וול סטריט ננעלה בעליות למרות כישלון המו"מ על הקיצוצים

מדדי מנהלי הרכש ואמון הצרכנים הפתיעו לטובה וסיפקו תמיכה למדדים ■ כלכלנים: "הרבה פעילים בשוק ציפו לקיצוצים האלה; אם זה היה קורה לפני 18 חודשים - היינו רואים תנודות של מאות נקודות בדאו ג'ונס"

מדדי המניות בוול סטריט נסחרו היום (ו') בתנודתיות על רקע הקיצוצים בתקציב מחד ונתוני מאקרו טובים מאידך - וננעלו בעליות קלות. הנשיא ברק אובמה התייחס הערב ל"סקווסטר" - קיצוצים בתקציב בהיקף של 85 מיליארד דולר שנכנסים היום לתוקף לאחר שהפוליטיקאים טרם הגיעו להסכמות על ביטולם - ואמר כי הם יגרעו 0.5% מהתמ"ג. פגישה בין אובמה והרפובליקנים בניסיון להשיג דיל של הרגע האחרון בסוגיה הסתיימה ללא תוצאות. אובמה טען כי חלק מהרפובליקנים משמיצים אותו באופן אישי. מהצד השני היום במסחר, נתוני מאקרו טובים פורסמו בארה"ב וסיפקו תמיכה למדדים.

מדד S&P 500 עלה השבוע ב-0.2% והדאו ג'ונס ב-0.6%. הדאו ג'ונס התקרב השבוע לשיא ההיסטורי שלו והיה במרחק של 15 נקודות מהשיא.

כאמור, אובמה כינס את נציגי המפלגה הרפובליקנית לבית הלבן היום כדי לנסות ולמצוא פתרון. בשלב ההתגוששות הקודם בין הצדדים הפרשה זכתה לשם "הצוק הפיסקלי", והפרשה הנוכחית היא ההמשך הישיר שלה. הפגישה הסתיימה ללא תוצאות ובסיומה אמר אובמה שהרפובליקנים דחו את הצעתו וכי צפוי אובדן משרות בעקבות הקיצוצים. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

אתמול נדחו שתי הצעות לשינוי הקיצוצים בהוצאות הממשל, כך שהחל מהיום בחצות שעון ארה"ב הן צפויות להיכנס לתוקף. לפי הערכות, אם הקיצוצים אכן יופעלו היום, הם אומנם לא ישפיעו על הכלכלה האמריקאית בטווח הקצר, אך בהחלט ישפיעו לרעה בטווח הארוך. אנליסטים מעריכים כי הקיצוצים יובילו לפיטורים המוניים של כמיליון עובדים בשנתיים הקרובות ויגרעו מהתמ"ג של 2013 עד 0.5%.

"הרבה פעילים בשוק ציפו לקיצוצים האלה", אמר לסוכנות בלומברג אנדרס ניג, אסטרטג סחורות ב-Vontobel Asset Management. "עושה רושם שכלכלת ארה"ב נמצאת במומנטום חזק מספיק, אבל הידרדרות בנתוני המאקרו בתקופה שבה הקיצוצים נכנסים לתוקף היא סיבה לדאגה".

קוויון דיבני מ-Beaconcrest Capital Management הוסיף כי "אם כל עניין הסקווסטר היה קורה לפני 18 חודשים - היינו רואים תנודות של מאות נקודות בדאו ג'ונס. מה שקרה זה שקובעי המדיניות איבדו אמון בעיני השוק".

גם בשוקי חו"ל נרשמות היום ירידות בגלל נתונים חלשים שפורסמו בין היתר בסין, שם נודע כי פעילות הייצור בינואר ירדה זה החודש השני ברציפות, ובאירופה תפוקת המפעלים התכווצה זה החודש ה-19 ברציפות.

שעה לפני פתיחת המסחר פורסמו נתוני הצריכה הפרטית לחודש ינואר שעמדו בתחזיות המוקדמות ורשמו עלייה של 0.2%, אם כי ההכנסה הפרטית נפלה ב-3.6% - הירידה החדה מזה 20 שנה. כחצי שעה לאחר הפתיחה פורסמו קריאות חיוביות של מדד מנהלי הרכש ומדד אמון הצרכנים, אולם נתון ההוצאות בענף הבנייה אכזב. (לסיפור המלא)

בתוך כך, בכיר בפדרל ריזרב מאותת כי יש להמשיך במדיניות ההרחבה הכמותית שסייעה לשווקים לעלות עד כה. צ'רלס אוונס, נשיא שלוחת הפד בשיקאגו, אמר שנסיגה מוקדמת מדי מההרחבה המוניטרית עלולה להעמיד בסיכון את ההתאוששות הכלכלית, ולפיכך יש להמשיך ברכישת אג"ח בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש.

"עלינו להיזהר לא להפסיק את מדיניות ההרחבה הכמותית ובכך להעמיד בסיכון את המדיניות שלנו", אמר אמש אוונס.

אפל בשפל שנתי

מניית אפל ירדה היום לשפל של שנה והשלימה נפילה של כ-40% מהשיא שנרשם ב-ב-19 בספטמבר. המשקיע המיליארדר דייוויד איינהורן משך היום את התביעה שהגיש נגד החברה, בה הוא דרש להנפיק סדרה חדשה של מניות בכורה. זאת, לאחר שהתביעה כבר הובילה לשינוי האג'נדה באסיפת בעלי המניות השנתית שתכנס החברה. אפל דרשה אישור של אסיפת בעלי המניות לפני הנפקת מניות הבכורה, אך ביהמ"ש חסם אותה מלעשות זאת, מה שסלל את הדרך להסרת התביעה מצד איינהורן. בתוך כך, ביהמ"ש בארה"ב חתך היום בכמעט חצי את הפיצוי שתעניק סמסונג לאפל ל-599 מיליון דולר במסגרת משפט הפרת הפטנטים.

ענקית הקופונים גרופון זינקה לאחר שאמש לאחר סיום המסחר הדיחה את המנכ"ל והמייסד אנדרו מייסון, יממה לאחר פרסום דוח מאכזב לרבעון הרביעי של 2012 ולשנה כולה. החברה גם הורידה את התחזיות לרבעון הראשון של 2013 (לסיפור המלא - לחצו כאן).

עוד במגזר הטכנולוגיה, פייסבוק עלתה לאחר שהחברה הודיעה על כינוס מסיבת עיתונאים בשבוע הבא, אז היא אמורה לחשוף עיצוב חדש ל-News Feed. (לסיפור המלא)

יצרנית המטוסים בואינג תקצץ בשנה הקרובה מאות משרות במפעל בקליפורניה שאחראי על ייצור הדרימליינרס 787.

מיוחד ל"גלובס": המניות המומלצות להשקעה מסביב לעולם

רווחיה של חברת האופנה גאפ לרבעון הרביעי עקפו את תוצאות האנליסטים בוול סטריט הודות למכירות בצפון אמריקה. החברה העלתה את הדיבידנדים ב-20% ובכוונתה לחלק 60 סנט למניה. גם בסט ביי עקפה את תחזיות האנליסטים בדוחות הכספיים שלה. בעונת החגים האחרונה נקטה החברה במדיניות השוואת מחירים מול המתחרים שלה, מה שסייע להגדיל את המכירות.