שוק הרכב לחץ על הבלמים בפברואר: סימנים מדאיגים להאטה

אחרי פתיחה נאה בינואר, נתוני מסירות הרכב לפברואר היו הנמוכים ביותר מאז פברואר 2010 ואז, נזכיר, השוק עדיין נמצא תחת השפעתו של משבר האשראי החמור ■ סימנים מדאיגים להאטה במשק

בחודש שעבר, כאשר פורסמו הנתונים החזקים של מסירות הרכב בינואר, הערכנו כאן כי החגיגה מוקדמת מדי וכי מדובר בעיקר בתיקון טכני, מעין "הסערה שלפני השקט". לא ציפינו שהירידה תגיע כל כך מוקדם. נתוני המסירות של פברואר 2013 היו הנמוכים ביותר מאז פברואר 2010 ואז, נזכיר, השוק עדיין נמצא תחת השפעתו של משבר האשראי החמור.

קונים פחות ובזול

הנתונים בולטים במיוחד כיוון שפברואר נחשב באופן מסורתי לחודש חזק יחסית בענף הרכב. הוא מתאפיין ב"גלישה" של מסירות רכב, שהוזמנו בתחילת השנה, ובהצטיידות ערה של חברות ההשכרה בכלי רכב לקראת חג הפסח. השנה זה לא קרה ומזג האוויר - שהיה יבש ואביבי רוב החודש - לא יכול להוות תירוץ.

נתוני פברואר משקפים היטב את ההאטה החריפה בצריכה הפרטית, שהורגשה בפברואר בכל המשק, אבל הם צופנים בחובם גם כמה סימנים מדאיגים להמשך הדרך. סימן אחד הוא פילוח המכירות. לא זו בלבד שלקוחות פרטיים רבים הדירו את רגליהם מאולמות התצוגה - חלק נכבד מהמכירות בפועל התמקד בדגמים זולים במיוחד, שניתן לכנות אותם "דגמי מיתון".

פילוח המכירות מגלה שפלח מכוניות המיני והסופר-מיני - במחיר ממוצע של פחות מ-85 אלף שקל - תפס כמעט 23% מכלל המכירות בינואר-פברואר. אמנם חלק מהמכוניות הקטנות נמכרו לציי ההשכרה לקראת הפסח אבל עדיין מדובר בירידה לא מבוטלת בהיקף ההוצאות הכולל.

גם חלק מדגמי הרכב החדשים, שהושקו בתחילת השנה, לא נהנו מאפקט המרצת המכירות שניתן היה לצפות לו. כמה דגמים אסטרטגיים - כמו הטויוטה "אוריס" - זכו אמנם להזמנות נאות אבל דגמים אחרים שהושקו בינואר-פברואר נמכרו בכמויות דלות יחסית.

בענף אומרים שלעליית המחירים של תחילת השנה היה אפקט ממתן על המכירות אבל צריך לזכור שעליית המחירים הזו הייתה בעיקר "על הנייר". בפועל התקיימו בתחילת השנה לא מעט מבצעי מכירות סקטוריאליים גדולים, שלוו בהנחות נכבדות, וגם באולמות תצוגה רבים עדיין ניתן היה לקבל את "המחיר הישן" בליווי הנחה.

המינוף בענף גדל

בהיעדר לקוחות פרטיים מילאו ציי הרכב את תמונת מכירות - באופן חלקי - ולמרות שאין בידינו נתונים מדויקים אנחנו משערים שהחלק היחסי של מכירות לציים רשם בפברואר עלייה לא קטנה. אבל צריך להפריד בין הרכישות עצמן לבין מקורות המימון לאותן רכישות. שתיים מחברות הליסינג הציבוריות, אלבר ושלמה-סיקסט, ביצעו גיוסי הון נאים בתחילת השנה אבל נראה כי בחברות ליסינג עצמאיות, שאינן בבעלות ישירה של יבואנים, המצב מורכב יותר.

בדוח השנתי של דלק רכב, למשל, שפורסם בשבוע שעבר, מצאנו את ההערה הבאה: "בתחילת 2012 שוונו תנאי האשראי שמעניקה החברה ללקוח מסוים באופן שבו ניתן אשראי לתקופה של עד 20 חודשים שהינה ארוכה יותר ביחס לתנאי האשראי שניתנו עד כה ונקבעה ריבית על אשראי זה. להבטחת חלק מהאשראי האמור לעיל ניתן לחברה שעבוד קבוע מדרגה ראשונה על זכויות הלקוח בכלי הרכב הנמכרים. יתרת החוב המובטח באופן חלקי בשעבוד הינה כ-200 מיליון שקל".

בענף הליסינג אומרים שמדובר בחלק מהתנהלות העסקים הרגילה של הענף וכי יבואני הרכב הגדולים מעניקים כל העת אשראי בהיקף נכבד ולתקופות לא קצרות לחברות הליסינג. עדיין, אשראי ל-20 חודשים הוא תופעה לא נפוצה שחושפת היבט לא מוכר של התנהלות הענף כיום: יבואן שרוצה לקדם מכירות לשוק המוסדי, צריך לשלוח את ידיו לכיס ולממן את הלקוח. אותו "בנק יבואנים" מציב מעין "מסגרות אשראי" לחברות ליסינג ואלה, שמיצו את האשראי, עוברות לרכוש כלי רכב של יבואנים אחרים.

בשורה התחתונה זוהי אינדיקציה למינוף גובר של הענף, שאופייני לתקופות של כלכלה לא יציבה, ועדות לכך שפילוח המכירות בשוק הרכב הישראלי תלוי במידה רבה בעומק הכיסים הספציפי של יבואן זה או אחר בתקופה נתונה. נכון שהיקפי אשראי היבואנים כרגע רחוקים מלהיות דרמטיים כמו ב-2009, אבל מכיוון ששוק הרכב הוא אינדיקטור רגיש מאוד למצב המשק, מדובר בסימנים לא חיוביים לחוסן הכלכלי.

האתגר של שר האוצר

המצב הזה מעמיד בסימן שאלה את יכולתו של שוק הרכב הישראלי לספוג עוד זעזועים חיצוניים שמקורם במיסוי הרכב. בענף קיים כיום קונצנזוס, שאחת הפעולות הראשונות של שר האוצר החדש תהיה אישור של "הרפורמה במס הירוק", שהייתה אמורה להיכנס לתוקף עוד לפני הבחירות. מדובר בצעד בעייתי מאוד מבחינה תדמיתית, כמעט "מוקש פוליטי", מכיוון שהוא יביא בעיקר להתייקרות של דגמי הרכב הפופולריים בקרב "מעמד הביניים" - פלוס עלייה זוחלת בשווי השימוש החודשי.

לפיכך, מעריכים בענף, המהלך יעבור "שיפוץ קוסמטי" וייארז באריזה תדמיתית נאה. אולי בליווי הקלת מס בטיחותית זו או אחרת או צעד נלווה של סנקציות על רכבי יוקרה או - מנגד - סוכרייה חליפית לבעלי רכב "נקי" שתצטייר בציבור כמו עידוד לתחבורה ירוקה. כך או כך, בשורה התחתונה תזרים המיסים מהמהלך יהיה חייב להיות חיובי, או במילים אחרות: יותר מסים.

קבוצת לובינסקי: נמסור 16 אלף כלי רכב חדשים ב-2013

קבוצת לובינסקי, יבואנית פג'ו, סיטרואן ו-MG, חשפה היום את אסטרטגיית הדגמים החדשה שלה ל-2013. בדגמים החדשים, שישווקו השנה, נמצאת פג'ו 208GTI החדשה שתושק בישראל במחצית השנייה של השנה עם מנוע 1.6 ליטר שמייצר 200 כ"ס. עם תיבת הילוכים ידנית היא תעלה כ-160 אלף שקל. רכב הפנאי החדש פג'ו 2008, שיתחרה בניסן "ג'וק", צפוי להגיע לארץ לקראת סוף השנה בארבע גרסאות שונות כולל 1.6 ליטר עם תיבה אוטומטית. מחירו טרם נקבע. בגזרה הספורטיבית תגיע גרסה מחוזקת של מכונית הקופה RCZ עם 250 כ"ס ומחיר משוער של כ-280 אלף שקל. תגיע גם גרסה פתוחה של סיטרואן DS3.

קב' לובינסקי צופה למכור ב-2013 קרוב ל-16 אלף מכוניות, שמתוכן כ-650 של המותג הסיני MG. בנוסף נערכת החברה להעברת מטה החברה והמערך הלוגיסטי למתחם החדש במעוין סורק. עם השלמת פינוי המתחם הקיים בבני ברק יפונה השטח לטובת פרויקט נדל"ן בהיקף מאות מיליוני שקלים. על פי נתוני החברה מערך הטרייד-אין של הקבוצה סיים את השנה החולפת עם כ-6,000 מכירות, עלייה של 63%. כ-70% מהמכירות היו של מותגי הבית. חברת הליסינג של הקבוצה, "פריים ליס" מנהלת היום צי של כ-9,000 כלי רכב וסגרה בשנה החולפת כ-3,000 עסקאות. 75% מצי החברה הוא של דגמי פג'ו וסיטרואן.