המשטרה הבריטית: בוריס ברזובסקי התאבד בתלייה

לאחר ביצוע נתיחה שלאחר המוות וסריקה מדוקדקת של ביתו, קבעה המשטרה הבריטית כי האוליגרך בוריס ברזובסקי התאבד ■ ברזובסקי נחשב לאחד המתנגדים הקולניים של משטר פוטין, שכבר חיסל מתנגדים בלונדון, אך סבל גם מדיכאון

המשטרה הבריטית קבעה כי האוליגרך בוריס ברזובסקי, שגופתו נמצאה בביתו בלונדון בסוף השבוע - מת בתלייה. נתיחה שלאחר המוות לא מצאה סימנים למאבק אלים אך ייערכו בדיקות נוספות, כולל בדיקת רעלים בגופו, כדי לוודא באופן מוחלט את סיבת מותו.

מותו של ברזובסקי, בן ה-67, העלה מיד חשד כי השלטון הרוסי מעורב במותו. ברזובסקי היה חלק מקבוצת אוליגרכים שניצלו את הכאוס הכלכלי ברוסיה בשנות ה-90 לצורך השתלטות חוקית על נכסי מדינה, ובמו ידיהם מימנו את מסע הבחירות של בוריס ילצין בשנת 1996.

עם פרישתו של ילצין ועלייתו של פוטין בסוף 1999 האוליגרכים תמכו בפוטין, אך זה מיד שינה את מדיניותו נגדם: הוא החל לפעול בכל האמצעים שברשותו על מנת להחזיר את הנכסים שהופרטו לידי הקרמלין. האוליגרכים ששיתפו פעולה קיבלו תשלום הגון עבור הנכסים שלהם, אך אלו שלא שיתפו פעולה או שהיגרו החוצה מרוסיה, בין השאר לבריטניה ולישראל, או שנאסרו, כמו מיכאיל חודרוקובסקי שנכסיו הולאמו והוא מרצה עונש מאסר בסיביר על "עבירות מס".

עם הגעתו לבריטניה, בשנת 2000, ברזובסקי הפך למתנגד קולני של הנשיא פוטין ומדיניותו. במקביל, בשנים האחרונות ברזובסקי סבל מדיכאון לאחר שאיבד שישה מיליארד דולר במאבק משפטי נגד אוליגרך רוסי אחר שגולה בלונדון, רומן אברמוביץ'.

"תוצאות הנתיחה שלאחר המוות תואמות למוות בתלייה", נאמר בהצהרת המשטרה הבריטית. התוצאות הסופיות של חקירת מותו יפורסמו בעוד כמה שבועות. את הנשיא פוטין נהג ברזובסקי לכנות "בנדיט מהק.ג.ב.". בסוף 2006 הורעל מתנגד אחר של משטר פוטין, אלכסנדר ליטויננקו, על אדמת בריטניה - התנקשות בה הואשם גם כן הנשיא פוטין.