בורסות אירופה ננעלו בירידות לאחר האכזבה מנאום דרגי

המדד המרכזי ביפן צנח הבוקר ביותר מ-2% עד להחלטת הבנק המרכזי להגביר את קצב רכישת האג"ח הממשלתיות שלו ל-50 טריליון ין יפני בשנה - ולאחר מכן ננעל בעלייה של 2.2% ■ דרגי איכזב את המשקיעים והותיר הריבית על כנה

בורסות אירופה ננעלו היום (ה') בירידות שערים בעוד המשקיעים הגיבו לדבריו של נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי, שהעניק נאום מאכזב אך הבטיח כי הבנק "נכון לפעול" באם יהיה שינוי מהותי בנתונים הכלכליים באירופה. החוזים העתידיים בוול סטריט עלו במקביל ובורסת יפן זינקה היום לאחר שהבנק המרכזי היפני הכפיל את היקף תוכנית רכישות האג"ח.

מדד Stoxx 600 יורד ב-0.1% לאחר שאתמול נפל בשיעור החד מזה 5 שבועות - 0.9%.

נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דרגי, איכזב היום את המשקיעים כשלא חשף "תוכנית ב'" לבעיות החדשות שניצתו באחרונה באירופה, ובראשן המשבר הפיננסי בקפריסין. אנליסטים וכלכלנים מסכימים, כי הלחץ על יו"ר ה-ECB, רק הולך וגובר.

החלטת הריבית של דרגי פורסמה ב-14:45 ובשעה 15:30 החלה מסיבת העיתונאים של דרגי, בה הבהיר כי ישנם סיכונים להמשך ההתאוששות של כלכלת אירופה, והדגיש כי הבנק האירופי נחוש לבצע "התאמות במדיניות" המוניטארית ככל הנדרש, כדי לשמור על יציבות גוש האירו.

"אנחנו בוחנים את המידע כל הזמן, ומוכנים לפעול", אמר ורמז למעשה לתוכנית ה-OMT - במסגרתה הצהיר כי הבנק המרכזי ירכוש אג"ח ממשלתיות של כלכלות אירופה, ללא הגבלה. "בזכות התוכנית הזו, כלכלת אירופה נשמרה יציבה", ציין.

הנגיד הותיר את הריבית על 0.75%, בהתאם להערכות המוקדמות. למעשה, רק 2 כלכלנים מבין 56 אנליסטים שהשתתפו בסקר "בלומברג" צופים הורדת ריבית ל-0.5%. גם בבריטניה נותרה הריבית כצפוי ברמה של 0.5%, בעוד הבנק המרכזי אישרר את תוכנית רכישות האג"ח בהיקף של 375 מיליארד ליש"ט.

מבין המניות שבלטו היום בשוק, Banca Generali צנחה באיטליה לאחר שהודיעה על הצעה למכירת 12% ממניותיה. חברת הביטוח ג'נרלי תישאר בעלת שליטה גם אחרי המכירה.

דרמה בבורסת יפן

מגמה מעורבת נרשמה הבוקר בבורסות אסיה על רקע ההחלטה הדרמטית של הבנק המרכזי היפני להרחיב את תוכנית רכישת הנכסים שלו. נציין כי מוקדם יותר התנהל המסחר באסיה במגמה שלילית מובהקת ברקע ירידות השערים שחתמו אמש את המסחר בוול סטריט, כאשר המדדים המרכזיים סיכמו את יום המסחר הגרוע ביותר מזה כ-5 שבועות. ברקע לירידות השערים עמדו נתוני המאקרו, במרכזם סקר ה-ADP שעלה פחות מהצפי בשוק וכן רוחות המלחמה המנשבות בצפון קוריאה.

הניקיי היפני מחק את המגמה השלילית שאפיינה את המסחר מוקדם יותר היום וסיים את יום המסחר בזינוק של 2.2% לאחר שהבנק המרכזי סיפק את השווקים כשהחליט להרחיב את תוכנית רכישת הנכסים שלו במסגרת החלטת הריבית שפורסמה היום. נציין כי זוהי החלטת הריבית הראשונה של נגיד הבנק החדש, אשר הצהיר כי הוא מחויב ליעד אינפלציה של 2%.

הבנק המרכזי היפני ציין כי הוא יגביר את קצב רכישת האג"ח הממשלתיות שלו פי 2 ל-50 טריליון ין יפני בשנה (כ-530 מיליארד דולר). עוד ציין הבנק כי הוא ירכוש אג"ח בקשת רחבה של מח"מ, ולא ייצמד להחלטה קודמת לרכוש אג"ח עד מח"מ של 3 שנים.

בתגובה, צונח הין היפני מול הדולר, לאחר שמוקדם יותר היום התחזק המטבע המקומי ולחץ מטה את מניות היצוא העיקריות במדינה.

מדד הקוספי הדרום קוריאני רשם אף הוא ירידות שערים ניכרות ברקע איומי צפון קוריאה על אשרור תוכנית לתקיפה גרעינית בארה"ב, עובדה הממשיכה להעלות את רף החששות מפני התלקחות מלחמה באסיה.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]