המשקיעים באופוריה: ה'פד' ימשיך לרכוש אג"ח מדי חודש

(עדכון) ועדת השוק הפתוח של ה'פד': נמשיך לרכוש אג"ח עד לשיפור מהותי בכלכלה ■ ברננקי: המדיניות הפיסקלית מעוררת דאגה אך הכלכלה צומחת בקצב מתון ■ כלכלנים: "שאלת 4 טריליון הדולר": מתי להפסיק עם המדיניות המרחיבה?

אין חדש תחת השמש. ה'פד' ימשיך לרכוש אג"ח בהיקף כולל של כ-85 מיליארד דולר מדי חודש עד ששיעור האבטלה יירד לרמה של 6.5% ומצב הכלכלה ישתפר באופן מהותי, כך עולה מהודעה שפרסמה ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב, אשר סיכמה הערב (ד') פגישה בת יומיים. המשקיעים נלהבים מאוד מההודעה הזו ולאחריה התגברו העליות בוול סטריט.

למעשה, אין כל חדש מהפגישה הקודמת של הוועדה, שהתקיימה בחודש ינואר וכלכלנים טוענים כי המשמעות היא שה'פד' ישמור על מדיניות של ריבית אפסית ועל מדיניות מוניטרית מרחיבה גם בחודשים הקרובים. זאת, בניגוד לקולות שנשמעו בפגישה הקודמת, אז מספר חברי 'פד' טענו כי יש להפסיק בהדרגה את רכישות האג"ח.

ועדת השוק הפתוח חזרה על המנטרות הקודמות ועל האיומים המסכנים את הכלכלה. "חל שיפור בהוצאות משקי הבית ובהשקעות העסקים, כמו כן שוק הדיור המשיך להתחזק, אולם המדיניות הפיסקלית הפכה להיות יותר מגבילה".

במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר הפגישה, ברננקי אמר כי מאז הפגישה האחרונה של ועדת השוק הפתוח בינואר, הנתונים הכלכליים המשיכו להיות עקביים והכלכלה ממשיכה להתרחב בקצב מתון.בהקשר של משבר הפקדונות בקפריסין, ברננקי אמר כי ה'פד' יעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות, אך בכל מקרה המשבר אינו מהווה איום על כלכלת ארה"ב.

שאלת "4 טריליון הדולר"

אולם, כלכלנים ואנליסטים רבים טוענים כעת כי ה'פד' יאלץ להתמודד בקרוב עם שאלת "4 טריליון הדולר" - כיצד להפסיק את המדיניות המוניטרית המרחיבה מבלי לפגוע בשווקים?

לאחר שיו"ר ה'פד' בן ברננקי הגן בשבועות האחרונים בנחרצות על המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי וטען כי ימשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות ומגובות משכנתאות בקצב של כ-85 מיליארד דולר מדי חודש, המשקיעים תוהים כעת מהי אסטרטגיית היציאה שלו? כיצד ה'פד' מתכנן להיפטר מהחוב הממשלתי שהוא רכש במטרה להמריץ את הכלכלה? האם ה'פד' יסתכן בהתפרצות אינפלציונית וימשיך לרכוש אג"ח או אולי הוא יתחיל למכור אותו בשוק ובכך יסתכן בהפסדים עצומים?

"בנקודה מסוימת הם יהיו חייבים להפסיק את רכישות האג"ח", אומר גארת' פריסן, מנכ"ל בקרן גידור וחבר בוועדת המשקיעים המייעצת לשלוחת ה'פד' בניו-יורק. "עד לנקודה זו הם (ה'פד') אינם מעוניינים להוציא לפועל מדיניות מרסנת מוקדם מדי", הוא מוסיף וטוען כי חברי ה'פד' דנים בשאלה הזו כבר היום וימשיכו לדון בשאלה הזו גם בפגישות הבאות.