"המלשינון" ומדיניות הנדל"ן

עד כה לא התעסקו עם מעלימי מס מהשכרת דירות. מה השתנה?

במשך יותר מדי זמן לא היה לרשות המסים עניין או סבלנות להתעסק עם מעלימי המסים מהשכרת דירות מגורים. כפי שכתבנו לא מזמן, פנייתנו לרשות המסים בניסיון לדלות נתונים בנוגע להיקף גביית המס והיקף הדירות המושכרות שמשלמות מס כחוק - על מנת לעמוד על היקף ההעלמות המוערך - נתקלה בדממה מוחלטת. גם ברשות המסים, הסתבר, לא ממש סופרים את המס הזניח, ואפילו לא יודעים להעריך אותו.

מבחינת הפקידים, הפטור על השכרת דירה למגורים - תולדה של הוראת שעה שנכנסה לתוקף בשנת 1990 כשהמוני עולים הציפו של ישראל והיו צריכים פה כל דירה פנויה - ממילא מחייב בתשלום מס רק משכירים שמשלמים יותר מ-4,980 לחודש.

מעבר לכך, מסלול המס השכיח (אחד משלושה אפשריים) הוא בגובה 10% משכר הדירה - כך שמדובר בכסף זניח יחסית מכל משכיר דירה.

ואם לא די בכך, ההנחה אומרת שמאות אלפי משכירי הדירות בישראל נחשבים יותר מידי נורמטיביים מכדי שנפשוט עליהם באישון ליל, רק בגלל שבשל נסיקת המחירים בשנים האחרונות הם החלו להשכיר דירה ב-5,000 או ב-6,000 שקל מבלי לשתף את המדינה.

אבל אז נולד "המלשינון". ואם אצל בכירי רשות המסים משכיר הדירה הוא החבר הטוב שהם פוגשים בכל שיחת הסלון, אצל מאות אלפי ישראלים אחרים המשכיר הזה הוא אותו בעל-בית קשוח שמתייצב בסלון ביתו/ביתם כל כמה חודשים בכדי לעדכן אותם שהוא מוכרח לעלות מחירים "כי ראיתם מה קורה עם מחירי הדירות".

אז כעת, אחרי שהצטברו לא מעט תלונות, רשות המסים כבר לא יכלה להתעלם מפלח השוק, שהיא בעצמה אפילו לא ידעה להעריך את גודלו. ואם הכול יעבוד כמו שצריך, הפשיטה המתוקשרת על רשפון בסך-הכול אמורה להעיר כעת את אותם עשרות אלפי משכירי דירות "נורמטיביים", שיעדיפו להתחיל להעביר לקופת המדינה את הנתח הצנוע מדמי השכירות במקום לקבל תמונה לא מחמיאה בעיתון.