לאומי: הקיצוצים בתקציב הממשלה יעיבו על ביצועי הבורסה

כלכלני לאומי: "סטיות התקן הגלומות בחוזים על מדד המעו"ף נמצאות ברמה נמוכה יחסית, ומאפשרת לבצע הגנות על תיק ההשקעות בפרמיה נוחה" ■ הפועלים: "יתכן ונצפה בשיפור מסוים בחודשים הבאים במשק הישראלי"

"מגמת המסחר בטווח הקרוב תושפע מהנעשה מעבר לים, ותתנהל בעיקר על רקע ההתפתחויות בנוגע לתקציב והמדיניות המוניטרית בארה"ב", כך מציינים כלכלני בנק לאומי בסקירת סוף השבוע שלהם על השוק המקומי.

להערכתם, "העיכוב בהקמת הממשלה עלול להביא לדחייה באישור התקציב בישראל. בזמן החולף, תקציב הממשלה החודשי מחושב כ-1/12 מהתקציב הקודם, דבר הגוזר המשך הוצאות גבוהות ביחס להכנסות ממסים. על כן, לא מן הנמנע כי במועד אישור התקציב בהמשך השנה, הקיצוצים שייכללו בו יעיבו על ביצועי שוק המניות המקומי. סטיות התקן הגלומות בחוזים על מדד המעו"ף נמצאות ברמה נמוכה יחסית, ומאפשרת לבצע הגנות על תיק ההשקעות בפרמיה נוחה".

עוד מוסיפים הכלכלנים, כי "האיתנות היחסית במניות השורה השנייה נמשכה בבורסה בת"א, ומדד ת"א 75 רשם תשואה עודפת ביחס למדד המעו"ף. המחזורים הנמוכים תרמו לתנודתיות חריפה במיוחד במניות המרכזות פעילות גבוהה של ספקולנטים סוחרי-יום, מה שהביא לכך שהמסחר במניות אלו התנהל תוך עשרות הפסקות מסחר.

באשר לשוק האג"ח, בלאומי סבורים כי "בטווח הקצר יתנהל המסחר באפיק המממשלתי בדומה למגמה בארה"ב, זאת בהתחשב בתוואי הריבית הנוכחי ובשילוב עם היציבות המורגשת מזה זמן בשיעור המרווח בין אגרות החוב הממשלתיות למקבילותיהן בארה"ב".

הכלכלנים נותרים בהמלצה על החזקת חלקו הממשלתי של התיק במח"מ בינוני. בנוסף, הם סבורים כי עדיין קיימת כדאיות בשמירת תמהיל מאוזן בין המרכיב השקלי לצמוד. באג"ח הקונצרני הכלכלנים ממליצים כי לאור רמת התשואות הנמוכה באפיק הקונצרני, יש להקפיד על בחירת אגרות חוב בהן התשואה הצפויה הולמת את הסיכון. זאת, תוך התמקדות בחברות תזרימיות ובאג"ח בעלות מח"מ קצר (עד 3 שנים).

הפועלים: שיפור מסוים בחודשים הבאים במשק הישראלי

כלכלני בנק הפועלים סבורים כי חלה ירידת מדרגה בצמיחת המשק בחודשים האחרונים, אך מנגד יש שיפור בסקרי הציפיות השונים, כך שיתכן ואכן נצפה בשיפור מסוים בחודשים הבאים.

באשר לריבית המרכזית במשק, הכלכלנים ממשיכים להעריך כי ריבית בנק ישראל תיוותר יציבה בחודשים הקרובים, בעיקר עד שיתקבלו תוצאות לגבי מידת ההשלכות של ההגבלות על המשכנתאות של בנק ישראל על שוק הדיור וכן עד להתבהרות התמונה הפיסקלית.

בין גורמי חוסר הוודאות בשוק המניות המקומי, בפועלים מציינים את הציפיה לתקציב המדינה לשנה הקרובה, אשר ככל הנראה יכלול שורת גזירות כלכליות (העלאות מסים או קיצוצים תקציביים), המשך סימני ההאטה במשק המקומי, ההתפתחויות בזירה הגיאופוליטית, ועלייה מחודשת באי הוודאות באירופה נוכח הבחירות באיטליה.

מנגד, "בשבועות האחרונים חלה התאוששות בשווקים הגלובליים, אשר השפיעה לחיוב גם על השוק המקומי. אנו סבורים, כי בטווח הקרוב המשקיעים יהיו קשובים במיוחד לדוחות הכספיים של החברות המקומיות לשנת 2012, ובמיוחד לתחזיות שיפרסמו רבות מההנהלות בנוגע לתוצאות הצפויות של החברות בשנה הקרובה", לדבריהם.

בבנק הפועלים ממליצים להחזיק ברמת חשיפה נמוכה יחסית ברכיב המנייתי המקומי, תוך הדגשת רמת הסיכון הגבוהה ברכיב זה בטווח הקרוב. בחלוקה ענפית, הם ממליצים למקד את התיק במניות דפנסיביות, המאופיינות ביציבות בפעילותן. מנגד, הם ממליצים לצמצם חשיפה למניות בעלות בטא גבוהה לשוק ההון.