איש השבוע באופן קבוע

מה ישראלי בעינינו? לגבש דעה נחרצת על טיבו של יאיר לפיד

יאיר לפיד
 יאיר לפיד

יאיר לפיד הוא איש השבוע, ללא ספק, אבל נדמה שהוא איש השבוע של כל שבוע בזמן האחרון, כל פעם בגלל משהו אחר. הפעם זה בגלל ריקי כהן, לפני זה בגלל חנין זועבי, לפני זה הברית עם בנט, לפני זה ההישג בבחירות, לפני זה ההחלטה לרוץ לכנסת, לפניי זה אחיי העבדים, לפני זה מה ישראלי בעיניך, לפני זה בנק הפועלים ומי זוכר מה היה לפני זה, אולי בריאת העולם?

לפעמים נדמה שהסיבה היחידה שאלוהים גמר לברוא את העולם בשישה ימים זה כדי להירגע בשבת עם הטור של יאיר לפיד, שמצדו גמל לבורא עולם ופירש את התנ"ך. ככה, בשביל הכיף. וזה היה שנים לפני שהמשיל עצמו למשה רבנו.

האמת, חייבים להודות, לפיד הוא מטרה נוחה. זה כיף לרדת עליו. אולי בגלל שהוא עושה את זה, או לפחות עשה בימיו כבעל טור, לא רע בכלל; אולי בגלל אישיותו טובת הלב, הנינוחה ומלאת הביטחון שכאילו אומרת 'זה בסדר, אני בכל מקרה לא מתייחס'; אולי בגלל הנטייה שלו לטעות פה ושם; אולי זה עניין של פיזיקה פשוטה: האיש נמצא בלבו של האמצע של המרכז והכול פשוט מתנקז אליו.

מושך אש. (גם) מהבחינה הזו, הוא תואם נתניהו, שלא לומר גרסה משופרת של האורגינל. ראו, להשוואה, את אחיו החדש, נפתלי בנט, שכמעט לא מצליח לעורר בציבור רגש או עניין, בטח באופן יחסי. ולא שהוא לא מנסה. או ראו את תמונת המראה של לפיד, שר הביטחון בוגי יעלון, שגם אם מסוק צבאי היה מצניח אותו בעירום מלא (לגופו רק נעליים גבוהות) לטקס חתונת בתו, המקסימום שהיה יוצא לציבור זה פיהוק של שעמום. רק דמיינו מה היה קורה אם לפיד היה לוקח מסוק לחתונת בנו. עזבו, אל תנסו אפילו. הראש שלכם יתפוצץ.

כל דבר שהוא עושה, או לא עושה, או רוצה לעשות, או שמישהו חושב שהוא רוצה לעשות, גורר גל חפירות אינסופי. אומרים עליו שהוא מתקשר רק דרך הפייסבוק, אבל אם היה סוגר את הפייסבוק היו יורדים עליו שהוא לא מתקשר עם הציבור. אומרים שהוא לא מדבר עם עיתונאים, אבל הבנאדם עוד לא שר אוצר שבועיים ברצף (עם חג באמצע), על מה רוצים שהוא ידבר? ואם היה מדבר, בכל מקרה היו אומרים שהוא לא מבין.

כשהוא נואם באים בטענות שהוא משתמש בטלפרומטר, כשהוא מחייך מתלוננים שהוא זחוח, וכשהוא רציני - שגבו נהיה שחוח. כשאמר שהוא מעריך שיהיה ראש ממשלה אכלו לו את הראש, אבל אם היה עונה ב"אין תגובה" היו מתלוננים על משהו אחר.

ירדו עליו שהוא שר האוצר, אבל אם היה מתמנה לשר חוץ היו לועסים לו את הקרקפת בהנאה גלויה. הקניטו אותו כשהחליף את האוטו, הרימו גבה כשבחר לא לקחת אוטו שרד מהמדינה והחליט לנהוג בעצמו ("עדיף היה שינצל את הזמן לשיחות עבודה חשובות", כתב מישהו), אבל אם היה לוקח נהג היו ודאי מוצצים לו את נוזלי העין עם קשית. אמר שלא עישן ג'וינט אמרו שהוא שקרן, היה מודה בעישון היו אומרים שהוא סטלן.

אם היה בוחר בגברת לוי מדימונה במקום בגברת כהן מחדרה היו אומרים שהוא מתנשא, היה בוחר במשפחה אתיופית היו אומרים שהוא גזען, היה בוחר בעניים - היו אומרים שאין לו מושג, היה בוחר בדתיים היו אומרים שהוא מתחנף לבנט. ירדו עליו שהוא המציא דמות פיקטיבית, אבל היו יורדים עליו לא פחות אם היה מביא משפחה אמיתית. וכך הלאה והלאה עד אין סוף. יאיר לפיד הוא השפן מהבדיחה הישנה על "למה אין לך כובע".

והרי ברור שיותר משכל הבלגן האינסופי הזה מעיד על לפיד, הוא מעיד עלינו. כנראה שזו התשובה הסופית לשאלתו המיתולוגית של כבוד השר. לגבש דעה נחרצת על יאיר לפיד, זה מה שישראלי בעינינו.

dror-f@globes.co.il