רשות המסים נגד מעלימי המס בצפון: פשטה על 150 בתי עסק

במספר מסעדות נמצא כי לא נרשמו תקבולים מטיפים למלצרים, כי "כך הסביר מנהל החשבונות" ■ בנוסף אותר מוכר פלאפל שלא רשם את קניית הפיתות

רשות המסים נלחמת במעלימי מס קטנים גם בצפון הארץ. אחרי שבימים האחרונים פשטו עשרות אנשי רשות המסים על היישוב היוקרתי רשפון במרכז הארץ, במטרה לאתר בעלי נכסים שאינם מדווחים על הכנסותיהם משכירות, הודיעה היום (ד') הרשות על תפיסתם של עשרות בעלי עסקים בצפון, שלכאורה מעלימים הכנסות ואינם משלמים מס כחוק.

כ-110 עובדי הרשות במחוז הצפוני יצאו בימים לפעילות שטח, שכללה ביקורות ב-150 עסקים בצפון הארץ.

לדברי הרשות, בין היתר נתפסו בעל מרפאת שיניים בטבריה שלא דיווח על הכנסה של יותר מ-17 אלף שקל; צבעי שבכיסו נמצאו 7,000 שקל, ואין לו תיק ברשות המסים; רצף שעבד בקריית שמונה, שלא רשם 2,300 שקל - ותירץ זאת בכך ש"העברתי את השיק למישהו אחר ושכחתי לרשום"; בעל עסק לקרמיקה וכלים סניטריים, שנמצא כי לא נרשמו 4,315 שקל שקיבל, בתירוץ ש"זה על חשבון חומר שצריכים לקנות לעבודה"; בחנות לחומרי בניין לא נרשמו 1,500 שקל, ובעל החנות הסביר כי "אני בקשרי עבודה אתו, והתכוונתי לרשום מאוחר יותר".

במספר מסעדות שבוקרו נמצא כי לא נרשמו תקבולים הנובעים מהטיפים המשמשים לתשלום שכר עבודה למלצרים, כי "כך הסביר לי מנהל החשבונות לנהוג בטיפים", או כי "בסוף החודש אני מתחשבן איתם על הטיפים". כן אותר בעל עסק למכירת פלאפל שלא רשם את קניית הפיתות.

בנוסף, לדברי הרשות, נמצאו ליקויים מהותיים בניהול ספרי חשבונות ב-80% מהעסקים מענף הזהב.

פעילות רשות המסים באזור חיפה והצפון נערכה במסגרת סדרת המבצעים המחוזיים המכונה "מעלימים - משלמים" שעורכת הרשות. המבצע, בניהולם של איציק סוקמן, מנהל מע"מ ומס קנייה חיפה, ויהושע חבר, פקיד שומה חיפה, הינו חלק מהמאבק האינטנסיבי שמנהלת רשות המסים נגד תופעת העלמת המס וה"כסף השחור".

במבצע הנוכחי לקחו חלק משרדי מע"מ חיפה, טבריה, נצרת עכו, בית מכס חיפה והיחידה הארצית לאכיפת הגבייה. בנוסף, התנהל מבצע בשיתוף משרדי השומה טבריה וצפת, שכלל גם פעילות גבייה ואכיפה - נגבו 13.5 מיליון שקל, ונתפסו 60 כלי רכב של חייבים.

הביקורות התרכזו בקריות וביישובים צפת, כרמיאל, קריית שמונה, חצור הגלילית, טבריה, ראמה, בית ג'אן, פקיעין, גוש חלב, קצרין ויישובים נוספים בתחום שיפוט משרדי השומה צפת וטבריה.

לדברי רשות המסים, מטרות המבצע הן "לאכוף את הציות להוראות ניהול ספרים ולבדוק רישום תקבולים כחוק, באמצעות עריכת ביקורות בענפיי הבנייה, התעשייה, המסחר ומתן השירותים. בנוסף נערכו ביקורות תומכות שומה בענפי המוסכים והמסעדות. בטבריה התמקדו הביקורות באתרי בנייה ואצל קבלנים המבצעים שיפוצים בבתים פרטיים".

יצוין כי באחרונה נמתחה ביקורת על רשות המסים, בין היתר בטענה כי הרשות משקיעה אנרגיה ומשאבים רבים במלחמה במעלימי מס קטנים, אך אינה גובה מס משפק מציבורים שלמים ומכמה מהחברות הגדולות במשק שמשלמות מס נמוך.