5 שנים אחרי הפרישה: 60% מכדורגלני הפרמיירליג פושטים רגל

נתונים מפחידים: למרות שכר ממוצע של 30 אלף ליש"ט בשבוע, מרבית השחקנים מהליגה הבכירה באנגליה נשארים ללא כלום לאחר שפורשים

60% מהכדורגלנים שמשחקים בפרמיירליג פושטים את הרגל או מפסידים חלק ניכר מההון שלהם, בטווח של חמש שנים בלבד לאחר שהם פורשים ממשחק - וזאת למרות שהשכר הממוצע בליגה הבכירה באנגליה עומד על כ-30 אלף ליש"ט נטו לשבוע (כ-45 אלף דולר). כך עולה מנתונים של ארגון התמיכה בשחקני עבר XPro, שבמאגריו רשומים יותר מ-30 כדורגלנים לשעבר מבריטניה.

ג'ף סקוט, שחקן עבר ומנכ"ל XPro, הסביר את התופעה הייחודית הזאת: "ברוב המקרים, השחקנים מקבלים עצות מהאנשים הלא נכונים, ולפני שהם שמים לב, הנכסים שלהם נעלמים. אפילו אם חלקם משיגים לאחר מכן עבודות נחשקות בתקשורת או בהרצאות, הם לא תמיד מבינים שצריך לדווח על הכספים שלהם למס הכנסה. זה נשמע מוזר, אבל הדברים יכולים לקרות וקורים".

בין השחקנים היותר מפורסמים שפשטו רגל במהלך הקריירה שלהם, ניתן למצוא את השוער האמריקאי ברד פרידל (שעדיין משחק, במדי טוטנהאם), והצהיר על חדלות פרעון לאחר שהשקעה בסך 5 מיליון ליש"ט בבניית אקדמיית כדורגל במדינתו ירדה לטימיון. לי הנדרי, כוכב אסטון וילה לשעבר, איבד גם הוא הכל לאחר שצבר חובות עתק למס ההכנסה הבריטי.

שחקנים מוכרים אחרים שהוזכרו ככאלו שהסתבכו כלכלית במהלך הקריירה הם הנורבגי ג'ון ארנה ריסה (אקס ליברפול, כיום בפולהאם), והקמרוני אריק דג'מבה-דג'מבה (פעם במנצ'סטר יונייטד, היום בהפועל ת"א הישראלית).

אגב, התופעה של ספורטאים שלא מצליחים להסתדר עם הכסף הגדול שלהם לאחר הפרישה היא כמובן לא ייחודית אך ורק לכדורגל האנגלי. כבר ב-2009 פרסם המגזין "ספורטס אילוסטרייטד", בשיתוף עם ארגון שחקני ה-NFL, נתון לפיו 78% משחקני ליגת הפוטבול פושטים רגל או מגיעים למצב של "לחץ כלכלי" בתקופה של שנתיים בלבד לאחר הפרישה שלהם.

מארק סאנדס מסוכנות הייעוץ RSM Tenon: "בזמן שהספורטאים מרוויחים סכומים גבוהים, הם מפתחים טעם יקר ומבצעים השקעות מסוכנות. כשהקריירה שלהם מתקרבת לסופה הם לא נהנים מהכנסה נוספת, וההון שלהם צונח במהירות, אבל במקביל ההוצאות נשארות על אותה רמה. משכנתאות גבוהות שהם השתמשו בהן לרכישת בתים, והשקעות ממונפות - גורמות להם בסופו של דבר לפשוט רגל".