"הפיילוט להבאת עובדים לענף הבנייה מבולגריה כשל"

כך כתב עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, למנכ"ל רשות ההגירה והאוכלוסין, אמנון בן עמי, במכתב שנשלח אליו בסוגיית העובדים הזרים לענף הבנייה

"במהלך השנה האחרונה הובאו לישראל על ידי רשות ההגירה כ-680 עובדי בניין מבולגריה, במטרה לצמצם את המחסור הקריטי בידיים עובדות בענף. פיילוט זה כשל. כ-130 עובדים כבר חזרו לארצם, אחרים לקראת עזיבה, והחלק הנותר אינו מתאים לענף הבניין הישראלי. עתה ניצב ענף הבניין כולו ובמיוחד ענף בניית דירות למגורים מול שוקת שבורה: מחסור קריטי של אלפי עובדים זרים מיומנים משמעותו אי יכולת לעמוד ביעדי הממשלה להגדלת היצע הדירות". כך כתב עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, למנכ"ל רשות ההגירה והאוכלוסין, אמנון בן עמי, במכתב שנשלח אליו בסוגיית העובדים הזרים לענף הבנייה.

עוד טוען לין במכתבו, כי בעקבות כישלון הבאת העובדים מבולגריה מעוניינים כעת ברשות ההגירה להביא עובדים זרים מסרילנקה. "הובא לאחרונה לידיעתי", כתב לין, "כי פיילוט הרשות שנגנז בעבר להבאת עובדי בניין מסרילנקה, שב ועלה, בשנית. אנו עומדים שוב בפני ניסיון העלול להיכשל, כאשר דרך המלך כידוע לכל, עוברת בהבאת עובדי בניין מיומנים מסין. התאחדות תאגידי כ"א זר לבניין הוקמה ופועלת על פי דין כדרישת המדינה והיא מבטיחה את זכויות העובדים הזרים". עוד הוסיף לין כי: "שגרירות סין מוכנה לחתום על הסכם בילטראלי ואין להבין מדוע הוא טרם נחתם עד היום, על אף הצהרותיך".

יש לציין שבעבר נטען על ידי גורמים ממשלתיים שונים כי סירובה של סין לחתום על הסכם בילטראלי בתחום זה אינו מאפשר הבאת עובדים זרים אולם בירור קצר במשרד החוץ העלה כי ייתכן והתמונה השתנתה: "בתקופה האחרונה נבחנים הסכמים להבאת עובדים מקצועיים ממספר מדינות, ובהן גם סין", נמסר היום ממשרד החוץ בעקבות פניית 'גלובס'. "מתנהלים מגעים בעניין זה מול הרשויות הסיניות, אך המגעים טרם הבשילו לכלל הסכם מלא ומסודר. אנו מקווים כי בהמשך הדרך הדברים יסתייעו".

לין מזהיר במכתבו כי המצב הנוכחי בשטחי הרשות הפלשתינית עלול להקטין את מספר העובדים אף יותר: "בתקופה נפיצה זו, בה מתחדשים ניצני ההתקוממות בשטחי יו"ש, יש להימנע מפילוטים עמומים נוספים. יש להביא בחשבון כי תיתכן ירידה דרסטית במספר עובדי הבניין הפלשתינים באתרי הבניה, שעומד כיום על כ-25 אלף עובדים, ומאוד מומלץ לדעת להיערך בזמן מאשר להיות מופתעים, כשאין מקום להפתעה, ולהחמיר את בעיית יוקר הדיור".

בתגובה לדבריו של לין, טוענים ברשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים כי הנתונים שבידיהם מציירים תמונת מצב שונה מזו שהציג במכתבו: "במסגרת ההסכם בין ממשלת ישראל לבין ממשלת בולגריה, הובאו במהלך שנת 2012 724 עובדים מבולגריה. עובדים אלה הינם עובדים מקצועיים אשר מועסקים אצל הקבלנים ומאפשרים השגת המטרות שלשמן הגיעו לארץ. מהנתונים המצויים בידינו 21 עובדים בולגרים בלבד עזבו את ישראל בעקבות מגוון סיבות, לרבות אי שביעות הרצון מתנאי העבודה שסופקו להם על ידי המעסיקים. ככל שהמעסיקים יספקו תנאי עבודה הולמים ואנושיים, סביר להניח שעובדים לא יעזבו מסיבה זאת. לאור האמור לעיל, אנו דוחים בתוקף את טענות לשכת המסחר בדבר כישלון, לכאורה, של ההסכם הבילטרלי עם בולגריה, הסכם שמאפשר הגעת עובדים ללא גביית עמלות תיווך ובתנאים נאותים. הליך הגיוס המיון והבחינות המקצועיות שנערכו לעןבדים נעשה על ידי התאחדות בוני הארץ - שהינם נציגי הקבלנים בישראל- והם שקבעו אילו עובדים יגיעו לעבוד בענף הבניין".