הכתבה שכל גבר צריך לקרוא: מה נשים רוצות?

נשים חונות טוב יותר מגברים, מחכימות מאורגזמה לאורגזמה, רואות את העולם באופן צבעוני יותר, וכשהן מסתכלות על גבר, הן מביטות באצבעות שלו - ולא בגלל מה שאתם חושבים ■ מיוחד ל-G לרגל יום האישה הבינלאומי שיחול בשבוע הבא

השאלה הגדולה בתולדות האנושות: מה נשים רוצות? גל אדיר של מחקרים מנסים לפצח את "המנגנון הנשי", מהביולוגיה ועד חיי הנפש. מדוע נדרש היקף כזה של מחקר, כאילו האישה היא מין יצור מחוץ לאנושות שיש ללמוד על-אודותיו? לאקדמיה הפתרונים; מה שאנחנו יכולים לעשות הוא לשוטט על הפאזל העצום הזה, שמשתקף מכל המחקרים - במדעי החברה, בפסיכולוגיה האבולוציונית, בחקר המוח, בלימודי אנטומיה, בדוחות ובסקרים של גופים ציבוריים ועסקיים שמתפרסמים כמעט בכל פינה ברשת ובעקביות מרשימה, שמלמדת גם על סקרנותם של צרכני המדיה.

בכל מקרה, כדאי מאוד לקחת את הממצאים עם קורטוב של מלח. בקצב של הפרסומים בתחום, רוב הסיכויים שמחר יפורסם מחקר חדש שיפריך הכול, ושוב נתחיל מהתחלה. בכל זאת, כפי שכתב טולסטוי ב"אנה קרנינה", אישה היא מין עניין שכזה, שכל כמה שתתעמק בו, עדיין תמצא חידושים על-גבי חידושים.

קואורדינציה | מיתוס החניה

בכל הקשור למלחמת המינים ניתן למצוא ברשת מחקרים רבים שמבקשים להוכיח ידו של מי מהמינים על העליונה. הנפוץ שבהם נועד לחסל אחת ולתמיד את המיתוס העתיק מכול: נשים לא יודעות לחנות ברוורס. במחקר מקיף שהפיקה חברת החניונים הבריטית NCP בקרב 2,500 נהגים ונהגות, נמצא שנשים חונות טוב יותר מגברים (מחצית מהנשים ביצעו חניה מושלמת לעומת רק רבע מהגברים). נכון, אמנם לוקח להן קצת יותר זמן (נשים - 21 שניות; גברים - 16 שניות), אבל הן מפגינות ביצועים טובים יותר בניתוב במרחב. במילים אחרות: הרכב הזה שתופס חניה וחצי בקניון ביום שישי בצהריים כשאין מקום להכניס סיכה? כנראה שהנהג הוא גבר.

ביולוגיה | הכול בראש

על ההבדלים הביולוגיים שבין נשים לגברים החלו לעמוד החוקרים במרץ רב בשנות ה-90 (זאת, אם מתעלמים מהמחקרים הרבים שפורסמו לאורך ההיסטוריה, ושרובם נבעו מהצורך להוכיח את עליונות הגבר על האישה, והממצאים היו בהתאם לצורך זה). המחקר המודרני עוסק בעיקר בתחום המוח. רק לאחרונה פורסם בכתב העת Biology of Sex Differences מחקר מקיף, שצוטט בהרחבה בכלי התקשורת בישראל, ושגילה כי מרכזי הראייה במוח של נשים ושל גברים עובדים באופן שונה.

החוקרים, מהמחלקה לפסיכולוגיה ב- City University of New York, זיהו נטייה מוגברת במוחם של גברים לזהות הבדלי בהירות וגירויים הנעים במהירות, בעוד שלנשים נטייה מוגברת לתפוס הבדלים בין צבעים.

במחקר נמצא גם שלגברים נדרש זמן רב יותר לעבד ולזהות שינויי צבע מתמונה שהוצגה בצבע אפור כששונתה לצבע חדש, לעומת הנשים שהראו יכולות מהירות יותר של עיבוד מידע של שינויי צבע. לטענת החוקרים, ההסבר לכך מצוי ברמת קולטני הטסטוסטרון (ההורמון הגברי) במוח, המובילים לפעילות שונה בקרב המינים בקליפת המוח ובקשר במערכת העצבים המרכזית.

פסיכולוגיה | גן האושר הנשי

נשים לא רק רואות את העולם באופן צבעוני יותר, אלא הן גם מסוגלות לראות נסתרות: מחקר אוסטרלי שפורסם בדצמבר האחרון, חשף שנשים יכולות לזהות נטיות בוגדניות אצל גברים באמצעות מבט אחד בלבד. המחקר הראה שנשים שופטות את נאמנותם של גברים בהתבסס על תווי הפנים, וכשאלה נחשבים גבריים יותר, נשים מפרשות זאת כנטייה גבוהה יותר לבוגדנות. גברים, אגב, נמצאו במחקר כחסרי יכולת לזהות נטיות בוגדניות אצל נשים.

עוד בענייני בריאות נפשית: קבוצת חוקרים מרשימה משתי אוניברסיטאות אמריקאיות - המכון הפסיכיאטרי בניו יורק ומהמכון הלאומי לבריאות - הגדילו לעשות והצהירו באוגוסט האחרון כי מצאו את הגן שגורם לנשים להרגיש מאושרות.

הגן המדובר, המכונה MAOA (רש"ת: Monoamine oxidase A), משפיע על אופן פירוק ועיבוד ההורמונים דופמין וסרוטונין, שגורמים לתחושת אושר. ככל שנוכחות הגן גדולה יותר, כך המוח מפרק מהר יותר את ההורמונים והם יוצאים מהמערכת. רמות נמוכות של MAOA גורמות לכך שההורמונים נשארים במוח לזמן ארוך יותר, כך שלאישה קל יותר להגדיר עצמה מאושרת. למי שתהה, המחקר לא מצא אצל גברים התאמה בין רמות הגן בגוף לבין אושר.

קריירה | אלופות בניהול כסף

ואם לא בורכת ברמה נמוכה של גן האושר, אז אולי העושר יכול לשמח אישה? לא בטוח. ד"ר טליה מירון-שץ, חוקרת ישראלית מאוניברסיטת פרינסטון בניו ג'רזי, ערכה בשנת 2009 מדגם שבו נשאלו מרואיינות מהן המחשבות שלהן בנוגע לביטחון כלכלי.

מהממצאים עלה כי על אף התקדמות הנשים בסביבה הכלכלית ובשוק העבודה בעשורים האחרונים, רמת האושר שלהן יורדת. מחקרים אחרים מצאו שלנשים בעלות הכנסה גבוהה אין בהכרח תחושה חזקה יותר של ביטחון פיננסי. וכל זה אף על פי שנשים, על-פי מחקרים רבים, יודעות לעשות כסף ולנהל אותו. כך, במחקר שפורסם בינואר האחרון ושבוצע על-ידי חברת הייעוץ רותסין קאס, נמצא שנשים שניהלו קרנות גידור הציגו ביצועים טובים יותר מהממוצע בשנת 2012. קרנות גידור שנוהלו על-ידי נשים הציגו תשואה של 8.95%, בעוד שמדד קרנות גידור גלובלי הציג תשואה של 2.69% בלבד.

והנה ממצא קצת בעייתי למין הגברי, שעלה מסקר אנונימי שנערך בשנה שעברה בהולנד בקרב 1,500 קוראים של מגזין עסקי נפוץ: ככל שאישה נמצאת בעמדת כוח גדולה יותר בקריירה שלה, כך עולים סיכוייה לבגוד בבעלה. ואם זה לא מספיק, הנשים שענו על הסקר הביעו משמעותית פחות חרטה על הבגידה מאשר הגברים.

מיניות | העיקר זה הרומנטיקה

שלושים אזורים במוח הנשי מופעלים בזמן אורגזמה, כך עולה ממחקר שנעשה בשנת 2010 באוניברסיטת רוטגרס בניו ג'רזי. על-פי החוקרים, בשום פעילות אנושית אחרת לא נרשמה פעילות בו-זמנית של חלקי מוח כה רבים, ובטח לא של כל המערכות הגדולות. הדבר הזה הביא את החוקרים להסיק שהאורגזמה הנשית מהווה מעין מסאז' למוח, ומאפשרת לו לתפקד טוב יותר. אלא אם כן מדובר בזיוף אורגזמה, שעל-פי מחקר שפורסם ביולי האחרון הוא תופעה די רווחת: ד"ר גיל גרינגרוז שעוסק בפסיכולוגיה אבולוציונית, טוען כי למעלה ממחצית הנשים זייפו אורגזמה לפחות פעם אחת בחייהן, וסביר שהמספר אף גבוה יותר.

"השאלה היא למה נשים מתאמצות לשכנע את הגבר שהן נהנות כשהן לא, האם יש לזה הסבר אבולוציוני?", שואל ד"ר גרינגרוז ומצטט מחקר חדש שמנסה לעשות סדר בסוגיה. "המחקר מתמקד בשאלה אם זיוף אורגזמות משמש כאמצעי לשמירה על בן זוג, במיוחד כשהסיכון שהגבר יבגוד גבוה", הוא מסביר. "השערת המחקר המרכזית אומתה: נשים שדיווחו על חששות גדולים יותר מבגידה היו בעלות סיכוי גבוה יותר לזייף אורגזמות".

מחקרים נוספים שאותם הוא מצטט מראים שנשים יפות יותר נוטות יותר לזייף אורגזמות. "זה קשור אולי לעובדה שלאישה יפה יש יותר פרטנרים מיניים", מסביר גרינגרוז, "נראה שקשה יותר להגיע לאורגזמה עם פרטנר מזדמן".

עד כמה חשוב להבין את מנגנון הסיפוק המיני אצל נשים? במחקר מקיף שנערך לאחרונה במכון קינסי לחקר המיניות, עלו ממצאים מפתיעים: במחקר השתתפו 1,009 זוגות הטרוסקסואלים בגילאי 40 עד 70 מארצות הברית, מברזיל, מגרמניה, מיפן ומספרד. אצל הנשים נמצא כי שביעות הרצון הכללית מהקשר הייתה תלויה בעיקר בסיפוק המיני שלהן.

אצל הגברים הסיבות לשביעות הרצון מהקשר היו מגוונות יותר, וכללו גם בריאות גופנית טובה יותר, תפקוד מיני תקין וסיפוק נשותיהם. הגברים שדיווחו על חיבוקים, על נשיקות ועל התכרבלות עם בת הזוג היו מרוצים פי שלושה ממערכת היחסים שלהם מגברים אחרים. אז למי קראתם רכיכה?

עוד נמצא במחקר כי ב-15 השנים הראשונות של הנישואים, נשים היו פחות מסופקות מינית באופן משמעותי מאשר בני זוגן, אך לאחר תקופה זו עלתה שביעות הרצון שלהן בכ-20%. הנתון הזה לא ממש מתיישב עם מוסכמה בקרב חוקרי המיניות של האישה, שלפיה נשים מגיעות לשיאן המיני בסוף שנות העשרים לחייהן עד לאמצע שנות הארבעים, כשגיל 30 הוא נקודת השיא.

ממצא מעניין אחר עולה ממחקרן של שתי סוציולוגיות אמריקאיות, שמצאו כי נשים שולחות תמונות עירום או הודעות טקסט עם מסרים מיניים (מה שנקרא sexting) בתדירות רבה יותר מאשר גברים. כשני שלישים מהנשים שענו על השאלונים שיתפו שהן שלחו הודעות כאלה, בעוד רק חצי מהגברים הודו ששלחו הודעות או תמונות.

אבל אל תטעו: הרומנטיקה עדיין חשובה. כך, למשל, במחקר משנת 2012 שנעשה במחלקה לפסיכולוגיה אבולוציונית באוניברסיטת גרנדה שבספרד, נמצא שאמנם גם גברים וגם נשים חולמים בשנתם חלומות מיניים, אולם שלא כמו הגברים, שנוטים לפנטז בעיקר על ההיבט הפיזי, הפנטזיות של הנשים מורכבות גם ממחוות רומנטיות.

מחקרים אחרים מחזקים את הממצאים וקובעים כי גברים עם חוש הומור מעלים את סיכוי ההיענות לחיזוריהם פי שלושה. ניסוי אחר מצא כי 52% מהנשים שהאזינו לשיר רומנטי ברקע נענו לחיזור של גבר, לעומת 28% מהנשים שהאזינו למוזיקה ניטרלית. "למחקר יש גם השלכות אבולוציוניות", כותב ד"ר גרינגרוז בבלוג שלו, "משתמע מכך שמוזיקה, בדיוק כמו הומור, משמשת גורם משיכה מיני כיוון שמי שיוצר אותה מפגין אינטליגנציה גבוהה, וזה אינדיקטור מנטלי שנוצר בברירה מינית".

משיכה | עם זקן או בלי זקן?

ומה לגבי הטענה שנשים נמשכות לגברים עם כסף? מחקרים סותרים בנושא מפורסמים ברחבי הרשת, מה שבטוח הוא שזה מה שגברים חושבים שנשים מחפשות. אבל על-פי מחקר שנעשה באוניברסיטת ז'נבה ופורסם בשנת 2011, נמצא שנשים נמשכות באופן אבולוציוני לא לארנק וגם לא לקוביות בבטן, אלא לקמיצה.

במחקר נמצא כי היחס בין הקמיצה לאצבע המורה אצל גברים מנבא את רמת האטרקטיביות בעיני נשים. על-פי החוקרים, אורך האצבעות נקבע על-פי רמת הטסטוסטרון שאליה נחשף העובר ברחם. על כן, ככל שהקמיצה ארוכה יותר מהאצבע המורה, לזכר יש רמה גבוהה יותר של טסטוסטרון, שהוא גם מקור המשיכה עבור נשים.

והנה עוד טיפ לגברים: תתגלחו. בשנה שעברה פורסם כי מדענים מניו זילנד ומקנדה הציגו לכמאתיים נשים תמונות של גברים שלא התגלחו במשך שישה שבועות ויותר. הנשים התבקשו לדרג את משיכתן לגברים שבתמונות, בסך-הכול 19 במספר. לאחר מכן הוצגו צילומים של אותם גברים, הפעם מגולחים. נמצא שהנשים נמשכו יותר לגברים ללא זקן, בטענה שהמזוקנים נראים להן זקנים ואגרסיביים יותר. יחד עם זאת מצאו החוקרים כי הזקן מייצר אצל הנשים תחושה של כבוד ושל סטטוס חברתי גבוה יותר.

"אנחנו טועים הרבה פעמים לחשוב שמאפיינים מאצ'ואיסטיים גורמים לנשים לבחור בגברים", צוטט אחד החוקרים. "האמת היא שזקנים נועדו להרתיע מתחרים פוטנציאליים אחרים על האישה, אבל אינם גורמים לה למשיכה. המצב האידיאלי מבחינה אבולוציונית זה גבר שיכול לגדל זקן אם הוא רוצה, אבל לא עושה זאת". אולי זאת הסיבה לאופנת הזיפים של העשור האחרון.

שפה | אמנות הסמיילי

ואם כבר בענייני דרכים עסקינן, מתברר שנשים וגברים נותנים הנחיות הגעה שונות לחלוטין. במחקר שנעשה בפקולטה למדעי המוח באוניברסיטת לת'ברידג' בקנדה, נמצא שנשים נוהגות לתת הנחיות הכוללות ציוני דרך, בשונה מגברים שעושים זאת תוך שימוש במונחים של כיוונים או של מרחקים. האישה תתאר את הדרך תוך ציון המבנים שראתה והפניות שיש לבצע, ואילו הגבר ידבר בקילומטרים ובצפון או מערב.

השורשים האבולוציוניים לכך, הסבירו החוקרים, הם שאבותינו הקדמונים הרחיקו במסעות הציד שלהם לשטחים בלתי מוכרים וניווטו את הדרך חזרה על סמך מיקום השמש, בעוד הנשים הפרהיסטוריות, שליקטו את מזונן סמוך לביתן, הסתמכו על ציוני דרך. התועלת היומיומית, הסבירו החוקרים, היא לספק הוראות הגעה בהתאם למגדר, כך נגיע מהר יותר למחוז חפצנו ונוותר על כמה ריבים יומיומיים קטנים.

בסופו של יום, הכול עניין של תקשורת. המחקרים מראים כי השפה הנשית לוחשת יותר, בעלת מנעד טונים גבוה יותר, וכן כי נשים מדברות יותר מגברים ובטון שאלתי יותר, יכול להיות?

ולא, נשים אינן "חופרות" יותר מגברים: חוקרי המחלקה לפסיכולוגיה של אוניברסיטת אריזונה הצמידו ב-2007 מיקרופונים ל-396 סטודנטים וסטודנטיות למשך יומיים עד עשרה ימים. הם דגמו את שיחותיהם וחישבו את המילים. התוצאות העלו שנשים אמנם מובילות, אבל בהפרש קטן - 546 מילים. אגב, הדברן הצנוע ביותר היה סטודנט שאמר רק 500 מילים ביום.

בהקשר הזה, מחקר שבוצע על-ידי פסיכולוגים מאוניברסיטת רייס בארצות הברית העלה ממצא מעניין: החוקרים בחנו 124 אלף מסרונים שנשלחו על-ידי גברים ונשים במשך שנה, ומצאו שנשים משתמשות פי שניים מגברים בסמלים המשמשים להבעת רגשות בהודעות טקסט ובאינטרנט, כמו למשל סמיילי.

נטוורקינג | נשים מחוברות יותר

בכלל, בכל הקשור לאינטרנט, נשים הן המין החזק. במחקר שנערך לאחרונה על-ידי גורו הנטוורקינג הבינלאומי ד"ר איוון מייזנר, ושממצאיו פורסמו בגלובס, נמצא בקרב למעלה מ-12 אלף עובדים שנשים מצליחות יותר ביצירת קשרים עסקיים דרך רשתות חברתיות.

ממצא נוסף שיכול לחזק את הזיקה של נשים לרשת הוא מחקר שנעשה באוניברסיטת בון בגרמניה, שבו טענו החוקרים שמצאו גן חדש שגורם להתמכרות למחשב ולאינטרנט, ושהוא נוטה להופיע יותר אצל נשים מאשר אצל גברים.

אז מה אנחנו מחפשות ברשת? חברת NetBase המתמחה בניטור ובניתוח מידע באינטרנט, ניסתה לענות על השאלה ובמשך שנה ערכה מחקר בארצות הברית שכלל תמליל של 27 מיליארד שיחות בממשקי הרשתות החברתיות השונות (פייסבוק, טוויטר, גוגל פלוס). המיקוד בנתונים היה סביב המילה שבאה אחרי הצירוף "I Want".

מהמחקר עלה שנשים ברשתות החבריות בעיקר כותבות שהן רוצות גלידה, בעדיפות לטעם וניל. במקומות הבאים בעשירייה הפותחת של מה נשים רוצות ברשת החברתית עלו והגיעו מכונית, פיצה, שוקולד, עוגה, עוגייה, קפה, טלפון, סושי ופנקייק. במקום הראשון של הגברים, אגב, זאת הייתה מכונית.

הכתבה המלאה - במגזין G