המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת על רקע כוונת הנציבות

דיווח: הנציבות האירופית שוקלת להטיל מס על פקדונות לא מבוטחים מעל ל-100 אלף אירו ■ יו"ר פורום היורו-גרופ הצהיר אתמול כי תוכנית החילוץ של קפריסין עשויה לשמש כתבנית למדינות אחרות בגוש האירו

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות, וזאת בעקבות דיווחים לפיהם הנציבות האירופית מתכוונות לחוקק חוק שמבוסס על אחד התנאים השנויים במחלוקת של חבילת הסיוע לקפריסין. יו"ר פורום שרי האוצר של גוש האירו חזר בו מדבריו אמש לקראת סיום המסחר בוול סטריט, לפיהם עסקת החילוץ שנחתמה עם קפריסין עשויה להיות תבנית למדינות אחרות בגוש האירו הנמצאות על סף פשיטת רגל.

כאמור, הנושא שהכביד הכי הרבה של שוקי אירופה היום הינו הדיווח שפורסם בסוכנות הידיעות "רויטרס" לפיו הנציבות האירופית מתכוונת להטיל מס על בעלי חשבונות לא מבוטחים שיש להם פקדונות מעל ל-100 אלף אירו במידה והבנק ייצטרך חילוץ מהמוסדות הבינלאומיים. בכך מאמצת הנציבות את אחת התנאים החשובים בחבילת החילוץ שהוענקה לקפריסין לפיהם, בעלי החשבונות יעזרו במאמצי החילוץ של הבנקים.

קפריסין הצליחה לחמוק מפשיטת רגל, רגע לפני שפג תוקף האולטימטום שהציבו לה מדינות האיחוד האירופי וקרן המטבע. מדינת האי תקבל סיוע של 10 מיליארד אירו מה"טרויקה" ותישאר בגוש האירו. בתמורה התחייבה קפריסין לרפורמות מקיפות במערכת הבנקאות שלה, ובכללן סגירת הבנק השני בגודלו במדינה בעקבות לחץ רב שהפעילה גרמניה. "לא היו בחירות אופטימליות, רק החלטות קשות לקבל", אמר מקור בכיר בגוש האירו לבלומברג.

אולם, בורסות אירופה ווול סטריט ננעלו אתמול בירידות שערים, בעקבות דברים שאמר אתמול יו"ר היורו-גרופ, פורום שרי האוצר של גוש האירו. יירוין דיסלבלוים, הצהיר כי החילוץ לקפריסין ישמש בעתיד תבנית לחילוצים של בנקים באירופה. הוא אומר כי מעתה ואילך כל פעם שיש צורך בחילוץ בנק, והוא בעצמו לא יוכל לגייס הון, נצטרך לפנות למחזיקי המניות ואגרות החוב שלו, ובמידת הצורך גם לבעלי החשבונות הלא מבוטחים בו. דיסלבלוים, שככל הנראה ראה את ההשפעה השלילית של דבריו על השווקים הספיק לחזור בו מדבריו לקראת סיום המסחר בוול סטריט אתמול, והירידות במדדים המרכזיים התמתנו בסיום.

מיכאל סריס, שר האוצר הקפריסאי, אמר היום כי המפקידים הגדולים בבנקים של קפריסין עלולים להפסיד עד כ-40% מהפקדונות שלהם, זאת כחלק מהצעדים והרופורמות עליהן התחייבה המדינה כדי לקבל את חבילת החילוץ.

בתוך כך, הודיע היום יו"ר בנק קפריסין על התפטרותו מתפקידו בעקבות מחלוקת עם הבנק המרכזי הקפריסאי. במכתב ההתפטרות שלו כתב אנדריאס ארטימיס כי הבנק המרכזי מינה כונס נכסים לבנק שלו מבלי ליידע את מועצת המנהלים של הבנק. בנוסף לכך, לבנק המרכזי היו תוכניות להסדר חוב עבור הבנק אך הוא לא יידע את ההנהלה על כך.

"מלך האג"ח" מנכ"ל משותף בפימקו מוחמד אל-עריאן אומנם מברך על חבילת החילוץ של קפריסין אך טוען באותה נשימה כי יישום הרפורמות וההתחייבויות של קפריסין יהיה מאתגר מאוד. אל-עריאן כתב בתור דעה שכתב ב-CNBC כי אירופה עדיין לא ענתה על השאלה החשובה ביותר: כיצד לעודד את הצמיחה והתעסוקה בגוש האירו?

נציין את ענקית התקשורת הספרדית טלפוניקה שמרכזת עניין לאחר שהודיעה כי בכוונתה לבצע רכישה עצמית בהיקף של מיליארד אירו. גם מנייתCelesio עומדת במוקד לאחר שמשווקת התרופות הודיעה כי היא עקפה את תחזית ההכנסות והרווח שלה.

מגמה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום במגמה מעורבת, לאחר שהאופטימיות בעקבות תוכנית החילוץ לה זכתה קפריסין התפוגגה. זאת, בעקבות דבריו של שר האוצר ההולנדי, המכהן כיו"ר פורום שרי האוצר של גוש האירו ("האירוגרופ") שטען אמש כי תוכנית החילוץ של קפריסין עשויה לשמש כתבנית למדינות אחרות באירופה העומדות על סף פשיטת רגל. אמש שר האוצר ההולנדי עוד הספיק לחזור בו מדבריו אך המשקיעים חוששים מאפקט דומינו בכל אירופה.

"העסקה בקפריסין אינה עוזרת, במובן הזה שהיא מזכירה לנו שהנהגת גוש האירו מאלתרת ומדלגת מפיתרון לפיתרון", אומרמיקיו קומדה, אסטרטג השקעות בחברת LGT קפיטל. בהקשר לבועת הדיור הסינית קומדה אמר כי לממשל הסיני אין יותר מדי מקום לפעול מבחינת מדיניות מוניטרית, משום שהפעולות שבכוונתו לבצע עשויות רק להגדיל את הבעיות בשוק הדיור.

הרוהיקו קורודה, נגיד הבנק המרכזי של יפן הצהיר בפרלמנט היפני כי הבנק המרכזי עשוי להגביר את המדיניות המוניטרית המרחיבה ולרכוש עוד אג"ח ממשלתיות ארוכות במטרה "לנצח" את הדיפלציה ועמוד ביעד אינפלציה של 2%. גם ראש הממשלה שינזו אבה אמר היום כי עידן הדיפלציה ביפן עומד להסתיים. אולם, נראה כי המשקיעים ביפן לא התרגשו מהצהרות אלו ומדד הניקיי נחתם בירידות שערים.

נציין את מניית HSBC Holdings Plc בנק ההשקעות הנחשב למלווה הגדול ביותר באירופה ונסחר גם בבורסת הונג קונג, שרשמה ירידות. גם ענקית הבנייה הסינית Agile Property Holdings הנסחרת בסין עמדה במוקד בעקבות הדיווחים כי הבנקים הסינים יאלצו להגביל את היקף האשראי שהם מעניקים לקבלנים וחברות בנייה במטרה למתן את בועת המחירים בשוק הדיור.