כהן: "כל ילד יודע שמחירי הדירות אינם מפסיקים לעלות"

הנתונים החדשים אותם פרסם היום משרד השיכון גוררים תגובות מצד גורמים שונים בענף הנדל"ן ■ יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, ארז כהן טוען: "אני ממליץ למשרד השיכון לשנס מותניים ולהכפיל את מספר התחלות הבנייה"

הנתונים החדשים אותם פרסם היום משרד השיכון גוררים תגובות מצד גורמים שונים בענף הנדל"ן. בעוד חלק מהמגיבים תוקפים את הנתונים החדשים וטענים כי הם אינם מייצגים אף אחד מהם לא מופתע מהמהגמה המעידה על עליית מחירים.

"בכל אזורי הביקוש העיקריים, גוש דן רבתי והשפלה, אנחנו ממשיכים לראות עליית מחירים", אומר עו"ד יעקב אטרקצ'י, בעלים ומנכ"ל חברת אאורה ישראל, "מדובר בהמשך לכישלון של משרד השיכון והמינהל לשווק קרקעות באזורי הביקוש בהם קיים מחסור חמור במגרשים זמינים לבנייה. דווקא באזורי הפריפריה, בהם כן הצליח משרד הבינוי והשיכון לשחרר קרקעות זמינות למגורים, רואים ניצנים של ירידות מחירים. שחרור קרקעות בפריפריה, רבות ככל שיהיו, לא ישפיעו כהוא זה על המחירים במרכז הארץ. אם מגמה זו לא תשתנה, אני צופה המשך עליות מחירים באזורי הביקוש".

עדינה חכם, מנכ"לית רשת התיווך אנגלו סכסון סבורה שקיימת בעייתיות בנתונים שפרסם משרד השיכון: "משרד הבינוי והשיכון לא טורח לפרט אילו סוגי דירות נבדקו בסקירה שלו, באילו ערים בדיוק ובאילו אזורים. יש הבדל רציני בין דירת 4 חדרים עם חניה ומעלית בבניין בן 5 שנים בצפון תל אביב לעומת דירת 4 חדרים בבניין בן 30 שנים במרכז תל אביב. שוב, הנתונים שמתפרסמים שטחיים ולא מפורטים, כך שקשה להסיק מסקנות. בשטח, עיקר הביקושים ב-2012, התמקדו בדירות הזולות יותר, הקטנות יותר ובפריפריה וזו הסיבה שלמשל, מחירי דירות יד שניה בנות 3 חדרים עלו ב-2012. ראינו שגם חצי החדר 'חזר לאופנה', ושרוכשים היו מוכנים 'להתפשר' ולרכוש דירת 4.5 חדרים במקום 5 חדרים. צריך לזכור שהנתונים מדברים על שנת 2012, שנה בה הושפע שוק דירות היד השנייה ושוק הדירות החדשות כתוצאה ישירה מהמחאה החברתית בקיץ 2011".

עמי פרץ, בעלים ומנכ"ל חברת בוני התיכון: "הנתונים שהתפרסמו מצביעים על שינוי באחוזים מינוריים ולא משקפים שום מגמה. המגמה הכללית היחידה היא שמחירי הדירות לא יורדים, במקסימום הם מתייצבים, עם סיכוי גדול לעלייה, במידה ולא יתחילו לשווק קרקעות לבניה באזורי ביקוש. כדי לקבל את התמונה האמיתית צריך לגבש מדד אחד בלבד שכולם יוכלו להתבסס עליו. ריבוי המדדים וריבוי הגופים השונים המפרסמים אותם, יוצרים ערפל בכל נושא מגמת המחירים ומקשים על כל השוק- על רוכשי הדירות- זוגות צעירים, משפרי ומצמצמי דיור ומשקיעים, על מוכרי הדירות ועל היזמים, לראות את המצב האמיתי".

על פי יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, ארז כהן, הנתונים המעידים על ירידה אינם משקפים את המציאות: "כל ילד יודע שמחירי הדירות אינם מפסיקים לעלות וכל זוג צעיר וכל משפר דיור יוכל לאשר זאת. במקום הסטטיסטיקות והריתמיקות הנני ממליץ למשרד השיכון לשנס מותניים ולהכפיל את מספר התחלות הבנייה והלגדיל את ההיצע התכנוני. אם זה לא יקרה, הסטטיסטיקה תפעל רק בכיוון אחד".

אילנה קושניר, מנכ"לית רשת רילטי אקזיקיוטיב לשיווק ויזמות נדל"ן אמרה היום: "ממאות עסקאות הנדל"ן שנעשו בשלוש השנים האחרונות ברשת רילטי אקזקיוטיב הפרוסה על פני כ-20 סניפים ברחבי הארץ, קיימת מגמת עלייה משמעותית אף יותר במחירי דירות יד שנייה מהמוצג בנתונים, מה שמסביר את הנדידה לפריפריה. יחד עם זאת, ייתכן ונתונים אלו משקפים את השפעת המחאה החברתית על שינוי בדפוס רכישת הנכסים בהתפלגות הגיאוגרפית".