הירקות והפירות בסופר ואצל הירקנים יקרים ב-25% מאשר בשוק

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג: "הבדיקה מוכיחה פערי שיווק מופרזים שמייקרים את המחיר לצרכנים בחנויות; חובה להטיל פיקוח על פערי השיווק"

פער של 25% בין מחירי הירקות והפירות בשווקים לבין המחירים ברשתות המזון - כך עולה מסקר מחירים שביצעה סיירת סמ"ל של המועצה לצרכנות.

בדיקת המחירים כללה עגבניות, מלפפונים, בצל, תפוח אדמה לבן, גזר, תפוח עץ (סמית), בננה ולימון, ובוצעה ב-161 סופרים ורשתות מזון, ב-34 ירקניות וב-14 שווקים.

לשם ההשוואה, נעשה ממוצע של מחירי הרשתות, מחירי השווקים ומחירי הירקנים.

גם אם נהוג לחשוב שהמחירים אצל הירקנים גבוהים יותר מאשר בסופר, הסקר מגלה כי לא כך הוא: ב-5 מתוך 8 המוצרים, הממוצעים אצל הירקנים היה נמוך יותר מבסופר. בכל מקרה המחירים הממוצעים בשווקים היו הזולים מבין 3 ערוצי המכירה.

כך לדוגמה, המחיר הממוצע לתפוח עץ (סמית) עמד על 8 שקיםל בממוצע ברשתות, על 7.45 שקלים בירקניות ועל 5.72 שקלים בשוק - פער של 40% בין הזול ליקר. המחיר לק"ג עגבניות ברשתות עמד על כ-4.83 שקלים בממוצע לעומת 4.90 שקלים בירקניות ו-3.63 שקלים בשווקים - פער של 33%.

המחירים בשוק בבאר-שבע היוו את הממוצע הזול בהשוואה, עם 35 שקל לסל של 9 המוצרים. המחיר היקר ביותר נמצא בשוק ברחובות, כשעמד בממוצע על כ-54 שקל עבור 9 המוצרים שנבדקו.

13 שווקים נכללו בבדיקה, וגם ביניהם נמצאו פערים, לעיתים של 100% ויותר: לדוגמה, המחיר לק"ג עגבניות בשוק תלפיות שבחיפה עמד על 2.70 שקלים לק"ג בממוצע, לעומת 6.66 שקלים בממוצע באשדוד; המחיר לק"ג מלפפון ירוק עמד על 4.30 שקלים בשוק אשדוד, לעומת 8.70 שקלים ברחובות; ק"ג תות שדה בבאר-שבע עלה 4.33 שקלים לק"ג בממוצע, לעומת 12 שקל המחיר בעפולה.

בצל: מ-1.50 ועד 9 שקלים לק"ג

הסקר, שכלל כ-160 רשתות, עירוניות ומוזלות, העלה פערים של מאות אחוזים בין הרשתות, כאשר הרשתות העירוניות (טיב טעם, שופרסל שלי, מגה בעיר) יקרות משמעותית מאחיותיהן המוזלות (רמי לוי, שופרסל דיל, מגה בול).

לדוגמה, המחיר לק"ג בצל יבש התחיל ב-1.50 שקלים ברמי לוי ובשופרסל דיל בירושלים, עבר ב-5 שקלים לק"ג בסניפי יש ומגה בול בבאר-שבע, וטיפס ל-9 שקלים בסניף טיב טעם בתל-אביב.

מי גוזר את הקופון?

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, קורא להטיל פיקוח על המחירים: "יש פערים גדולים (25%) במחירים הקמעונאים, המצביעים על פערי שיווק מופרזים שמייקרים את המחיר לצרכנים בחנויות.

"ממצב זה סובלים הן החקלאים, המקבלים מחיר נמוך בשער המשק; והן הצרכנים, המשלמים מחיר גבוה בחנות, וכתוצאה מכך מצמצמים קניותיהם. חובה להטיל פיקוח על פערי השיווק של פירות וירקות, יוזמה שמובילים בימים אלה המועצה לצרכנות והתאחדות האיכרים".

נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, אמר לאחרונה בראיון ל"גלובס" כי פערי התיווך מגיעים ל-400%, וקרא לצרכנים לבצע את הקניות בשוקי איכרים במקום לצאת "לבילוי בסופר".

את הפערים ניתן להמחיש גם באמצעות אתר new-market.co.il שהושק לאחרונה, ובו מוצג מדי יום מחירון סיטונאי המכונה ירקום, הכולל מחירי עשרות ירקות ופירות המבוססים על נתוני אמת בהתאם לעסקאות שנסגרו באותו היום.

פירות וירקות
 פירות וירקות