התעשיות הביטחוניות: "סכסוך ישראל-טורקיה הוא מלאכותי"

בתעשיות הביטחוניות מצפים לחידוש הסחר עם טורקיה, אך גם לא ממהרים לחגוג: "ייקח זמן עד שנגיע לנורמליזציה"

בחברות הביטחוניות בישראל אין ספק: יידרש זמן כדי לשחזר, אם בכלל, את עומק היחסים הביטחוניים עם טורקיה. הפיוס בין המדינות אמנם הזכיר להם את הימים הטובים של הסחר עם טורקיה ואת ההערצה של הגנרלים הטורקיים למערכות הישראליות. אלא שקשרים שדעכו חודשים ארוכים טרם משט הדמים לעזה והקיפאון בסחר הביטחוני שבא בעקבותיו - אי אפשר לשקם בשיחת טלפון.

"יידרש זמן לחזור למקום שהיינו בו מבחינת עומק היחסים", העריך גורם בכיר באחת החברות הביטחוניות, "יש הבדל בין נופשונים באנטליה לבין עסקאות למכירת מערכות נשק מסווגות ורגישות. רק לפני כשנה מערכת הביטחון אסרה מכירת מערכת טכנולוגית רגישה מאוד לטורקיה לאחר שמשרד הביטחון חשש מזליגה של טכנולוגיה רגישה לידיים עוינות. שר הביטחון החדש, משה (בוגי) יעלון, יידרש לדון מחדש בשאלה מה נשתנה בטורקיה בשנה האחרונה. בינתיים, נראה שמבחינת הסחר הביטחוני, עוד ארוכה הדרך לנורמליזציה".

אחרי תקרית המרמרה במאי 2010, היה ברור לראשי התעשיות הביטחוניות שלפניהם חורף קשה וממושך עם הלקוחות מטורקיה. במשך עשור לפני כן טורקיה הייתה מיעדי הייצוא המרכזיים שלהן: תעש השביחה עבור הצבא הטורקי 170 טנקים מיושנים מסוג M-60 A1, בהיקף של כ-700 מיליון דולר. התעשייה האווירית מכרה מערכות מתקדמות של מל"טים; וגם אלביט מערכות חגגה: השביחה מטוסי קרב, סיפקה תחנות להפעלת מל"טים ונשאה ונתנה למכירת מערכת לאיסוף מודיעין. וזו רשימה חלקית בלבד.

"החברות הביטחוניות בישראל מפנטזות על חידוש היחסים עם טורקיה, כולנו חולמים לחזור לעידן שהיה לפני עשור. אבל צריך להיות ריאליים. אלה יחסים שיצטרכו להיבנות מחדש עם הזמן", אמר גורם ביטחוני.

"שוק נהדר"

"זה היה סכסוך מלאכותי", אמר ל"גלובס" נשיא התאחדות התעשיינים, צבי אורן. "אני חושב שאין מישהו במגזר העסקי בישראל ובטורקיה שלא רווח לו כשהמוקש הזה נוטרל. אני בהחלט חושב שאפשר לחדש ימי קדם. יש לנו מה להציע לטורקיה ולה יש מה להציע לנו. למרות ה'ברוגז', הרבה טורקים הגיעו לישראל לעשות עסקים ותמיד עמדה ברקע השאלה מתי זה ייגמר. טורקיה היא שוק נהדר ולכן היחסים אתה נשמרו על אש נמוכה ובפרופיל נמוך".

מניתוח של מכון הייצוא ניכר כי בשלוש השנים האחרונות היקף הסחר בין ישראל לטורקיה דווקא גדל. ב-2012 הסתכם היקף הסחר בכ-3.5 מיליארד דולר. ב-2011 הוא גדל בכ-13%, והסתכם בכ-4 מיליארד דולר. ב-2012 טורקיה הייתה שותפת הסחר השביעית בגודלה של ישראל, ובחודשיים הראשונים של 2013 חלה עליה של 8% בפעילות הסחר שהסתכמה בכ-652 מיליון דולר.