי להיחלש, ואולי אף להתהפך במפתיע, במהלך המחצית הראשונה של 2013.

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי, מיטב בית השקעות

נגד: הנדל"ן הישראלי

מחירי הדירות עלו ב-2012 בכ-6%, לאחר התייקרויות משמעותיות אף יותר בשנים האחרונות. במנוגד להתפתחויות אלו, נראה כי ב-2013 יתקשה הענף לייצר עליות וייתכנו אף ירידות מחירים - אם לא ברמה הארצית, אזי במספר אזורים שבהם נרשמה עלייה של ההיצע.

הסיבה המרכזית הצפויה להביא להתקררות השוק, היא נסיקה בהיקף גמר הבנייה - מגמה שלה אנו עדים באחרונה. גמר הבנייה נמצא בעלייה, אך עדיין לא הגיע לשיא הצפוי להתרחש באמצע 2013.

גם מספר המודעות של דירות המוצעות למכירה או להשכרה עלה ב-2012 והוא נמצא כעת ברמה גבוהה מאוד. התוצאה המיידית, השלילית, של התרחבות ההיצע, היא עלייה של פרק הזמן הנדרש למכירת דירה, העומד כעת על כשנה, לעומת מחצית מכך לפני שנתיים.

ב-2013 צפויות להגיע לשוק יותר מ-40 אלף דירות - הרבה מעבר לביקוש הריאלי. אם נוסיף לכך את ההגבלות של בנק ישראל מנובמבר 2012, הרי ישנן כל הסיבות לכך שהשוק יחל להראות סימני התקררות.

בית ההשקעות IBI אמבן

בעד: שוקי המניות באירופה, ביפן ובמדינות מתפתחות

אחרי שנתיים טובות במניות בארה"ב, כדאי לפזר גם לשאר העולם. המניות בעולם זולות יותר מאשר בארה"ב, ונראה שלמרות שהאחרונה תמשיך לצמוח בקצב מתון, החלק הטוב של הסייקל מאחורינו.

שוקי המניות באירופה עדיין ספוגים בפחד, אך נראה כי רמת הפאניקה ירדה. מכפילי המניות באירופה עדיין נמוכים, למרות שניתן למצוא ביבשת חברות גלובליות רבות התלויות פחות בכלכלה המקומית. קיים סיכוי לא מבוטל להזרמות כספים ביבשת בשנת 2013, והדבר יכול לתת דחיפה לשוקי המניות. הבעיה באירופה הייתה ונשארה פוליטית. להערכתנו, ניתן למצוא באופן סלקטיבי מניות אירופיות גלובליות או השקעות במדינות ספציפיות ביבשת שהן אטרקטיביות השנה.

ביפן נבחר בדצמבר האחרון ראש ממשלה, שמעוניין לקדם תוכנית כלכלית מקיפה, אשר מגדילה את האטרקטיביות בשוק היפני לטווח הקצר-בינוני. רבות מהחברות היפניות הן יצואניות, ולכן התלות שלהן בכלכלה הגלובלית משמעותית יותר מהתלות ביפן עצמה.

נגד: איגרות חוב ממשלתיות

הריביות הנמוכות בעולם, יחד עם ההרחבות המוניטריות במדינות רבות, הביאו את תשואות האג"ח הממשלתיות להיסחר ברמות שפל היסטוריות, ו-2012 הניבה רווחי הון גבוהים בהשקעה באפיק זה.

בהסתכלות ל-2013, נראה כי עיקר מהלך העליות כבר מאחורינו, והסיכויים לרווחי הון מאפיק האג"ח הממשלתיות הם מוגבלים. גם אם ימשיכו לשרור בעולם ריביות אפסיות, נראה כי הסיכון לעליית תשואות גדול מהסיכוי לרווחי הון.

משקיעים נוטים להסתכל לאחור, ולזהות כי הצליחו בשנים האחרונות להשיג באפיק האג"ח הממשלתיות תשואות גבוהות מאוד, בסיכון נמוך יחסית. הדבר נבע מרווחי הון עקב הורדות הריבית בכל העולם. אולם איגרת חוב היא מכשיר שהאפסייד שלו מוגבל, וכבר היום התשואות לפדיון נמוכות מאוד.

בנוסף, לאחר מספר שנים, שבהן הקורלציה בין מניות ואג"ח הייתה חיובית, בשל הריביות האפסיות והזרמות הכספים המסיביות נראה כי השנה קורלציה זו תחזור להיות שלילית, והיא תשפיע גם על האג"ח הקונצרניות בדירוג גבוה בשל המרווחים הנמוכים. כלומר, אם המניות יעלו, האג"ח יצטרכו לרדת.

*** הכתבה המלאה - עם עוד עשרות המלצות על מניות, אגרות חוב ונכסים אחרים - במגזין moneytime