תערוכת "בשר ודם" על בעלי חיים מעלה מסקנות כואבות

בתערוכה הקבוצתית "בשר ודם", המוצגת ב"מוזיאון על התפר" בירושלים, האמנים בוחנים את יחסה של החברה האנושית לבעלי חיים

רפי אתגר כבר היה צמחוני וחזר לאכול בשר מספר פעמים בחייו. הפעם הראשונה, הוא מספר, הייתה בעקבות מלחמת ששת הימים, כאשר מראה הבשר בצלחת הזכיר לו מראות קשים משדה הקרב. לא במקרה הוא משתף אותנו בחוויה הטראומטית שלו. הוא רוצה להשפיע ולא אכפת לו להפוך לנו קצת את הקרביים בדרך. הוא עושה זאת מתוך תחושת שליחות, אפילו דחיפות, בתערוכה הקבוצתית "בשר ודם", המוצגת ב"מוזיאון על התפר" בירושלים.

כבר בכניסה תופס את המבט פסל קרנף ענק של גיא זגורסקי. מעליו צילום מופתי של ניק ברנדט, ובו פקח כורע ומחזיק שני חטי פיל ענקיים בנוף ישימון - מראה סמלי של אדם שנשאר לבד בעולם, עם אוצרות לא נחוצים במקום חיות אמיתיות.

בהמשך התערוכה עבודות יפהפיות ומחרידות: ראש פרה מעוטר ברקמת תחרה אדומה של ג'ואנה וסקונסלוס מפורטוגל. חלקן מזעזעות ממש, קשות לצפייה אפילו, כמו זו של דוריס בלום הדנית, המקיימת מעין פולחן פגני עם גופת פרה.

"בנושאי התערוכות אני מנסה תמיד לגעת בדברים שמעסיקים את העולם", אומר אתגר, אוצר ומנהל המוזיאון, בשיחה עם "גלובס". מוזיאון על התפר מגדיר את עצמו כ"חברתי ופוליטי" ואינו מתחמק מקונפליקטים. להיפך, הוא מנסה לעמת את אורחיו עם נקודות כואבות. "אני לא אומר לקהל שלנו 'תיהנו', כי התערוכות שלנו לא מהנות. אבל הן כן מעשירות. עיקר המטרה של המוזיאון להציג אמנות במיטבה".

המוזיאון המיוחד, הנהנה מתמיכת קרן פרטית גרמנית, מציג אמנות בינלאומית איכותית, של אמנים עכשוויים שייצוגם בארץ נדיר, לצד אמנים ישראלים. הוא עובד תמיד בקונטקסט רחב של דיון אמנותי בנושאים "חמים". התערוכה הנוכחית מצטרפת לגל הפופולרי שהוציא את הצמחונות מרשות הפרט והפך אותה לעניין לציבור. נציגיו הבולטים של הטרנד הם ספרו של ג'ונתן ספרן פויר "לאכול בעלי חיים" ו"ההרצאה הכי חשובה בעולם", שעוברת כסופה ביוטיוב.

שליחות מצפונית

"התערוכה לא נכנסת לפס הייצור של בית המטבחיים, היא מאירה את המצב מנקודות מבטם של האמנים. אבל פניתי במכוון רק לאמנים שזו שליחות מצפונית עבורם. כשהעבודות חוברות יחד הן מעבירות תמונות מצב שלא מאפשרת אדישות".

לא מדובר רק באכילת בשר. "רק לפני 200 שנה היו בעולם 500 אלף קרנפים וכיום יש רק 7,000. מצבם של הפילים לא טוב יותר. בכל שנה הורגים 40 אלף פילים בציד לא חוקי. אז מה נשאיר לילדינו? בעוד עשור או שניים נראה פילים וקרנפים רק באנציקלופדיות" (מקוונות ושיתופיות, כמובן).

אתגר קורא לתשומת ליבם של צופי האמנות אל מערכת היחסים הקשה והמחפירה המתקיימת בין בני האדם וחיות אחרות. לדבריו, יחסים אלה הם רק סימפטום להשחתה עמוקה יותר של המידות והמוסר האנושי.

"היום יש יותר אינפורמציה גלויה ויותר מודעות בציבור לתהליכים ההרסניים והאכזריים של גידול וצריכת בעלי חיים. אם בעזרת הכלים החדשים אנשים יכולים לעשות מהפכות ולהוריד שליטים אולי גם טוב הלב והחמלה יצוצו ויעלו. "ויכול להיות שאני טועה וטעם הסטייק טעים יותר מהמסקנה על המחיר שמשלמת החברה".

מוזיאון על התפר, רח' חיל הנדסה 4, ירושלים. ימים א' ,ב',ד', ה' 10:00-17:00 ג' 10:00-21:00, ו' 10:00-14:00. סגור בשבת. תערוכות המוזיאון מתאימות מגיל 14 ומעלה. www.mots.org.il