אחד העם: המעו"ף עבר בסיום לעליות בשל פקודה שגויה

שיפור במסחר בבורסות אירופה ובחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ■ שותפות הגז הישראליות ב"לוויתן" במוקד ■ גוליבר מפסיקה לחפש אורניום ■ מזרחי טפחות, רמי לוי, כלל ביטוח, בזן ואלוני חץ פרסמו תוצאות

היפוך מגמה בבורסה: לאחר שרוב יום המסחר בבורסה בתל אביב התנהל (ב') במגמה שלילית ברקע "אפקט קפריסין" באירופה (על כך בהמשך), ננעלו המדדים המובילים במגמה חיובית. הסיבה לעליות בסיום המסחר היא פקודה שגויה ששוגרה לבורסה על נגזרי מדד ת"א 25. מהבורסה נמסר כי על אף הפקודה השגויה, המדד נשאר כפי שהיה בסגירה.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אומר בעקבות כוונת ממשלת קפריסין להטיל מס של 10% על פקדונות בסכומים גבוהים כי "לראשונה מזה ארבע שנים במהלכן מתגלגל לו משבר החובות הריבוני ומשבר הבנקים ברחבי יבשת אירופה מתעתדת ממשלה כלשהי, להעניש את החוסכים במדינה על תחלואי המערכת הפיננסית ולגבות מציבור בעלי הפיקדונות הקפריסאי מיסים בהיקף מצטבר של 5.8 מיליארד אירו. מטרת העל היא לממן את החילוץ הלאומי ולזכות ב-10 מיליארדי אירו נוספים מן המוסדות האירופאיים".

"הטלת מס בשיעור של 9.5% על פיקדונות בהיקף הגבוה מ-100 אלפי אירו והטלת מס בשיעור של 6.75% על פיקדונות הנמוכים מסכום זה הינה מהלך מסוכן העלול להצית ריצה על הבנקים (Run on the bank ( בכלל מדינות ה- PIIGS ובראשן איטליה וספרד, כלכלות מפתח בכלכלת גוש האירו שעדיין לא יצאו מן היער ולמעשה מצויות עמוק בתוכו", הסביר פגוט.

"מדובר בפתרון ממשלתי הזוי שאמור להמיר את המס על פיקדונות למניות בנקים מגובות תזרים מתגליות הגז. כסף קטנטנן יחסית שיגוייס ממסים אלו במונחי מאות המיליארדים שנשפכו בשנים האחרונות על מנת לייצב את גוש האירו, עלול להוציא את השווקים הפיננסים משלוותם אשר נרכשה בעמל רב", הסביר האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.

פגוט אמר בשורה התחתונה כי "ניתן להעריך כי תשואות החוב הספרדיות והאיטלקיות הארוכות יזנקן בטווח של 10-20 נקודות בסיס בטווח הקצר, בשילוב עם מימוש אפשרי בשווקי המניות והאג"ח האירופאי. לא נופתע לגלות אם הפתרון הקפריסאי למילוי הבור הפיננסי ייגנז במהרה וימצא מקור אחר לכיסוי המחסור התקציבי. במציאות הקיימת באירופה, בה כלכלת הגוש צפויה לצמוח השנה צמיחה שלילית של 0.3% - אין מקום לניסויים מסוכנים שיטלטלו את כלכלת הגוש כולו ויניעו בריחת פיקדונות ממדינות הפריפיריה למדינות החזקות במטרה להקדים תרופה למכה".

"אנו סבורים כי הסיפור הקפריסאי ייפתר במהרה, אולם מדובר בתזכורת לא נעימה לכך שהמשבר באירופה לא התפוגג ויגרום לכלכלה הגלובלית עוד לא מעט ייסוריים בשנים הקרובות. הירידות הבוקר בשוקי האקוויטי הגלובליים הינם בבחינת מימוש מתבקש, על רקע הראלי העוצמתי בחודשים האחרונים ופחד הגבהים הפיננסי המתקיים באפיקי השקעה לא מועטים. אנו סבורים כי עולם הריביות האפסיות יגבר על הפוביות מכיוונה של אירופה ושווקי המניות ימשיכו לאחר מימוש קצר במסעם צפונה, זאת כשההתמודדות עם אתגרי הכלכלה הגלובלית ידחו למועד מאוחר יותר".

מזרחי טפחות פרסם דוחות

עונת הדוחות מגיעה לשיאה והבוקר פרסם בנק מזרחי טפחות את תוצאותיו לרבעון הרביעי ולשנת 2012 כולה. הבנק דיווח על רווח נקי של כ-1.07 מיליארד שקל ב-2012 לעומת 1.044 מיליארד שקל ב-2011. ברבעון הרביעי עמד הרווח הנקי על 270 מיליון שקל לעומת 299 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2011.

חברת הנדל"ן אלוני חץ דיווחה הבוקר כי הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה בשנת 2012 הסתכם בכ-373 מיליון שקל, לעומת 356.5 מיליון שקל ב-2011.

חברת בזן מסכמת היום את 2012 עם עלייה בהכנסות ל-9.7 מיליארד דולר לעומת 9.6 מיליארד דולר ב-2011. במהלך השנה החולפת הציגה החברה עלייה במרווח הזיקוק המנוטרל ל-4.9 דולרים לחבית ביחס למרווח הייחוס אשר עמד על 4.2 דולרים לחבית. בשורה התחתונה הציגה החברה הפסד שנתי מנוטרל של 163 מיליון דולר, בין היתר על רקע חולשה במגזר הפטרוכימיה, הוצאות מימון חריגות והפרשה חד פעמית לפרישה מוקדמת של עובדים.

אתמול דיווחנו כי שותפויות הגז הישראליות - דלק קידוחים, אבנר ורציו - שמחזיקות בזכויות על מאגר "לוויתן" פנו לממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, בבקשה לקבל פטור מהסדר כובל לצורך יצוא הגז מהמאגר. קבלת הפטור אמורה להקל על השלמת העסקה להכנסת חברת וודסייד האוסטרלית כשותפה ב"לוייתן". ההסתברות לגילוי נפט ב"לוויתן" עלתה מ-16% לכ-20%, כך עולה מדוחות השותפויות הישראליות במאגר. (לסיפור המלא)

חברת גוליבר , החברה הראשונה בישראל שקיבלה אישור לחיפוש אורניום, הודיעה אתמול כי היא מפסיקה את פעילותה לאחר שממצאי בדיקה בשטח ההיתר הראו שהפקת האורניום בשטח האמור אינה כדאית מבחינה כלכלית.

חברת שמן נפט וגז הודיעה אמש כי מפעילת קידוח "ים 3", Caspian Drilling Company, מגדילה את תקציב הקידוח לסך של כ-128 מיליון דולר, מתוכם כ-116 מיליון דולר ללא מבחני הפקה. שמן מציינת כי הגידול בתקציב הוא בשל פינויים חוזרים ונשנים של העובדים מאסדת הקידוח המבצעת את הקידוח בשל דרישות מערכת הביטחון, מה שהביא מעת לעת להפסקת הקידוח. עקב כך, מתארך הזמן לביצוע הקידוח מעבר לתכנון המקורי. עוד מציינת שמן כי יש לה חוסר במקורות כספיים להשלמת חלקה בתקציב הקידוח (לא כולל חלקה במבחני הפקה במידה ויוחלט על ביצועם) בסך של כ-18 מיליון דולר.