חוששים מהעלאת ריבית? קבלו את אסטרטגיית "סולם אג"ח"

חוששים מהעלאת הריבית בעקבות מימוש אסטרטגיית היציאה המוניטרית של הבנק האמריקני המרכזי? קבלו את "סולם אג"ח" - פתרון השקעה, שמטרתו לצמצם את סיכון הריבית בתיק

בחודשים האחרונים הולכים וגוברים מספר החברים בבנק הפדרלי בארה"ב, אשר שקוראים ליו"ר, בן ברננקי, להתחיל לממש את אסטרטגיית היציאה המוניטרית.

אסטרטגיה זו תכלול בשלב ראשון את הפסקת רכישות האג"ח בשוק הפתוח. לאחר מכן יופסק מיחזור החוב הקיים שיגיע לפירעון (הפחתת המאזן). בשלב הבא יאותת הפד לשוק ההון, שהעלאות הריבית בפתח - ואז נגיע לשלב האחרון בתהליך, שיכלול את העלאת הריבית.

כמובן שתהליך זה צפוי לגרור עליית תשואות בשוק האג"ח בארה"ב וגם ברחבי העולם. החששות מכך שקרב היום שבו אסטרטגיית היציאה אכן תצא לדרך, הובילו בחודשים האחרונים לאי-שקט במסחר באיגרות החוב של ממשלת ארה"ב. אנו עדים לתנודתיות רבה ברמת התשואות, בעיקר באג"ח הארוכות, עם קפיצות מעל ומתחת לרף של 2%.

לאחר שחלפו ארבע שנים וחצי מאז הפחית הבנק הפדרלי בארה"ב את הריבית לרמה של 0%-0.25%, ופעולות נוספות שביצע הביאו לירידה משמעותית בשערי הריבית לטווחים הבינוניים והארוכים, חלק מהמשקיעים מבקשים כעת להתאים את התיק שלהם ליום שבו תמומש אסטרטגיית היציאה של הפד.

יש מגוון פתרונות לתרחיש של ריבית עולה, אשר מחייבים שימוש במכשירים מתוחכמים, דוגמת ביצוע שורט על אג"ח ארוכות או רכישת אופציות מכר על איגרות חוב ממשלתיות. אולם המשקיע הטיפוסי עשוי למצוא פתרון נוח דווקא באסטרטגיה פשוטה יחסית: Bond Ladder (סולם אג"ח).

אג"ח במדרגות

מדובר באסטרטגיית השקעה, שבמסגרתה מפזר המשקיע את כספו במגוון איגרות חוב הנפדות באופן מדורג. למשל, בתרשים המצורף ניתן לראות תיק בסך חצי מיליון שקל, שהושקע באופן שווה ב-5 סדרות אג"ח בעלות מועד פירעון שונה, משנה עד 5 שנים. בשנה ב', כאשר האג"ח לשנה (אג"ח 1) תיפדה, כספי הפירעון יושקעו באג"ח חדשה ל-5 שנים (אג"ח 6). בשנה ג', כספי הפירעון מאג"ח 2 יושקעו באג"ח חדשה ל-5 שנים (אג"ח 7), וכך הלאה.

הרעיון העומד מאחורי אסטרטגיה זו הוא צמצום סיכון הריבית. במקרה שבמהלך תקופת ההשקעה שערי הריבית יעלו, ניתן לרכוש באג"ח שנפדו אג"ח ארוכות חדשות בעלות שיעור תשואה גבוה יותר.

כמובן שתהליך עליית תשואות ישפיע לשלילה על ההחזקות הקיימות, אולם מאחר שהאג"ח מיועדות להחזקה עד לפדיון, מדובר בירידת מחירים שרלוונטית רק למי שמעוניין לממש את האג"ח טרם פירעונה הסופי. עבור המשקיעים שרכשו למטרת החזקה עד לפדיון, התשואה על האג"ח הייתה ידועה כבר במועד רכישתה.

זהו למעשה היתרון הפסיכולוגי באסטרטגיית סולם האג"ח. עצם הידיעה על החזקה עד לפדיון מאפשרת למשקיעים "להדחיק" הפסדי הון במהלך הדרך. בכך, באפשרותם להתגבר על ההיבטים הרגשיים של השקעה בנכסים תנודתיים, דוגמת אג"ח ארוכות, באמצעות יצירת לוח זמנים קבוע כדי לקבוע את עיתוי הרכישות החדשות. ללא קביעת לו"ז לפעילות בתיק, משקיעים עלולים להירתע מהשקעה באג"ח ארוכות, כאשר שערי הריבית עולים; זאת על אף שעלייה זו מגדילה את התשואה העתידית של איגרות החוב.

נדגיש, כי מאחר שמרבית עקומי האג"ח עולים ככל שמועד הפדיון רחוק יותר, החלפת אג"ח קצרות שנפדו באג"ח בעלות מועד פירעון ארוך מאפשרת למשקיעים ליהנות מהתשואה הגבוהה יותר ששוררת בחלק הארוך של עקום התשואות. פעולה זו נעשית במקביל לאיזון המח"מ בתיק הקיים, כך שהסיכון המצרפי בתיק לעליית ריבית, אינו עולה.

כלי לניהול התזרים

יתרון נוסף בשימוש בסולם אג"ח, הוא ניהול תזרים המזומנים בהתאם לצורכי המשקיע. לדוגמה, משקיע שמעוניין לשמור חלק מהונו נזיל בכל עת, נהנה מהעובדה, כי מדי שנה נפדות אג"ח בתיק, כך שניתן לעשות שימוש מיידי בכסף ללא צורך בהנזלת התיק - פעולה שעשויה לגרום להפסדים כתוצאה משינויים בשוק.

בנוסף, משקיע בגמלאות עשוי לעשות שימוש באסטרטגיה, כך שמדי שנה יפרע סכום כסף שישמש אותו בשנה הקרובה. באופן זה, ניתן למקסם את הריבית מכספים שנזדקק להם רק בעוד מספר שנים.

מה לגבי סוג האג"ח שבהן ניתן לבצע שימוש במסגרת תהליך בניית הסולם? הכלל הבסיסי כאן הוא להתמקד בצמצום סיכון הריבית, כך שאג"ח ממשלתיות הן המכשיר המתאים ביותר. אך ניתן לשלב גם אג"ח קונצרניות. עם פיזור מתאים לכל מועד פירעון, אפשר להגדיל את פוטנציאל התשואה בתיק ללא העלאה משמעותית ברמת הסיכון.

מעבר לכך, יש מספר פתרונות ממוקדים לביצוע אסטרטגיית סולם אג"ח, כמו למשל ניהול תיק השקעות ייעודי או השקעה בקרנות נאמנות וקרנות סל שמבצעות אסטרטגיה זו.

*** הכותב הוא מנהל מחלקת פיתוח מוצרים וחדשנות בפסגות בית השקעות. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך ו/או יחידות השתתפות בקרנות נאמנות

אסטרטגיית סולם אגח
 אסטרטגיית סולם אגח