גל ההתאגדויות נמשך: עובדי איקאה החלו להקים ועד

הכנסות הרשת בישראל הסתכמו ב-2012 ב-770 מיליון שקל, והעובדים מבקשים נתח גדול יותר מהעוגה ■ איקאה: "מכבדים את העובדים, ההתארגנות לגיטימית"

גל ההתאגדויות בסקטור הפרטי נמשך ומגיע היום (ג') גם אל השלוחה הישראלית של ענקית הריהוט איקאה. ל"גלובס" נודע כי עשרות מעובדי הסניף בראשון-לציון הצטרפו להסתדרות הכללית, כאשר בסניף בנתניה קצב ההתאגדות איטי לפי שעה.

בהסתדרות שואפים לאגד מעל שליש מתוך כ-930 עובדי איקאה בשני הסניפים יחד כדי להפוך לארגון היציג בחברה כולה, אולם אם יימשך הדשדוש בסניף נתניה, ייתכן כי הארגון יבקש הכרה בוועד מקומי בראשון-לציון בלבד.

על-פי פסיקות קודמות של בית הדין הארצי לעבודה, ניתן להכיר במקרים מסוימים בהתאגדות ראשונית של חלק מעובדי החברה, כל זמן שמדובר ביחידה נבדלת. כך למשל, בית הדין פסק כי ניתן להכיר בהתאגדותם של עובדי אקרשטיין בירוחם, אף שההתאגדות לא כללה תחילה את העובדים באשדוד, בהרצליה ובראש-פינה.

ההתאגדות של עובדי איקאה החלה בסיוע של מרחב ראשון-לציון בהסתדרות, אולם בהמשך נכנסו לתמונה אנשי האגף להתאגדות עובדים, שצברו בשנים האחרונות ניסיון רב בהתארגות אקטיבית במקומות עבודה.

אנשי האגף הגיעו היום אל הסניף בראשון-לציון במסגרת מה שהם מכנים לרוב "מבצע מיוחד", כאשר הם מחלקים עלונים לעובדים ומחתימים אותם על טפסי הצטרפות לארגון. בשלב מסוים דרשו המאבטחים של הרשת מן העובדים שלא לקיים פעילות ארגונית באופן פומבי ובשעות העבודה.

העובדים מסבירים כי בחרו להתאגד משום שרובם משתכרים סביב שכר המינימום, ובכוונתם לפעול לשיפור תנאי העסקתם.

השלוחה הישראלית של איקאה נמצאת בבעלות מתיו ברונפמן ושולם פישר. בינואר האחרון דיווחה הנהלת הרשת בארץ על גידול של 39% בהיקף המכירות בשנת 2012, שהניבו הכנסות בגובה 770 מיליון שקל. העובדים, באופן טבעי, מבקשים כעת נתח גדול יותר מהעוגה.

רוח גבית מבית הדין לעבודה

מאז הפסיקה התקדימית של בית הדין הארצי לעבודה לפני כחודשיים, שאסרה על הנהלת פלאפון ועל כלל המעסיקים במשק להביע כל עמדה בעניין התאגדות עובדיהם, גדל משמעותית מספר ההתאגדויות בסקטור הפרטי. למעשה, מאז הפסיקה קמו לפחות 5 ועדים חדשים, בין היתר בחברת הביומד קמהדע, ב-U-BANK, בכלל ביטוח, במפעל המתכות חוד אסף ועוד.

הנהלת איקאה, בראשות המנכ"ל שלומי גבאי, מסרה תגובה מעודדת, לפחות מבחינת העובדים: "איקאה מכבדת את עובדיה ורואה בהתארגנות שלהם פעולה לגיטימית, כל עוד היא נעשית מבלי להפריע לפעילות החנות וללקוחותיה".