דריכות שיא: המשבר שעשוי להפיל את השווקים קרב ובא

מחר יכנסו לתוקף שורת קיצוצים רוחביים בהיקף של כ-85 מיליארד דולר ■ הנשיא אובמה ייפגש היום ומחר עם מחוקקים בקונגרס בניסיון למצוא פשרה ■ לפי ההערכות, בטווח הרחוק הקיצוצים יגררו פיטורים המוניים וייגרעו מהתמ"ג עד 0.5%

אומנם המשקיעים שרויים באופוריה בעקבות ההצהרות האחרונות של יו"ר ה'פד' בן ברננקי בעדותו בקונגרס, אולם אנליסטים רבים מזהירים מפני המשבר הפיסקלי הבא שמאיים על כלכלת ארה"ב. הפעם מדובר בשורת קיצוצים רוחביים בהיקף של 85 מיליארד דולר שתיכנס לתוקף מחר (ו') אם המחוקקים בקונגרס לא ימצאו פתרון שידחה את הגזירות. אולם, רבים תוהים האם זהו איום אמיתי על הכלכלה או שמא רק "סערה בכוס תה".

לפי הערכות, אם הקיצוצים אכן יכנסו מחר לתוקף, הם אומנם לא ישפיעו על הכלכלה האמריקאית בטווח הקצר, אך בהחלט ישפיעו לרעה בטווחה הארוך. אנליסטים מעריכים כי הקיצוצים יובילו לפיטורים המוניים של כמיליון משרות בשנתיים הקרובות ויגרעו מהתמ"ג של 2013 עד 0.5%.

"ב-1 במארס, האורות לא יכבו והדלתות לא ייסגרו", אומר האנליסט לורן אדלר מחברת המחקר ביפרטיזן. "ה-sequester (כינויי לקיצוצים) ירגיש כמו תאונת רכבת בהילוך איטי. אנשים שונים ותוכניות מסוימות ייפגעו בזמנים שונים" הוא הוסיף.

בניסיון למנוע את הגזירות ולהגיע לעמק השווה, הנשיא אובמה יערוך היום ומחר סבב פגישות עם מחוקקים בקונגרס, כולל דובר בית הנבחרים ג'ון ביינר ומנהיג הרוב הדמוקרטי הארי רייד. אחתה ההשערות היא שהמנהיגים יגיעו לפשרה רגע לפני שהקיצוצים יכנסו לתוקף.

ומה אומר על זה ג'ים קריימר? הפרשן הבכיר של CNBC סבור כי מדובר באיום סרק על השווקים. לטענתו, בעוד מרבית הקיצוצים הם בתחום הביטחון, החברות האמריקאיות שמייצרות ציוד צבאי הציגו, לטענתו, צמיחה מרשימה ברווחים כך שהן יכולות לספוג את הקיצוצים, אם בכלל ייצאו לפועל.