מיוחד: כמה באמת שוות ההמלצות של ג'ים קריימר?

ההתקפה על ברננקי, הקהל השבוי שמאמץ כל המלצה והרמזים על שחיתות בוול סטריט הפכו את ג'ים קריימר לגורו ההשקעות הכי ססגוני בסביבה ■ מחקר אקדמי הוכיח שההמלצות שלו לא תמיד פוגעות, אבל הוא ממשיך לככב

"ברננקי חייב לפתוח את חלון האשראי ולחתוך את הריבית! אין לו מושג כמה המצב גרוע שם בחוץ! דיברתי עם ראשי החברות הפיננסיות ואין לו מושג מה קורה שם! החברים שלי מאבדים את עבודתם והפירמות האלה יפשטו רגל! הם מטורפים! הפד ישן!".

מי שנשא את המונולוג ההיסטרי (וההיסטורי) הזה, באוגוסט 2007, הוא ג'ים קריימר, שדרש מבן ברננקי, יו"ר הפדרל ריזרב להתחיל להוריד את הריבית, בימים שבהם משבר הסאב-פריים החל לזרוע פאניקה בוול סטריט ובהמשך לגרור את כלכלת העולם להאטה כואבת.

הקטע הזה, ששודר בתוכנית Mad Money ברשת CNBC נצרב בתודעה הקולקטיבית של המשקיעים בארה"ב ובעולם, מצא את דרכו ליו-טיוב (תחת הטייטל MARKET MELTDOWN) וזכה ליותר מ-2.1 מיליון צפיות. נתון מדהים בהתחשב בכך שמדובר בסרטון שמטפל במאקרו כלכלה, בלי אף חתול שמנגן על פסנתר ברקע. כעבור זמן לא רב החל הפד להוריד את הריבית וקריימר לא היסס לטפוח לעצמו על השכם.

קריימר הוא ככל הנראה "גורו" ההשקעות הכי ססגוני בסביבה. ההופעות שלו מתובלות בביטחון עצמי, התנהגות צבעונית ולא מעט צרחות ועצבים. הרבה עצבים. קריימר הפך ל"נתן זהבי" של המדיה הכלכלית בארה"ב. במהלך ההופעות המלוטשות שלו הוא מצליח להפוך את הכלכלה לעניין מרתק ותוסס. התחזיות שלו לא תמיד מדויקות - בלשון המעטה - אבל לקריימר יש קהל שבוי שצופה בו באדיקות ובדרך כלל ממהר לאמץ את המלצות ההשקעה שהוא מנפק. אפשר לטעון שקריימר הוא קוריוז צעקני, אבל אי אפשר להתעלם ממנו: יש לו פינות קבועות ברשת CNBC והוא מפרסם מאמרים בשורה של אתרים נחשבים בהם CNBC, סיקינג אלפא וגם TheStreet.

שחיתות בוול סטריט

בתור עיתונאי, קריימר סיפק רמזים בנוגע לשחיתות שלדעת רבים מאפיינת את וול סטריט. בראיון שהעניק ל-TheStreet ב-2006 הוא סיפר כיצד נהג "לדחוף מניות" בזמן שניהל את קרן הגידור שלו. בהמשך הוא טען שכל פעילותו הייתה חוקית, אך באותה נשימה הודה כי קרנות גידור בוול סטריט פועלות פעמים רבות באופן בלתי חוקי. איך זה עובד? קריימר סיפר על מנהלי קרנות שמפיצים שמועות שליליות על מניות שאותן מכרו בחסר (שורט) - פוגעים במחיר המניה וגורפים רווחים מהירים.

זו לא הפעם היחידה שבה קריימר משך לעברו אש. ב-11 במארס 2008, אמר קריימר בתוכניתו את המשפט הבא: "האם עליי להיות מודאג מהנזילות של בר סטרנס ולמשוך משם את כספי? לא! לא! לא!". כהרגלו בקודש, קריימר הפגין ביטחון רב, צעק והטיף למשקיעים. שלושה ימים לאחר מכן, בר סטרנס התרסק והמניה קרסה ב-92%. ביקורת רבה הוטחה בקריימר, שמצידו התפתל ואמר כי התכוון למצב הנזילות של בר סטרנס, לא למניה.

במהלך השנים ספג קריימר שורה ארוכה של ביקורות. מגזין הכלכלה הנחשב בארונ'ס פרסם באוגוסט 2007 מאמר שבדק את המלצותיו של קריימר, במשך תקופה של שנתיים. התוצאה, לפי בארונ'ס, מאכזבת: "קריימר לא היכה את השוק. הצופים שהקשיבו להמלצותיו הרוויחו 12% בעוד שהדאו ג'ונס עלה ב-22% וה-S&P 500 עלה ב-16%".

הרשת מלאה בבלוגרים ובמשקיעים שמחו לאורך השנים על הדרך שבה קריימר "השמיד ערך לצופי CNBC" וטענו שההמלצות שלו פשוט אינן קולעות. מצד שני, ניתן בהחלט למצוא גם מאמרים מפרגנים שמציגים נתונים לגבי תקופות זמן אחרות, שבהן ההמלצות של קריימר הניבו תשואה עודפת ביחס לשוק המניות. בין יולי 2005 לבין דצמבר 2007 הצליחו ההמלצות שלו להכות את ה-S&P 500 ב-13% (באותה תקופה הניבו המלצותיו תשואה שנתית ממוצעת של 12.1% בהשוואה ל-7.35% ב-S&P 500). עדות נוספת לעניין הרב שמרכז סביבו קריימר ניתן למצוא באתר המשקיעים הפופולרי, מוטלי פול, אשר מפרסם את TrackJimCramer - מדד שעוקב אחר המלצותיו.

השפעה על השוק

המפרגנים וגם המבקרים יסכימו ללא ספק על עובדה אחת: ג'ים קריימר הצליח למצב את עצמו כאחד מיועצי ההשקעות הבולטים והססגוניים בארה"ב. המעמד הייחודי הזה מאפשר לו להשפיע על המניות שאליהן הוא מתייחס, לחיוב או לשלילה. המלצה של קריימר מובילה בדרך כלל לתנודה במניה ביום שלאחר ההמלצה (קריימר נוהג להמליץ על מניות לאחר סגירת יום המסחר בארה"ב).

שני חוקרים אקדמאים בארה"ב החליטו לחקור את התופעה. הם מצאו שהמניות עליהן ממליץ קריימר מגיבות באופן מיידי במסחר המאוחר שלאחר הסגירה, כלומר לקריימר יש השפעה רבה על השוק. ההשפעה ניכרת באופן קיצוני במניות קטנות.

"כשקריימר ממליץ על מניה קטנה, היא תזנק", כתב אחד החוקרים ג'ראד וויליאמס, עוזר מחקר של פרופ' למימון בבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטת פן סטייט. "באופן כללי, ככל שהמניה פחות נזילה, כך ההמלצה של קריימר תשפיע יותר". האפקט הזה יצר תופעת עדר - קהל מעריצים שפועלים באופן כמעט משיחי על פי המלצותיו של קריימר, מעלים או מורידים מניות באופן קיצוני על בסיס הדברים שיוצאים מפיו, מבלי להביא בחשבון את הסיכון שעלול להיות למהלך.

"אם יש מישהו שרוצה לפעול לפי המלצותיו של קריימר בתוכנית", כתב וויליאמס במחקר, "לא הייתי מציע לו לקנות את המניה יום לאחר ההמלצה כיוון שסביר להניח שמספר חודשים אחרי ההמלצה, המניה תיסחר במחיר נמוך יותר. מצד שני, אם יש ברשותך מניה קטנה וקריימר המליץ עליה, טוב יהיה אם תמכור אותה כעבור יום".

קריימר והמניות הישראליות בוול סטריט

באמצע נובמבר 2005 המליץ קריימר לקנות את המניה של אלווריון שמספקת פתרונות תקשורת אלחוטיים בפס רחב - "בגלל ה-WiMax". המניה עלתה במשך מספר ימים ואז צנחה כ-50%. מאז ההמלצה עברה החברה טלטלות רבות שכללו פיטורי עובדים והחלפות מנכ"לים. היום מנהל את החברה חזי לפיד.

אלווריון
 אלווריון

בחודשים האחרונים קריימר פיתח אובססיה ביחס למניית מלאנוקס והוא אף הודה בכך. ב-20 באוגוסט, כאשר מניה בודדת של החברה נסחרה תמורת 113.2 דולר, קריימר העריך שיש מקום לעליות נוספות, כל עוד החברה תמשיך להכות את תחזיות השוק. המניה עלתה במשך מספר ימים ואז החלה לקרוס. קריימר לא נותר אדיש למהפך השלילי - הוא שינה את דעתו על המניה, בעיקר בעקבות ההתפטרות המפתיעה של סמנכ"ל הכספים מייקל גריי. קריימר מתח ביקורת חריפה על החברה שמנהל אייל וולדמן ודחה את הטענה שגריי עזב את החברה על רקע אישי. המניה המשיכה לצנוח מאז - ואיבדה כ-60% מערכה בשיא - כאשר במקביל החברה פרסמה באחרונה אזהרת הכנסות ורווח.

מלאנוקס
 מלאנוקס

ב-9 בפברואר 2011 הוא כינה את מג'יק , שאותה מנהל גיא ברנשטיין, "חברת תוכנה ישראלית חכמה" שמעניקה "הזדמנות לרכוב על טרנד הענן". בהמשך הוא קרא למשקיעים למכור את המניה, אחרי שעלתה לשיא של 9.1 דולרים. במקרה הזה הנבואה של קריימר התגלתה כמדויקת והמניה איבדה מאז יותר מ-40% מערכה.

מג'יק
 מג'יק

בתחילת יוני 2010 המליץ קריימר לקנות את טבע , לאחר שירדה ב-18% משיא של 63.7 דולר. מי שהקשיב לעצתו והחזיק את המניה ממועד זה ועד לסוף ינואר 2013, ראה כיצד המניה מאבדת כ-40% מערכה. ב-15 בדצמבר 2011 אמר קריימר על טבע: "נראה שהמניה מצאה תחתית". המניה אכן עלתה בחודש שלאחר מכן, אך בהמשך חזרה לאבד גובה. ב-11 ביולי 2012 אמר קריימר שהוא 'נייטרלי' על ענקית הגנריקה הישראלית והוסיף שהוא לא יכול להמליץ עליה, למרות שהוא אוהב את המנכ"ל החדש ג'רמי לוין. המניה ירדה מאז ההמלצה הזו, בשיעור לא משמעותי.

טבע
 טבע

*** הכתבה המלאה - במגזין moneytime