שותפויות "לוויתן": ההסתברות למציאת נפט עלתה

ביקשו מהממונה על ההגבלים פטור מהסדר כובל, מה שאמור להקל על השלמת העסקה להכנסת חברת וודסייד כשותפה ב"לוייתן" ■ דוחות השותפויות: כל מטרת נפט עמוקה עשויה להכיל מאגר גז טבעי בהיקף של כ-2 TCF

שותפויות הגז הישראליות - דלק קידוחים , אבנר ורציו - שמחזיקות בזכויות על מאגר "לוויתן" פנו לממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, בבקשה לקבל פטור מהסדר כובל לצורך יצוא הגז מהמאגר. קבלת הפטור אמורה להקל על השלמת העסקה להכנסת חברת וודסייד האוסטרלית כשותפה ב"לוייתן".

נזכיר, כי בחודש דצמבר האחרון הודיעה וודסייד כי בכוונתה לרכוש 30% מהזכויות במאגר תמורת 1.25 מיליארד דולר, זאת מתוך כוונה לייצא את הגז לשווקי המזרח הרחוק. הפנייה לממונה לקבלת הפטור מחזקת על פניו את האפשרות שהוא יכריז הסדר כובל על מכירות הגז מ"לוויתן" לשוק המקומי. בספטמבר 2011, הודיע גילה כי הוא שוקל להכריז הסדר כובל על העסקה מ-2006 אשר במסגרתה רכשו קבוצת דלק ונובל אנרג'י 85% מהזכויות בחמישה רישיונות מרציו. דלק ונובל לא ביקשו פטור מהסדר כובל על אותה עסקה, בין היתר משום שהיקפה הכספי באותו זמן היה נמוך מאוד.

ואולם, בסוף 2010 התגלה בשטחו של רישיון "רחל", מאגר הגז "לוויתן" שמכיל לפי הערכות מעודכנות כ-18 טריליון רגל מעוקב (TCF)גז טבעי. שוויו הנקי של המאגר מוערך כיום על ידי אנליסטים בסביבות 5 מיליארד דולר. לפי דוחות שפרסמו בסוף השבוע שותפויות הגז של דלק - דלק קידוחים ואבנר - "לוויתן" ו"תמר" מכילים בנוסף לגז טבעי, גם נוזלי גז בכמות כוללת של 35 מיליון חביות. הנוזלים - קונדנסט (Condensate) בשפה המקצועית - צפויים להימכר במחיר ממוצע של כ-90 דולר לחבית.

ההסתברות לגילוי נפט ב"לוויתן" - עלתה

ההסתברות לגילוי נפט ב"לוויתן" עלתה מ-16% לכ-20%, כך עולה מדוחות השותפויות הישראליות במאגר. על פי התחזית המעודכנת של חברת NSAI, עלה מ-11% ל-15% הסיכוי למציאת נפט בהיקף 277.5 מיליון חביות, במטרה המצויה בשכבה מגיל קרטיקון תיכון. כמו כן, עלה מ-16% ל-21% הסיכוי למציאת מאגר נפט המכיל 282 מיליון חביות בשכבה מגיל הקרטיקון התחתון. לחלופין, כל מטרה עשויה להכיל מאגר גז טבעי בהיקף של כ-2 טריליון רגל מעוקב (TCF).

שתי המטרות מצויות בעומק רב של כ-7 קילומטרים מתחת לפני הים. הקידוח אל המטרות צפוי להתחיל בסוף השנה באמצעות אסדת קידוח חדישה שנובל אנרג'י הזמינה.