וינשטיין אישר: חקירה פלילית נגד השופט החשוד בהכאת ילדיו

(עדכון) - המשטרה ביקשה כבר לפני שנתיים מהיועמ"ש לאשר חקירה פלילית ■ וינשטיין נימק את העיכוב בתקלה משרדית ■ השופט יצא הבוקר לחופשה מכהונתו

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הורה לפתוח בחקירה פלילית נגד השופט החשוד בכך שנהג להכות את ילדיו - כך הודיע הערב (ה') משרד המשפטים, יממה וחצי לאחר חשיפת הפרשה בתקשורת.

למעלה משנתיים לאחר פנייתה הראשונה של המשטרה אליו, בבקשה שיאשר לפתוח בחקירה פלילית, החליט היועץ לתת את האישור המבוקש, לאחר שהמשטרה העבירה מכתב נוסף שממנו עולה כי עמדתה הייתה ונותרה שיש לחקור את השופט החשוד באזהרה.

בנוסף, הגיע בימים האחרונים ללשכת היועץ מכתב מגורמי רווחה המעדכן בדבר מצבם הנוכחי של הילדים. וינשטייין קיים התייעצות בלשכתו, שבה התברר כי אנשי הפרקליטות תומכים בעמדת המשטרה, שלפיה יש לפתוח בחקירה פלילית נגד השופט.

ממשרד המשפטים נמסר כי "לאחר שהיועץ שקל את מכלול נסיבות העניין בעת הזו, לרבות אלה הכרוכות בסיטואציה משפחתית מורכבת ורגישה זו, הוא החליט להורות על חקירתו של השופט באזהרה".

החלטת היועץ המשפטי הועברה לידיעה נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס. היועץ תלה חלק מהעיכובים שנגרמו בטיפולו בפרשה ב"תקלה משרדית".

השופט יצא לחופשה

מוקדם יותר היום פורסם ב"גלובס", כי השופט החשוד יצא החל מהבוקר לחופשה מכהונתו השיפוטית. החלטתו של השופט, ששמו אסור בפרסום מכוח חוק הנוער (טיפול והשגחה) האוסר לזהות את ילדיו הקטינים, באה מיוזמתו שלו, על-פי הודעת דוברת בתי המשפט.

בהודעה מטעמו נמסר כי "השופט הודיע על יציאה לחופשה מרצון החל מהיום, וזאת משום שלדעתו, בשים לב לתפקידו, זהו הדבר הראוי לעשותו בנסיבות העניין".

ביקורת על וינשטיין

עד להוראה של וינשטיין הערב, התרעומת על התנהלותו של היועץ המשפטי לממשלה בפרשה זו הגיעה לשיא חדש. ראשת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, קראה הבוקר לוינשטיין "להסיק מסקנות אישיות משרשרת כישלונותיו המצטברים, שהגיעה לשפל בפרשת השופט המכה, ולפרוש מתפקידו. דווקא כמי ששוללת כל התערבות פוליטית במערכת המשפטית", אמרה גלאון, "ומתנגדת לכל יוזמה להדחה של היועץ, אני קוראת ליועץ להסיק בעצמו את המסקנות המתבקשות משרשרת כישלונותיו, ולפרוש".

אתמול (ד') נחשף כי שופט בכיר נהג להכות את ילדיו הקטינים ולתקוף אותם, ואולם אף שהמשטרה פנתה לוינשטיין כבר לפני כשנתיים בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגדו - היועץ נמנע עד עתה מלתת את האישור המבוקש.

משרד המשפטים מסר אמש כי גורמי הרווחה מסרו בעת האחרונה, לאחר בירור עם מסגרות הלימודים של הקטינים, כי הילדים מתפקדים ברמה גבוהה, ללא קשיים נצפים, וכי קיים קשר רצוף בינם לבין הוריהם. עוד נמסר בדיווח שהגיע ללשכת היועמ"ש, על-פי בקשתו, כי לא קיימים דיווחים נוספים על פגיעה בקטינים מעבר לדיווחים שנתקבלו לפני למעלה משנתיים.

באוקטובר 2009 הועבר דיווח מבית-הספר של אחד הילדים לפקידת הסעד, שלפיו אותו ילד סיפר למורתו על מעשי אלימות מצד אביו. פקידת הסעד סברה כי בנסיבות המקרה אין מקום לפנות למשטרה, אלא יש לנקוט הליך טיפולי שבוצע בהסכמת האב ובשיתוף-פעולה עמו.

ביוני 2010, בעקבות דיווח על אלימות נוספת מצד האב נגד ילדיו, דיווחה פקידת הסעד על העניין למשטרה.

היועץ דרש בירורים נוספים

בסוף נובמבר 2010 נחקרו הילדים בידי חוקרת ילדים, בגין האירועים שהתרחשו, ובינואר 2011 הועבר העניין ללשכת היועץ המשפטי לממשלה, לצורך החלטה באם לחקור את השופט באזהרה.

ממשרד המשפטים נמסר כי "גורמי המקצוע שעסקו בנושא ביקשו מהמשטרה השלמות שונות, ולאחר גיבוש עמדתם וכתיבת חוות-דעת מטעם הפרקליטות בנושא - הועבר העניין לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה".

עוד נמסר מוקדם יותר ממשרד המשפטים, כי לאחר ששקל את מכלול נסיבות העניין, לפי החומרים שהובאו בפניו, ולאחר שהביא בחשבון בראש ובראשונה את השיקול של טובת הילדים ושיקולים נוספים הקשורים למערכת היחסים בין הילדים להוריהם - החליט היועץ המשפטי לממשלה לא לאשר את חקירתו של השופט באזהרה, עד לעריכת בירורים נוספים מצד המשטרה וגורמי הרווחה לגבי המצב העדכני של מרקם היחסים בין הילדים לאב, וזאת, לדבריו, "כדי לוודא כי הנזק שעלול להיגרם למרקם יחסים זה כתוצאה מחקירה פלילית, לא יעלה על התועלת שבה".

עוד צוין בהודעת משרד המשפטים כי "במדינת ישראל קיים שוויון בפני החוק, ואיש איננו חסין בפני חקירה פלילית והעמדה לדין. אמנם במקרים מסוימים מחייב החוק את אישורו של היועץ המשפטי לממשלה לקיומה של חקירה פלילית נגד אדם, כגון במקרה שבו מעורב שופט, אולם הרף הראייתי הנדרש לנקיטת הליכים פליליים נגד אדם שכזה איננו שונה מהרף הראייתי הננקט בעניינו של כל אדם אחר.

"השיקול המרכזי שעמד בפני היועץ בטיפולו בפרשה היה טובתם של הילדים. הרגישות כלפי משפחתו וטובת ילדיו של שופט איננה שונה, בהקשר זה, לעומת מערכת השיקולים המופעלת בעניינה של כל משפחה אחרת".

גרוניס לא ידע

אתמול, זמן קצר לאחר חשיפת הפרשה בקול ישראל, הודיעה הנהלת בתי המשפט כי "לראשי מערכת המשפט לא דווח על חקירה או בירור לגבי שופט, שלפי הטענה התנהג באלימות כלפי ילדיו. נשיא העליון, אשר גרוניס, מקיים בירורים בעניין, כעת משהעניין הגיע לידיעתו".

מנכ"ל הפורום המשפטי למען ארץ ישראל, נחי אייל, פנה לגרוניס ולמנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, בדרישה להשעות את השופט החשוד. "הכאת ילדים בידי הוריהם היא מהעבירות השפלות ביותר", כתב. "כל אזרח שמגיע בימים אלה לבית המשפט ויודע כי באחד מהאולמות בבתי המשפט בארץ יושב בדין אדם שנחשד בהכאת ילדיו - אינו יכול לחוש ולו אמון מזערי במערכת המשפט. כבודם של השופטים מוטל על כפות המאזניים וכך גם אמון הציבור במערכת המשפט".

פניות דומות הופנו גם לוינשטיין. "התנועה למשילות ודמוקרטיה" פנתה ליועץ כדי לקבל את גרסתו להתנהלותו בפרשה. "תפקיד היועץ הינו, בין היתר, להביא לחקר האמת ללא משוא-פנים וללא אבחנה בפני החוק, בין אם מדובר בנבחר ציבור רם-דרג, נושא משרה ציבורית וכן שופטים בכירים ככל שיהיו. במיוחד הדברים אמורים כאשר על הכף עומדים לא רק שיקולי העניין לציבור בחקירה פלילית, אלא אף פגיעה מתמשכת בקורבנות עבירה קטינים".

תנועת אומ"ץ כתבה לוינשטיין כי "גישה סלחנית כלפי שופט שדן בנושאים רגישים תהווה דוגמה שלילית לציבור הרחב ותעורר ספקות לגבי העיקרון שכולם שווים לפני החוק".