אג"ח קונצרניות בדירוג ספקולטיבי בארה"ב - לאן?

ביצועי האפיק החזקים יחסית, בעיקר במחצית השנייה של 2012, מעלים את השאלה האם נותר בו עוד דלק להמשך עליות

המשקיעים בשוק האמריקני מתמודדים באחרונה עם השאלה - האם נראה המשך ביצועים טובים באג"ח הקונצרניות בדירוג ספקולטיבי. צפי להימשכות קצב הצמיחה של הכלכלה האמריקנית ברמה מתונה יחסית בשנה הקרובה, היעדר לחצי אינפלציה משמעותיים, צפי להישארות הריבית המוניטרית ברמתה הנמוכה לפחות עד אמצע 2015, ונחישות הפד, המגובה במעשים, לתמוך בכלכלה - כל אלו מספקים קרקע נוחה יחסית להשקעה באג"ח.

גורם תמיכה נוסף, הוא היעדר אלטרנטיבות בעלות תשואה מספקת. רמת התשואות הנמוכה כיום בשוקי האג"ח במדינות המפותחות, דוחפת את המשקיעים לתור אחר אפיקי השקעה שמניבים תשואה גבוהה יותר. מגמה זאת ניכרת הן בצד הביקוש (התגברות זרם הכספים לקרנות נאמנות וקרנות סל הפועלות בתחום) והן בצד ההיצע. זאת לאחר שהיקף הנפקות איגרות החוב בדירוג ספקולטיבי בארה"ב הסתכם ב-2012 בכ-329 מיליארד דולר - רמת שיא היסטורית.

מאז המשבר הפיננסי פעלו החברות לשיפור יציבותן הפיננסית. הדבר ניכר בהקטנת מינופן ובשיפור רמת הנזילות שלהן. עדות נוספת לכך, היא ירידת שיעור חדלות הפירעון של חברות אמריקניות בדירוג ספקולטיבי אל מתחת לממוצע ההיסטורי.

פוטנציאל מוגבל לעליות

מול גורמי התמיכה חייבים להזכיר גם את הסיכונים. הדירוג הנמוך של איגרות החוב הוא פועל יוצא של הסיכון הפיננסי והעסקי הגבוה המאפיין את החברות. הדבר מתבטא בצורה כזו או אחרת ברמות מינוף גבוהות יחסית, תזרימי מזומנים חלשים יותר ושיעורי רווחיות או נזילות נמוכים, סביבה עסקית מאתגרת, ועוד. עבור המשקיע הישראלי, שבוחן את השקעותיו במונחי שקלים, החשיפה למטבע הדולר מספקת נדבך נוסף של סיכון.

בנוסף, החברות בדירוג ספקולטיבי הן בעלות מתאם גבוה למחזור הכלכלי-עסקי ורגישות לזעזועים, והאג"ח שלהן נתפסות לרוב כנכס מסוכן ולא כסולידי. בתקופות של לחץ ומשבר, המתבטאות ביציאת כספים מנכסים מסוכנים אל נכסים בטוחים, רושמות איגרות החוב בדירוג ספקולטיבי ירידות חדות.

חרף הירידה במפלס החששות בחודשים האחרונים, עדיין קיימים מספר אתגרים, ובמרכזם חוסר ודאות סביב פתרון תקרת החוב והתקציב הממשלתי בארה"ב, והתפתחויות סביב משבר החוב באירופה, שעדיין רחוק מפתרון.

גורם סיכון נוסף הוא היקף פירעונות איגרות החוב בדירוג ספקולטיבי, שצפוי לעלות באופן ניכר בשנים 2013-2014. אם זרם הביקושים יואט, החברות יתקשו למחזר את חובן, והדבר צפוי להוביל לעלייה בעלויות המימון ובשיעור חדלות הפירעון.

בהינתן התרחיש המוביל, אנו מעריכים, כי פוטנציאל העליות מהרמה הנוכחית מוגבל. ככלל, השקעה באיגרות חוב קונצרניות בדירוג ספקולטיבי עשויה להתאים ללקוחות בעלי רמת סיכון בינונית-גבוהה, תוך מתן עדיפות לשכבות הדירוג הגבוהות של קבוצת הדירוג הספקולטיבי, כלומר BB ו-B, על פני קבוצת הדירוג CCC ומטה, חרף התשואה המפתה של האחרונה.

בשל רמת הסיכון הגבוהה, ההמלצה היא על החזקה באג"ח האלה בשיעור קטן מתוך סך רכיב המט"ח. ניתן להיחשף לאפיק זה באמצעות קרנות סל (ETFs), העוקבות אחר מדדי אג"ח קונצרניות דולריות בדירוג ספקולטיבי, וכן באמצעות קרנות נאמנות או תעודות סל ישראליות.

הכותב הוא אנליסט אג"ח גלובלי ביחידת המחקר בבנק הפועלים. מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם