מחזיקי אג"ח IDB: "החברה עושה אחיזת עיניים, תרמית"

מחזיקי אגח פרטיים התפרצו לדבריו של מנכ"ל אי.די.בי חיים גבריאלי, בישיבה שהתקיימה היום - יומיים לאחר ההסכמה על הסדר החוב

הערב (ד') התקיימה פגישת מחזיקי אגח של אי.די.בי אחזקות, פחות מיומיים לאחר החתימה על עקרונות ההיבט הפינסי בהסדר החוב למול נציגות מחזיקי האג"ח.

בפגישה אמר חיים גבריאלי, מנכ"ל החברה, כי "מדובר באחד מהמו"מ הקשים והמורכבים שנעשו בשוק ההון הישראלי. זה לא עוד מו"מ. היה משא ומתן מורכב ולאחר צעד ועוד צעד הגענו למטרה - הסדר החוב שמטרתו לעמוד בחוב הנומינלי ולתת לחברה את הזמן הדרוש חה להצפת הערך הכלכלי של החזקותיה".

שוני אלבק, ממנהלי החברה, פירט את ההסדר ומסר נתונים מהם עולה כי בקופת החברה מזומנים בהיקף של 180 מיליון שקל.

בתוך כך, מחזיקי אג"ח פרטיים התפרצו לדבריו בטענה כי האג"חים החדשים שהחברה תנפיק מסגרת ההסדר אינם שווים את הסכום שנקוב בהם ורחוקים מאוד מכך - והאשימו את החברה בהטעיה וברצון להציג מצג לפיו אין תספורת נומינלית - מצב שרחוק מהמצב הכלכלי האמיתי.

"החברה עושה אחיזת עיניים, תרמית. מציגים כאילו יש הזרמת בעלים של 500 מיליון שקל בעוד שההזרמה קטנה יותר ומחצית ממנה היא אופציה חד צדדית שיש לחברה ושניתנת להמרה למניות", אמר אחד ממחזיקי האג"חים הפרטיים.

יוני שר, חבר הנציגות, אמר כי "עמדו בפנינו ארבע הזדמנויות: הסדר, חבירה לנציגות בפתוח ונפנוף בעלי השליטה, פירוק החברה או מציאת משקיע. החלופה האחרונה נבחנה אך דורשת הרבה זמן כשברור שמי שיבוא לישראל לקנות את החברה יעשה חיתוך בגלל מצב המדינה - איראן וכו'. לגבי החלופה שהציגה נציגות אידיבי פתוח - היא לא היתה מספקת והשווי הכלכלי שלה היה רק 400 מיליון שקל שחלקם זה אופציה בסיכון גבוה בנוגע לכניסה לכסף. גם ההצעה הנגדית שלנו לנציגות פתוח - שאגב, היתה פחות טובה מההסדר אליו הגענו - אך היא נדחתה. כך הגענו להצעת ההסדר".

הוא המשיך ואמר כי "לא נוותר על דברים חשובים. ברור ש-100% ממניות אידיבי פתוח ישועבדו לטובתנו, כי אנו בעצם בעלי החברה, ויהיו עוד עקרונות שנילחם עליהם".

"הסדרה של ה-300 מיליון שווה היום 13 מיליון שקל. אנו מעריכים כי הסדרה תיסחר ברמה נמוכה מאוד", אמר שר שהוסיף כי "אנחנו מנסים להביא הכי הרבה כסף לעסקה. שווי אי.די.בי אחזקות בבורסה עומד על כ-600 מיליון שקל ונוחי קונה את החברה מאיתנו, 85% בכ-500 מיליון שקל. רק מי מהבעלים שישלים את כל ההזרמה שלו יקבל את הפטור מתביעות, אלא אם יהיו לנו בטחונות לכסף. אני חושב שהאיום בתביעה שווה".

"אנו עושים את העסקה לא רק עם נוחי אלא איתו ועם שותפים. הרי עם אלשטיין לא יכנס לא יהיה הסדר", אמר שר כשעוה"ד של הנציגות אמר כי ההסדר לא מתייחס לחקירת נוחי דנקנר ברשות ני"ע. שר הוסיף שבהסכם הסופי כנראה תהיה התייחסות להיבט זה. הוא הוסיף כי כעת הנציגות מצפה לשמוע בנוגע לאלשטיין התחייבות שאינה רק אמירות לגנדן.

"סיימנו פרק א' ויש עוד פרקים. מניסיון העבר זה לוקח שבועות וחודשים לסיים זאת. אני לא יכול להבטיח שיהיה הסדר" הוסיף שר. הוא הבהיר כי כל הזרמות ייעשו לכל הנושים - אג"ח ובנקים.

"אנו מעריכים שהחברה תגיע להבנות עם הבנקים. אך לא דיברנו איתם ואין ודאות. ללא הבנקים לא יהיה הסדר", ציין שר.

אייל גבאי, המומחה מטעם בית המשפט, אמר כי "כולנו שותפים לאותו תסכול כי יש כאן חוב מאוד גדול שחלקו הגדול נפרס לזמן ארוך ללא כל ודאות. אין ספק שהתחושה היא לא טובה. הצדדים עשו את המקסימום על רקע המצב אליו נקלענו. השאלה היא האלטרנטיבות - איך מפיקים את מירב השקלים מהנסיבות אליהן נקלענו. קל לפעול באמוציות ולהעניש אותו בזמן הקצר אך להעניש את עצמך לטווח הארוך".

גבאי הוסיף כי "בסופו של דבר אידיבי אחזקות היא חברה חלולה שרחוקה מהחברות התפעוליות. אנו לא חושבים שאידיבי פתוח צריכה הסדר".

אלבק אמר כי "אנו מציגים היום עקרונות עסקיים למתווה שיהווה בסיס להסדר בין החברה לבין בעלי החוב שלה. כל המידע פורסם לציבור באופן השקוף והגלוי ביותר בזמן אמת. אנו מציגים תוצאות של משא ומתן ארוך ומורכב, שהביא לכל הצדדים הרבה מאוד פשרות, אבל גם הרבה מאוד הישגים. בדיעבד ברור שאפשר להעלות כל מיני רעיונות אחרים לתוצאות אפשריות של משא ומתן כזה, אבל בסופו של דבר צריך לבחון את מכלול האלטרנטיבות שקיימות להסכמות שגיבשנו - ואין ספק שכל האלטרנטיבות הן הרבה פחות טובות עבור בעלי החוב ועבור החברה. המתווה שאליו הגענו נותן ערך הרבה יותר משמעותי לבעלי האגח מהשווי של הסדרות כיום, וגם נותן לבעלי האגח ערך הרבה יותר משמעותי מכל האלטרנטיבות האחרות".