"המתנה שלי לעובדים לחג הפסח היא 250 מכתבי פיטורים"

חברת איירוהנדלינג, שעתרה לבית המשפט נגד מכרז של רשות שדות התעופה (רש"ת) למתן שירותי קרקע וליווי נוסעים בנתב"ג - הפסידה במכרז

החשש התממש: חברת איירוהנדלינג, שעתרה לבית המשפט נגד מכרז של רשות שדות התעופה (רש"ת) למתן שירותי קרקע וליווי נוסעים בנתב"ג - הפסידה במכרז. כך נודע ל"גלובס". סמנכ"ל תפעול חוזים באיירוהנדלינג, משה מג'אר, בתגובה ל"גלובס": "המתנה שלי לעובדים לחג הפסח היא 250 מכתבי פיטורים".

מאז פרסמה רש"ת את המכרז האמור לפני מספר שבועות, חברת איירוהנדלינג יצאה למאבק מתוך הבנה שסיכוייה לזכות במכרז - קלושים. החברה, אחת מבין שלוש חברות (חברת לאופר IHG וחברת QAS) בעלות זיכיון למתן שירותי קרקע בנתב"ג, עתרה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בטענה שהמכרז מפלה אותה, כחברה קטנה וצעירה מבין השלוש, לרעה כי אין ביכולה לשלם דמי זיכיון שנתיים בגובה של 5.5 מילון שקל.

עוד נודע ל"גלובס" כי מנכ"ל התאחדות המלונות, שמואל צוראל, פנה בנושא, עוד בטרם נודע על ההפסד הרשמי היום במכרז, למנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר, בדרישה להתערבותו המיידית בסוגיה. במכתב ששיגר לבר ניר והגיע ל"גלובס", צוראל הביע את חששו שצמצום מספר החברות הזוכות במכרז החדש משלוש לשתיים, יצמצם את התחרות וייקר את התעריפים של חברות שירותי הקרקע בנמל.

"מתוך הערכה רבה למאמצים המושקעים על ידך ועל ידי מנכ"לי משרדים נוספים ליישום החלטת הממשלה להוזלת עלויות הנופש בישראל, אנו מבקשים להתריע על מה שנראה כפעולות העלולות להביא לתוצאה ההפוכה, הנעשות ממש בימים אלו ע"י רשות שדות התעופה", כותב צוראל ומתכוון למכרז למתן שירותי קרקע, אך גם לכוונת רש"ת לצמצם את מספר נציגויות השכרת הרכב בנתב"ג. "גם פעולה זו תקטין את התחרות ותייקר את התעריפים למשתמש", מתריע צוראל.

עוד לדבריו, "רש"ת היא גוף ממלכתי והשירותים הניתנים על ידה הנם בלעדיים וללא תחרות. בישראל לא קיימות חלופות אחרות לשירותים אלו, אשר על כן מתחייב פיקוח מאוד משמעותי על הצעדים הננקטים ע"י רש"ת אשר השפעתם הנה על כלל תעשיית התיירות של ישראל. בימים אלו בהם אתה ומנכ"לי משרדים נוספים שוקדים על יישום החלטת הממשלה להוזלת הנופש בישראל, חשוב ביותר כי לא ינקטו על ידי רשות ממלכתית אחת צעדים העלולים לשים לאל את מאמציכם ואת רוח החלטת הממשלה. אנו מבקשים את התערבותכם בנושא".

סמנכ"ל תפעול חוזים באיירוהנדלינג, משה מג'אר, אמר ל"גלובס" כי המשמעות של תוצאות המכרז היא גזר דין מוות לאיירוהנדלינג. "מדובר בהחלטה שרירותית ודמגוגית של רש"ת שתביא לפיטורי 250 עובדים ערב חג הפסח ללא כל הצדקה או היגיון כלכלי". עוד הלין: "המכרז הוא למטרות רווח בלבד וכל טענות הרשות על התייעלות ושיפור השירות תמוהות, שהרי איפה נשמע שפגיעה בתחרות גורמת לשיפור השירות. הדבר יפגע בשירות ויביא לעליית מחירים שתגולגל על הצרכנים. אנחנו מקווים שבית המשפט ישנו את ההחלטה".

מרש"ת נמסר בתגובה: המכרז הוא בהתאם לחוק חובת המכרזים ולבחינת הצרכים התפעוליים ומתן שירות איכותי לחברות התעופה וציבור הטסים. ההחלטה לצאת למכרז שבו יוכרזו שני זוכים בלבד, מאמצת את המגמה בעולם ובכלל זה את המלצת האיחוד האירופי להגביל את מספר החברות שנותנות שירותי קרקע בשדות תעופה באופן שיתאים להיקף תנועת הנוסעים. יוזכר כי הנציבות האירופית המליצה לשנות את הכללים הנהוגים בעבר (שוק של ריבוי זכיינים בתחום) במטרה לשפר את יעילות החברות המספקות שירותי קרקע וכן את איכות השירותים המסופקים למשתמשים ולמשתמשי הקצה, הם חברות התעופה והנוסעים. כיום, היחס הנתון בין החברות שנותנות שירותי קרקע בנתב"ג ובין היקף תנועת הנוסעים - גבוה מהותית מהמגמה בעולם. יצוין שבנוסף לחברות שירותי הקרקע, חברת אל על מעניקה שירותים אלה באופן עצמאי לכל נוסעיה". בנוגע לדברי צוראל על כוונת רש"ת לצמצם את מספר נציגויות השכרת הרכב בשדה, נמסר מרש"ת שאין שום כוונה כזו ומזכירה שרק באחרונה הוכנסה חברת אלבר, שישית במספר.