עמדה: הרצל חבס הוא כנראה עוד בלון יח"צני

עוד חוליה בשרשרת אנשי העסקים שהכניסו לפה יותר משיכלו לבלוע ■ דעה / שי שלו

מה עובר בראשכם למשמע השם הרצל חבס? כשאני חושב על חבס עולה בדמיוני תמונתו של גבר נאה, תלתלים שחורים, צמוד לאשתו המצודדת בכל האירועים הנכונים של אצולת הממון. חבס עבורי זה גם שם נרדף למגדלי היוקרה Yoo ורוטשילד 1 בת"א, שיזמה החברה המשפחתית, ולרכוש רב - כסף ונדל"ן - שעל פי הסיפורים שנפוצו במשך השנים מחזיקים הרצל ובני משפחתו.

אלא שאירועי הימים האחרונים מלמדים אותנו שוב על הפער העצום בין סיפורי ההצלחה שמכרו לנו אודות הרצל חבס ושכמותו, שנחשבו עד לאחרונה לעשירי ישראל, לבין המציאות בשטח. כן, הם גרים בווילות מפוארות, קופצים בתדירות גבוהה לסופי שבוע בחו"ל ולחלקם יאכטה ו\או מטוס פרטי, אבל סכום הכסף בחשבון הבנק הפרטי שלהם משול לטיפה מול ים החובות שלהם ושל החברות שבשליטתם.

חבס הוא רק חוליה נוספת, ולא האחרונה, בשרשרת של אנשי עסקים, שבשנות הגאות בשווקים הכניסו לפה הרבה יותר ממה שהיו מסוגלים לבלוע. כמו יצחק תשובה, יוסי מימן, נוחי דנקנר, מוטי זיסר ואילן בן דב לפניו, הוא נמצא כעת בנקודה שבה הוא אינו מסוגל, או אינו רוצה, לכסות את מלוא החובות שצברה החברה הכושלת שבשליטתו.

נכון להיום מסתמן הרצל חבס כעוד בלון יח"צני שמכרו לנו. לאחר שנים שבהן חיזר ללא לאות אחר התקשורת הכלכלית כדי לשטוח בפניה את משנתו בענייני שוק הנדל"ן המקומי בכלל, ובניית מגדלי דירות יוקרתיים - תחום התמחותו - בפרט, פתאום השתרר שקט מוחלט מכיוונו.

חבס, שהתבקש בשבוע האחרון להתייחס לבעיית חוב האג"ח של החברה בשליטתו (כ-450 מיליון שקל), ולשאלה האם בכוונתו להביא כסף מהבית כדי לתמוך בה, נאלם דום.