וינשטיין - הרועץ המשפטי

איך מאפשר היועמ"ש לשופט שהיכה את ילדיו להמשיך לשפוט?

פרשת השופט המכה ילדיו נשמעת הזויה ככל שזה נוגע ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. עניין ההכאות, ולא סתם מכות אלא אגרופים, הובא אל וינשטיין כעובדה. השופט המכה הודה בכך. וינשטיין בדק מה לעשות איתו. ואצל וינשטיין, כידוע, אין בדיקות קצרות.

3 שנים המשטרה מבקשת לחקור את השופט. אבל לצורך חקירת שופט דרוש אישור של היועץ המשפטי. והיועץ אינו מאשר. 3 שנים!!!

עכשיו הוציא וינשטיין הודעה שלפיה כל הזמן הזה הוא חקר, חשב, התלבט - כשטובת הילדים לא משה מנגד עיניו. וזה פשוט לא נכון. התוצאה מלמדת כי מה שבאמת עמד לנגד עיניו של וינשטיין הוא טובת השופט המכה, שבכל הזמן הזה המשיך לשבת על כס השיפוט!!!

שיקול-דעת משובש

נעזוב את מה שהיה או לא היה לנגד עיני וינשטיין בעת שיקוליו העמוקים, ובעיקר הארוכים. איך אתה מאפשר לשופט שהודה בהכאה חריגה של ילדים - ילדיו - להמשיך לשפוט? הרי מתבקש, זועק ממש, שהדבר הראשון הוא להפסיק את כהונתו כשופט. לפני הכול!!!

איך לא הבנת ששופט עבריין, על-פי הודאתו, לא יכול לשפוט אחרים? איך קורה שהשופט המכה עצמו הבין זאת והודיע אתמול (ה') על יציאתו לחופשה משיפוט, בנימוק ש "זה הדבר הראוי לעשות"? איך אתה לא הבנת זאת?

מה קורה לך, וינשטיין? כשזה מצטרף למקרים אחרים בעת האחרונה, פשוט אין מנוס מהמסקנה שיש לנו יועץ משפטי הלוקה באופן חמור בשיקול-דעת. יש לו ניסיון, יש לו ותק, יש לו ידע - אבל כשזה מגיע למסקנות, אפילו הכי מובנות, משהו משתבש אצלו. החלטותיו האחרונות מביישות את מערכת אכיפת החוק - ואת עצמו.

הייתה לוינשטיין קריירה יפה של סנגור. שיילך הביתה ולא יכתים אותה עוד. כיום הוא גורם נזקים למערכת אכיפת החוק. מוטב לשבת בבית, או במשרדו הפרטי, מאשר להמשיך לבזות את תפקידו ולפגוע באנשים ומוסדות הניזוקים מהחלטותיו הלא רציונליות.

סער לא נוקה וגם לא נוכה

"יממה לאחר שנוכה מכל חשד פלילי הגיב אמש לראשונה שר החינוך גדעון סער על פרשיית המכתב המזויף בכנס שבו השתתף". זה פרסום ב"מעריב" של הכתב אריק בנדר.

סליחה, אבל מתי בדיוק "נוכה" (צ"ל כמובן נוקה) סער? האם הוא נחקר? מישהו קבע שהדברים שנכתבו על אודותיו במכתב המזויף נמצאו בלתי נכונים? הפרשה כנראה סבוכה מדי בשביל כתב "מעריב", והוא לא מבדיל בין זיוף המכתב - לבין תוכנו.

האמת היא, כמובן, שסער עצמו לא נוקה משום דבר. כי העובדה שהמכתב מזויף אין פירושה שתוכנו אינו נכון. ואי-אפשר לנקות את סער כאשר הוא עצמו לא מדבר, והמשטרה והפרקליטות לא מגלים כל כוונה לחקור אותו על הנאמר במכתב.

כל עוד סער אינו מכחיש את הדברים המתוארים במכתב, וכל עוד אין ממצאים של חקירה - סער לא נוקה. אדרבה, שתיקתו ממשיכה להכתים ולהחשיד אותו.

תמשיך להעסיק חוקרים, בנט

שר המדע דניאל הרשקוביץ' היה בעבר יו"ר הבית היהודי, ומטבע הדברים, לשעברים מותחים ביקורת על מחליפיהם המצליחים.

אחד הנושאים שבהם בחר הרשקוביץ לנגח את יורשו הוא בחוקר ששכר נפתלי בנט כדי לברר אם ח"כ סלומיאנסקי נתן שוחד לקבלני קולות. וכה אמר שר המדע: "אני לא רווה נחת מכך שמתמודדים שוכרים חוקרים פרטיים נגד מתמודדים אחרים. זו נורמה שלא הכרתי".

הנורמות שהרשקוביץ', וכולנו, כן הכרנו, הן ידועות. סחר בקולות, למשל. ונכון שלא נהגו לשכור חוקרים כדי לבדוק. אילו כן שכרו, ייתכן שבנט לא היה נאלץ לעשות זאת היום.

התופעה כמובן ממשיכה להתקיים, ועוד איך. אם רוצים למגר אותה, הדרך היא חקירה באמצעות אנשים המתמחים בכך. להגיד מושחתים נמאסתם זה קל. לנקוט פעולות נגד זה קצת יותר מסובך.

אבל אם מושחתים בפוטנציה יידעו כי יש אפשרות שעוקבים אחר מעשיהם - זה יכול להספיק בשביל הרתעה. אז תמשיך בנט, ונקווה שאחרים יילכו בעקבותיך.

matigolan@globes.co.il