ירידה של 18% ברווח התפעולי של מגזר הסופרמרקטים ברבוע כחול

הסתכם ב-2012 ב-139 מיליון שקל ■ לימור גנות מונתה למנכ"לית משותפת בחברה לצד דודי ויסמן במקום זאב וורמברנד, שסיים את תפקידו לאחר 5 שנים

קבוצת הקמעונאות אלון החזקות ברבוע כחול, שבשליטת דודי ויסמן ושרגא בירן, מתקשה לעמוד בתחרות העזה, ועברה אשתקד להפסד של 3.2 מיליון שקל (חלק בעלי המניות), לעומת רווח של 60 מיליון שקל בשנת 2011. גם רווח חשבונאי של 106 מיליון שקל, שנרשם כתוצאה מעלייה בשווי הוגן של נדל"ן להשקעה ב-2012, לא הציל את השורה התחתונה של אלון רבוע כחול בסיכום שנתי.

ברבעון הרביעי רשמה רבוע הפסד של 7.8 מיליון שקל (שוב, חלק בעלי המניות), לעומת הפסד של 69 מיליון שקל ברבעון המקביל.

אלון רבוע כחול נמצאת בתקופה מאתגרת. בשנתיים האחרונות נחתכה המניה ב-66%. באחרונה סיים מנכ"ל הקבוצה, זאב וורמברנד, את תפקידו לאחר 5 שנים, והיום (א') דיווחה החברה על מינויה של לימור גנות למנכ"לית משותפת לצד בעל השליטה ויסמן.

הכנסות רבוע במגזר הסופרמרקטים (212 סניפים) הסתכמו אשתקד ב-6.6 מיליארד שקל - ירידה של 2.5% לעומת 2011, הנזקפת לקיטון במכירות בסניפים זהים וסגירה של 9 סניפים.

הרווח התפעולי של מגזר הסופרמרקטים נשחק בשיעור של 18% ל-139 מיליון שקל. בחברה מציינים כי לאורך השנה נמשך שיפור בשיעור הרווח התפעולי בתחום זה, בזכות צעדי התייעלות, והתוצאות יבואו לידי ביטוי בהמשך.

תוצאות מגזר הסופרמרקטים השפיעו לרעה על הרווח הגולמי של הקבוצה, שירד ב-2% ל-2.8 מיליארד שקל. הרווח התפעולי ירד ב-1% ל-314 מיליון שקל, כאשר לשחיקה ברווחיות תרמו גם הוצאות גבוהות הקשורות לתחילת פעילותו של המפעיל הווירטואלי אלון סלולר (YouPhone). לדברי ויסמן, המותג הפך למוביל עם קצב גיוס לקוחות חדשים של 20 אלף ברבעון.

הפסד תפעולי בתחום ה"לא-מזון"

אלון רבוע כחול עוסקת בהפעלת רשתות המזון מגה, עדן טבע מרקט ושפע שוק, ושולטת בחברת הדלק דור אלון, בחברת רבוע נדל"ן, ובמספר חברות בתחום ה"נון-פוד" (כפר השעשועים, הכול בדולר, נעמן, ורדינון וששת). החברה מדווחת כי תוצאות כל המגזרים חיוביות (ברמת רווח תפעולי), מלבד ה"נון-פוד", שבו נרשם אשתקד הפסד של 15 מיליון שקל.

במגזר מתחמי תדלוק ומסחר (202 תחנות דלק ו-209 חנויות נוחות) נרשמה אשתקד צמיחה של 12% בהכנסות ל-5.9 מיליארד שקל, הודות לעלייה במחירי הדלק והיקף המכירות ובחנויות הנוחות "אלונית". למרות שהקבוצה נאלצה לרשום ברבעון האחרון הפסדי מלאי גדולים, בגלל ירידה במחירי הדלק, רשם מגזר מתחמי תדלוק ומסחר רווח תפעולי של 165 מיליון שקל אשתקד (ירידה של 5% לעומת 2011).

במגזר ה"נון-פוד" הוחלט למזג את חברת בי-קמעונאות (138 חנויות) לתוך מגה, ולצאת מתחום הפנאי עם מכירת רשת חנויות הצעצועים כפר השעשועים. מגזר ה"נון-פוד" רשם גידול שנתי של 11% בהכנסות ל-321 מיליון שקל, הודות להעברת חנויות מזכיינות לתפעול עצמי.