האם משפחות חבס ועופר יעמדו מאחורי חוב האג"ח של חבס?

בתגובה לפניית "גלובס" סירבו בחברה לומר האם היא תעמוד בתשלומי האג"ח בזמן ■ האג"ח הקצרות של חבס הוסיפו לרדת גם היום ■ מוסדי: "הרצל חבס ומשפחת עופר צריכים לעמוד מאחורי החוב"

למרות שחברת חבס השקעות נשלטת בידי שתי משפחות עשירות - של הרצל חבס (מחזיקה כ-40% מהמניות) והמשפחה של עידן עופר ואודי אנג'ל (23%) - הסתפקה היום החברה בתגובה לאקונית למפולת שהתרחשה בניירות הערך שלה ביום חמישי, אשר הגיעה לשיאה עם ירידה של 17% במניה ועד 15% באג"ח.

על פי הודעת חבס לבורסה, "החברה מבקשת להבהיר... כי לא ידוע לה על אירוע מהותי שאירע בימים האחרונים שיש בו כדי להשפיע באופן מהותי על החברה או על מחיר הני"ע שלה". בתגובה לשאלת "גלובס", סירבו בחבס להצהיר האם תעמוד החברה בתשלומי האג"ח שלה בזמן. האג"ח הקצרות של חבס רשמו היום ירידה של כ-3.4%, למחיר המשקף תשואת זבל של כ-60%.

לחבס השקעות יש חוב אג"ח של 535 מיליון שקל בשתי סדרות (ד' ו-12), אך בקופת החברה (סולו) נותרו מזומנים בגובה 16 מיליון שקל בלבד. החברה אמורה לשלם בחודש מאי 63 מיליון שקל לסדרה 12, ובחודש אוגוסט 65 מיליון שקל לסדרה ד'. בנובמבר האחרון הבהירה החברה כי היא איננה תלויה בגיוס מקורות חדשים משוק ההון בשנתיים הקרובות.

את המומנטום השלילי בניירות הערך של החברה מובילה השקעת הענק של חבס בקרן הריט ההולנדית NSI, שבוצעה בשנת 2007. חבס מחזיקה ב-21% מחברת הנדל"ן המחזיקה בפורטפוליו של נדל"ן מניב בהולנד, בלגיה ושוויץ. NSI מרוויחה ומחלקת דיבידנדים, אך גם רשמה הפחתות שווי ענקיות בעקבות המשבר בשווקים. בסך הכול הפחיתה עד היום חבס את השקעתה ב-NSI ב-300 מיליון שקל, כאשר על יתרת ההשקעה היא מופסדת 450 מיליון שקל "על הנייר" - סכום הגבוה פי 3 מההון העצמי שלה.

מוסדי בכיר אמר ל"גלובס" כי "מי שמוכר עכשיו את האג"ח הקצרה לא מאמין שיהיה תשלום בחודש מאי. חבס ומשפחת עופר צריכים לעמוד מאחורי החברה". בעברה של חבס השקעות שורה של הצלחות גדולות, ביניהן ניתן למנות את שני מגדלי Yoo ומגדל רוטשילד 1 בת"א. בשני הפרויקטים הבאים שלה, בקיסריה וברחוב יהודה הלוי פינת לינקולן בת"א, עדיין לא החלה הבנייה.

השווי נחתך בחצי תוך שנה

ללא פרויקטים חדשים, סיימה חבס השקעות את החודשים ינואר-ספטמבר 2012 עם הכנסות של 58 מיליון שקל, ירידה של 75% לעומת התקופה המקבילה ב-2011, ובשורה התחתונה נרשם לה הפסד של 80 מיליון שקל, לעומת רווח של 24 מיליון שקל בתקופה המקבילה. לכך יש להוסיף שני נתונים לא מעודדים: תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בגובה של 24 מיליון שקל, וגירעון בהון החוזר בסך 61 מיליון שקל.

לנוכח התוצאות, נשחק ההון העצמי של החברה בתוך שנה ב-32%, לסך של 158 מיליון שקל, כאשר החברה נסחרת בשווי של 80 מיליון שקל בלבד, אחרי שנחתכה בחצי תוך שנה. נזכיר שרק בתחילת 2010 נסחרה החברה בשווי של 530 מיליון שקל.